Springen naar inhoud

Meetkunde

• Log in om te kunnen reageren

lucca

lucca

• >250 berichten
  • 758 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2007 - 18:49

naast elkaar staan twee huizen waarvan de gevels langs dezelfde lijn liggen. het ene huis is 8 meter breed het andere huis is 6 meter breed. construeer het punt S waar je moet staan om beide gevels onder een hoek van 45 graden te bekijken. (zie afbeelding 1) daar is het geconstrueerd

Geplaatste afbeelding

mijn vraag is (zie afbeelding bij 2) daarmee begin je, je kunt neit zomaar het middelpunt bepalen en een cirkel tekenen of wel? (zoja hoe?)

dat er twee cirkels moeten komen okť, en hoe bepaal je dan dat die overal 45 graden zijn?

hopelijk heeft iemand goede raad,

alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 06 december 2007 - 19:35

Dit is de basis-tophoekconstructie. Ga uit van (bv) AB=8, het middelp van de cirkel door AB ligt op de middelloodlijn m van AB. Trek in B een lijn l onder 45 graden met AB (neem P op l onder AB dan moet hk ABP=45 zijn). De loodlijn in B op l snijdt m in M (M boven AB). Je kan nu de cirkel met M als middelp door A en B construeren (merk op dat hk AMB=90). Elk punt op de cirkel boven AB 'ziet' AB onder 45. Waarom?
Voer dezelfde constructie uit voor BC=6. Het snijpnt van de beide cirkels geven het gevraagde punt.

Veranderd door Safe, 06 december 2007 - 19:37

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 december 2007 - 19:37

teken een cirkel (zie figuur) met middelpunt het midden van de gevel (beiden).
tekening.jpg
alle punten op die cirkel hebben nu als eigenschap dat LaTeX . Zoek nu d epositie van dit punt zo dat de hoeken 45į worden
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

lucca

lucca

• >250 berichten
  • 758 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2007 - 19:45

dankjewel, ik had zelf (in de tussentijd) al bedacht dat ik de hoek 45 graden moet dus dat ik een driehoek moet tekenen met daarin hoek B (90 graden) en hoek A dan ook 45 --> daaruit volgt 1 punt waarin hoek links 45 graden is. dan heb je 3 punten en kun je die cirkel tekenen met alle punten voor 45 graden en dit ook aan de rechtste kant levens de goede punten op , toch bedankt

en als ik nu twee cirkels heb (een grote) en een wat kleinere die elkaar niet snijden. welke raaklijnen kan ik dan tekenen?

vanuit middelpunt linkercirkel afstand tot rechtercirkel midden pakken, daar nieuwe cirkel tekenen en de snijpunten met de 2 cirkels als ''raakpunten'' markeren en dan raaklijnen tekenen?

Of :

linker cirkel buitenkant punt helemaal rechts pakken - afstand tussen rechste en linkse cirkel (midden pakken cirkel tekenen) 2 snijpunten, raak lijnen tekenen en dan idemdito bij andere cirkel doen.

alvst bedankt

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 06 december 2007 - 19:59

dankjewel, ik had zelf (in de tussentijd) al bedacht dat ik de hoek 45 graden moet dus dat ik een driehoek moet tekenen met daarin hoek B (90 graden) en hoek A dan ook 45 --> daaruit volgt 1 punt waarin hoek links 45 graden is. dan heb je 3 punten en kun je die cirkel tekenen met alle punten voor 45 graden en dit ook aan de rechtste kant levens de goede punten op , toch bedankt

en als ik nu twee cirkels heb (een grote) en een wat kleinere die elkaar niet snijden. welke raaklijnen kan ik dan tekenen?Kan je deze vraag wat nauwkeuriger formuleren?
vanuit middelpunt linkercirkel afstand tot rechtercirkel midden pakken, daar nieuwe cirkel tekenen en de snijpunten met de 2 cirkels als ''raakpunten'' markeren en dan raaklijnen tekenen?

Of :

linker cirkel buitenkant punt helemaal rechts pakken - afstand tussen rechste en linkse cirkel (midden pakken cirkel tekenen) 2 snijpunten, raak lijnen tekenen en dan idemdito bij andere cirkel doen.

alvst bedankt

Aan wie is dit antwoord gericht?

lucca

lucca

• >250 berichten
  • 758 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2007 - 21:26

hier een afb. ter verduidelijking

Geplaatste afbeelding

zijn de raaklijnen (blauw) zo goed getekend?

dus twee cirkels (middenpunten) afstand tussen deze twee --> helft ervan nieuwe cirkel creeŽren,

snijpunten nieuwe cirkel met oude cirkels zorgen voor ''raakpunten'' raaklijnen tekenen

of moet het anders

alvastbedankt!

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 06 december 2007 - 21:43

Ik kan de afb niet laden.
Aan wie was het antwoord gericht? (tweede keer)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures