[mechanica] momentane rotatiepunt

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 682

[mechanica] momentane rotatiepunt

Goede dag,

Ik heb een vraag over de volgende opgave:

Afbeelding

De opgave kan ik wel oplossen, maar niet met de manier van "momentane rotatiepunt", omdat ik het momentane rotatiepunt van staaf BC niet kan vinden...

Ik heb het getekend:

Afbeelding

Maar de stippellijnen snijden elkaar nergens, en zo kom ik dus ook niet aan een momentaan rotatiepunt...
Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 1.007

Re: [mechanica] momentane rotatiepunt

Ik heb geen verstand van dat momentane rotatiepunt, maar ik kan me zo voorstellen dat er in de gegeven situatie geen momentaan rotatiepunt is. Bij de gegeven hoek beweegt de drijfstang namelijk momentaan volledig naar beneden (de snelheidsvectoren van beide uiteinden van de drijfstang lopen parallel én in dezelfde richting) en vindt er volgens mij geen rotatie plaats.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: [mechanica] momentane rotatiepunt

[attachment=856:scan0006.jpg]

Berichten: 1.007

Re: [mechanica] momentane rotatiepunt

@ aadkr:

Ik denk niet dat die formules hier geldig zijn aangezien de krukas uit het "midden" staat.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: [mechanica] momentane rotatiepunt

Volgens mij heeft sjakko gelijk.

De snelheid van punt C is gelijk aan de som van de absolute snelheid.van punt B (50 m/s naar beneden)met A als vast punt. en de relatieve snelheid van punt C , als B een vast punt zou zijn. Deze relatieve snelheid van punt C met B als vast punt moet nul zijn . Anders krijg je een zuigersnelheid ,die niet meer vertikaal gericht is.

Edit: De formules zijn inderdaad niet geldig.

Gebruikersavatar
Berichten: 682

Re: [mechanica] momentane rotatiepunt

Bedankt voor de antwoorden, dan zal deze opgave niet op te lossen zijn met het momentale rotatiepunt.

Alleen uit de volgende vraag, ook over het momentale rotatiepunt kom ik ook niet:

Afbeelding

Hier heb ik wel het momentale rotatiepunt kunnen vinden:

Afbeelding

Alleen wat ik er nu verder mee zou moeten doen zou ik niet weten...

Ook bij deze opgave lukt het me wel om deze "gewoon" op te lossen, maar dus niet via methode van het momentale rotatiepunt.
Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Reageer