Springen naar inhoud

[mechanica] momentane rotatiepunt

• Log in om te kunnen reageren

Arie Bombarie

Arie Bombarie

• >250 berichten
  • 682 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2007 - 15:08

Goede dag,

Ik heb een vraag over de volgende opgave:

Geplaatste afbeelding

De opgave kan ik wel oplossen, maar niet met de manier van "momentane rotatiepunt", omdat ik het momentane rotatiepunt van staaf BC niet kan vinden...

Ik heb het getekend:
Geplaatste afbeelding
Maar de stippellijnen snijden elkaar nergens, en zo kom ik dus ook niet aan een momentaan rotatiepunt...

Veranderd door Arie Bombarie, 05 december 2007 - 15:08

Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2007 - 15:47

Ik heb geen verstand van dat momentane rotatiepunt, maar ik kan me zo voorstellen dat er in de gegeven situatie geen momentaan rotatiepunt is. Bij de gegeven hoek beweegt de drijfstang namelijk momentaan volledig naar beneden (de snelheidsvectoren van beide uiteinden van de drijfstang lopen parallel ťn in dezelfde richting) en vindt er volgens mij geen rotatie plaats.

Veranderd door Sjakko, 05 december 2007 - 15:55

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 december 2007 - 15:58

[attachment=856:scan0006.jpg]

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2007 - 16:02

@ aadkr:

Ik denk niet dat die formules hier geldig zijn aangezien de krukas uit het "midden" staat.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 december 2007 - 16:25

Volgens mij heeft sjakko gelijk.
De snelheid van punt C is gelijk aan de som van de absolute snelheid.van punt B (50 m/s naar beneden)met A als vast punt. en de relatieve snelheid van punt C , als B een vast punt zou zijn. Deze relatieve snelheid van punt C met B als vast punt moet nul zijn . Anders krijg je een zuigersnelheid ,die niet meer vertikaal gericht is.

Edit: De formules zijn inderdaad niet geldig.

Veranderd door aadkr, 05 december 2007 - 16:26

Arie Bombarie

Arie Bombarie

• >250 berichten
  • 682 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2007 - 16:46

Bedankt voor de antwoorden, dan zal deze opgave niet op te lossen zijn met het momentale rotatiepunt.

Alleen uit de volgende vraag, ook over het momentale rotatiepunt kom ik ook niet:
Geplaatste afbeelding

Hier heb ik wel het momentale rotatiepunt kunnen vinden:
Geplaatste afbeelding

Alleen wat ik er nu verder mee zou moeten doen zou ik niet weten...

Ook bij deze opgave lukt het me wel om deze "gewoon" op te lossen, maar dus niet via methode van het momentale rotatiepunt.
Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures