Stalen profiel (HEA, IPE, HE)

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Stalen profiel (HEA, IPE, HE)

Ik ben voor school bezig met een ontwerpje waarbij ik een stalen ligger een vloer wil laten ondersteunen.

De overspanning is ongeveer 7.40m, ik heb echt geen idee welk type ligger ik zou moeten gebruiken en welke dimensies deze ligger zou moeten hebben. Mijn ontwerp gaat niet in het echt uitgevoerd worden dus is vraag alleen maar naar globale afmetingen, dus geen uitgebreide berekeningen met veiligheidsmarges.

De ligger mag niet al te hoog zijn, zo compact mogelijk dus. Ik dacht zelf aan een HEA profiel. Nu vraag ik me af hoe hoe zo'n ligger moet zijn voor een 7.40m overspanning. Of hoe hoog een HE of IPE moet zijn voor deze overspanning.

Heeft iemand misschien een link naar een tabel waarbij verhoudingen en eigenschappen van bepaalde profielen staan.

Dus: hoogte profiel = lengte / getal

Iemand die zo'n tabel heeft of wat gegevens van HE, HEA en IPe profielen kan posten.

Heel erg bedankt.

vr. gr. bouwkunde 33

Berichten: 4.502

Re: Stalen profiel (HEA, IPE, HE)

Met mijn bijgevoegde site,waarop diverse makkelijk bediendbare programma's staan,kun je wellicht wat bereiken.

Je moet alleen een bestand aanmaken op je HD en wel C:\forum om wat rekenwerk/probeersels te kunnen uitvoeren:

http://groups.msn.com/FREEWAREoktagon

Succes en laat eens wat horen,de meeste voorgaande gebruikers en dat zijn er bij oa.mijn driescharnierspantenproramma meer dan 16000 en andere wat minder,laten weinig horen,dus weet ik weinig over gebruiksvriendelijkheid van een programma.

Nb.

FORBAGO.zip of FORBTEST.zip kunnen je goed op weg helpen!

Berichten: 5

Re: Stalen profiel (HEA, IPE, HE)

Met het eerste programma kreeg ik kwam er HEA 220 uit, nu kan ik weer vooruit.

Bedankt! ;)

Reageer