( fysica ) tweedimensionale beweging

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 90

( fysica ) tweedimensionale beweging

hallo,

hoe los je dit op:

een voorwerp wordt weg geworpen in de lucht

onder een bepaalde hoek en met een bepaalde beginsnelheid.

hoe bereken je de snelheid van het voorwerp op een bepaalde plaats?

ik weet wel hoe ik de snelheid voor X-richting kan berekenen en de snelheid voor Y-richting

maar hoe voeg je deze nu ook al weer samen?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: ( fysica ) tweedimensionale beweging

Je kunt die (schuine) beginbeweging blijkbaar splitsen in een horizontale en een verticale component.

Voor een bepaald tijdstip t kun je dan de waarde van elke component berekenen?

Zo ja, dan is het proces van samenvoegen precies hetzelfde als het splitsen (wat je kon als ik je goed begrijp) maar dan in omgekeerde volgorde.......

Lukt dat niet, kom dan eens met een voorbeeld en je uitwerking tot waar je raakt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 90

Re: ( fysica ) tweedimensionale beweging

bedankt voor je antwoord

hier is een voorbeeld:

voorwerp wordt omhoog geschoten vanuit een hoek van 55°.

beginsnelheid: 50m/s

wanneer is het voorwerp tweede keer op 60 meter hoogte?

Y(t)= a/2 * t² + V0 * (sin hoek ) * t + Y0

60m = (-9.81m/2s²) * t² + 50m/s * (sin55°) * t + 0m

-4.905m/s² * t² + 40.9 m/s * t - 60m = 0

met rekenmachine:

t1 = 1.8998 s (eerste keer op 60 meter)

t2 = 6.438 s (tweede keer op 60 meter)

bereken nu de snelheid op dat punt!

Vy= a * t + (V0 * sin hoek)

Vy= -9.81 m/s² * 6.4 s + 50m/s * sin (55°)

Vy= 22.2 m/s

Vx= V0 * cos hoek

Vx= 50m/s * cso (55°)

Vx= 28.7 m/s

hoe bereken ik hieruit nu de snelheid?

zo kan ik berekenen na hoeveel seconden het voorwerp neerkomt;

namelijk 6.5 seconden

maar hoe bereken je de snelheid bij het neerkomen??

ik kan de snelheid in Y-richting bepalen

en de snelheid in X-richting

maar hoe breng je die samen

Berichten: 1.007

Re: ( fysica ) tweedimensionale beweging

Phytagoras voor het samenvoegen van snelheden in x- en y-richting (zo heb je hem immers ook gesplitst in horizontale en verticale component). Verder, de verticale snelheid tijdens het neerkomen is gelijk aan de verticale snelheid bij het afvuren, alleen dan een minnetje ervoor. Mocht je dit niet weten, bereken dan de verticale plaats-tijd-functie en stel die gelijk aan nul. Je hebt dan een tijdstip en die kun je invullen in de verticale snelheid-tijd-functie.

Berichten: 90

Re: ( fysica ) tweedimensionale beweging

dus gewoon de 2 snelheden kwadrateren en optellen..

en de vierkantswortel daarvan is mijn snelheid?

oke bedankt ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: ( fysica ) tweedimensionale beweging

horvertsnelheid.gif
horvertsnelheid.gif (6.99 KiB) 346 keer bekeken


EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

al opgelost zie ik...... ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer