Springen naar inhoud

( fysica ) tweedimensionale beweging


  • Log in om te kunnen reageren

#1

jopske

    jopske


  • >25 berichten
  • 90 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2007 - 12:53

hallo,
hoe los je dit op:

een voorwerp wordt weg geworpen in de lucht
onder een bepaalde hoek en met een bepaalde beginsnelheid.
hoe bereken je de snelheid van het voorwerp op een bepaalde plaats?

ik weet wel hoe ik de snelheid voor X-richting kan berekenen en de snelheid voor Y-richting
maar hoe voeg je deze nu ook al weer samen?

alvast bedankt

Veranderd door jopske, 06 december 2007 - 12:54


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 december 2007 - 13:12

Je kunt die (schuine) beginbeweging blijkbaar splitsen in een horizontale en een verticale component.

Voor een bepaald tijdstip t kun je dan de waarde van elke component berekenen?

Zo ja, dan is het proces van samenvoegen precies hetzelfde als het splitsen (wat je kon als ik je goed begrijp) maar dan in omgekeerde volgorde.......

Lukt dat niet, kom dan eens met een voorbeeld en je uitwerking tot waar je raakt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#3

jopske

    jopske


  • >25 berichten
  • 90 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2007 - 13:34

bedankt voor je antwoord

hier is een voorbeeld:

voorwerp wordt omhoog geschoten vanuit een hoek van 55į.
beginsnelheid: 50m/s
wanneer is het voorwerp tweede keer op 60 meter hoogte?

Y(t)= a/2 * t≤ + V0 * (sin hoek ) * t + Y0

60m = (-9.81m/2s≤) * t≤ + 50m/s * (sin55į) * t + 0m

-4.905m/s≤ * t≤ + 40.9 m/s * t - 60m = 0

met rekenmachine:

t1 = 1.8998 s (eerste keer op 60 meter)
t2 = 6.438 s (tweede keer op 60 meter)

bereken nu de snelheid op dat punt!

Vy= a * t + (V0 * sin hoek)
Vy= -9.81 m/s≤ * 6.4 s + 50m/s * sin (55į)
Vy= 22.2 m/s

Vx= V0 * cos hoek
Vx= 50m/s * cso (55į)
Vx= 28.7 m/s

hoe bereken ik hieruit nu de snelheid?



zo kan ik berekenen na hoeveel seconden het voorwerp neerkomt;
namelijk 6.5 seconden

maar hoe bereken je de snelheid bij het neerkomen??
ik kan de snelheid in Y-richting bepalen
en de snelheid in X-richting

maar hoe breng je die samen

#4

Sjakko

    Sjakko


  • >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2007 - 13:36

Phytagoras voor het samenvoegen van snelheden in x- en y-richting (zo heb je hem immers ook gesplitst in horizontale en verticale component). Verder, de verticale snelheid tijdens het neerkomen is gelijk aan de verticale snelheid bij het afvuren, alleen dan een minnetje ervoor. Mocht je dit niet weten, bereken dan de verticale plaats-tijd-functie en stel die gelijk aan nul. Je hebt dan een tijdstip en die kun je invullen in de verticale snelheid-tijd-functie.

Veranderd door Sjakko, 06 december 2007 - 13:44


#5

jopske

    jopske


  • >25 berichten
  • 90 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2007 - 13:48

dus gewoon de 2 snelheden kwadrateren en optellen..
en de vierkantswortel daarvan is mijn snelheid?

oke bedankt ;)

#6

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 december 2007 - 14:04

horvertsnelheid.gif

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
al opgelost zie ik...... ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures