Schatten van sommen dmv integralen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 581

Schatten van sommen dmv integralen

Ik las in een boek dat een som kan geschat worden door de integraal van een continue en monotone functie f in een gesloten interval, begrensd door INTEGERS (!) a & b, te beschouwen als het opp onder de kromme:
\(min(f(a),f(b)) \leq \sum_{i=a}^{b} f(i) - \int_{a}^{b} f(x) dx \leq max(f(a),f(b))\)
Ik volg dit niet. Vanwaar komt dat verschil tussen die som en die integraal(oppervlakte)...?
---WAF!---

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Schatten van sommen dmv integralen

Is je vraag waarom de integraal en de som niet exact gelijk zijn?

De integraal is gedefinieerd als de som, in de limiet van de 'delta x_i-tjes' naar nul. Bij een som sommeer je over discrete waarde (integers), bij een integraal 'sommeer' je over continue waarden.

Je zult aanvoelen dat ze neit gelijk zijn, maar dat een som vervangen door een integraal niet al te significante fouten oplevert.

Dit is allemaal niet netjes wiskundig, maar het idee moge duidelijk zijn. Zie ook hier.

Of interpreteer ik je vraag verkeerd?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Schatten van sommen dmv integralen

Wat je schrijft begrijp ik: het middelste lid is het verschil tussen de som over de discrete waarden (de delta x-itjes) en de limietsom over de continue waarde (integraal). Telkens tussen dezelfde grenzen natuurlijk.

Maar waarom is dan dit verschil - berekend over het gehele gesloten interval ab - groter dan de kleinste waarde van f(a) of f(b) ; en kleiner dan de grootste waarde van f(a) of f(b)?

Of interpreteer ik dit fout?
---WAF!---

Reageer