Definitie van een gezond lijf

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Definitie van een gezond lijf

Kunnen we samen een poging wagen een nog niet bestaande definitie te vinden van een gezond lijf?

Een voorzet:

alle organen moeten intact aanwezig zijn.

alle regelsystemen in een menselijk lichaam regelen binnen hun extreme grenzen.

Nu jullie.

Berichten: 8.614

Re: Definitie van een gezond lijf

alle organen moeten intact aanwezig zijn. (en naar behoren functioneren)
Aanvulling:
  • het lichaam moet vrij zijn van schadelijke bacteriën, virussen, toxische stoffen,...;
  • het lichaam moet vrij zijn van genetische (of chromosomale) defecten die het lichaam schade (zouden kunnen) toebrengen;
  • de persoon moet vrij zijn van psychische ziektebeelden.
PS: De ultiem gezonde persoon is (vooralsnog) een utopie.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Definitie van een gezond lijf

Van dale omschrijft gezond:

1 in een toestand van fysiek en psychisch welbevinden, niet ziek

Van dale omschrijft lichaam:

geheel van botten, vlees en organen van een mens of dier

dus als we die twee definities in 1 zin plaatsen:

Een gezond lichaam heeft botten, organen, en vlees die zich in een toestand van fysiek en psychisch welbehagen bevinden. :D
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Definitie van een gezond lijf

Ik denk niet dat iemand dit niet wist. Het interessante is natuurlijk hoe dat zich vertaalt in concrete termen en omschrijvingen. 'welbehagen' is namelijk erg vaag :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Definitie van een gezond lijf

een nog niet bestaande definitie te vinden van een gezond lijf
Een gezond lichaam van een volwassene moet kunnen bijdragen tot het 'maken' van een gezond kind.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Definitie van een gezond lijf

Klintersaas schreef:Aanvulling:
  • het lichaam moet vrij zijn van schadelijke bacteriën, virussen, toxische stoffen,...;
Hm, een puntje dat niet zonder nuancering kan denk ik:

Een lichaam hoeft niet vrij te zijn van pathogene bacteriën: de enorme hoeveelheid E. coli in de darm doet daar prachtig werk, maar in de keel wil je ze echt niet hebben. Zo ook de residente en transiente flora op de huid.

Ook voor toxische stoffen geldt dat de dosis bepalend is: hét beginsel van toxicologie is dat de dosis doorslaggevend is.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 26

Re: Definitie van een gezond lijf

Een definitie vinden van het begrip "Een Gezond Lichaam"is vrij lastig, aangezien Gezond een relatief begrip is.

En de reacties die er tot nu toe geplaats zijn zijn naar mijn mening niet echt bijdragend aan een gezond lichaam.

1: Een gezond lichaam moet kunnen bijdragen aan het maken van eeen gezond kind:

Berichten: 26

Re: Definitie van een gezond lijf

Vervolg vorige bericht:

Een definitie vinden van het begrip "Een Gezond Lichaam"is vrij lastig, aangezien Gezond een relatief begrip is.

En de reacties die er tot nu toe geplaats zijn zijn naar mijn mening niet echt bijdragend aan een gezond lichaam.

1: Een gezond lichaam moet kunnen bijdragen aan het maken van eeen gezond kind:

Dit klopt niet, je kan als volwassene best gezond zijn terwijl je toch een ziek kind krijgt. Er spelen meerder factoren een rol, omgevingsfactoren zijn ook erg belangrijk. Als er ziekten in je familie voorkomen werkt dat in je nadeel uiteraard, maar je hoeft zelf niet de ziekte niet te hebben om het door te geven. Dan ben je een "gezonde" drager.

2: Het lichaam moet vrij zijn van genetische of chromosomale defecten die schade kunnen toebrengen

Als je dit meerekent is per definitie iedereen ongezond. Er treden dagelijks defecten op in je genenpoel (DNA). dit ontstaat van nature overal in delende cellen en dit is geen ramp. Je lichaam heeft hier reparatiemechanismen voor die deze defecten repareren. Pas als deze reparaties falen en de schade te groot wordt kan het hele lichaam er "ziek"van worden.

Voorbeeld hiervan is kanker.

3: Alle organen moeten intact aanwezig zijn:

Ook dit hoeft niet zo te zijn. Je kan best een nier, een stuk lever, een stuk darm of een long missen zonder per definitie ongezond te zijn. Je lichaam ondervind hier geen grote hinder van en zal zo nodig bepaalde functies verleggen.

Zo zal bv bij een nier, je andere nier gedeeltelijk gaan compenseren en hetzelfde geld voor het overgebleven stuk lever.

Zoals de van Dale het omschrijft is mischien wat vaag, maar het klopt wel.

Gezond is zijn is een combinatie van lichamelijk en geestelijk welbevinden. En het is zo vaag omdat gezond zijn voor iedereen anders kan zijn, de term is relatief en kan niet onder een definitie worden gezet.

Of je moet er een soort wetsartikel van maken met een hoofddefinitie en verscheidene subdefinities, maar dan nog is de vraag of we er uit gaan komen.

Wat wel vaststaat is dat je je lichaam in een zo goed mogelijke conditie moet proberen te houden. en dit doe je door gevarieerd te eten en voldoende te bewegen zodat je lichaam alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt om te kunnen functioneren. En dit hoeft echt niet een afgepast dieet te zijn.

En je kan best een kilootje te zwaar zijn zonder ongezond te zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Definitie van een gezond lijf

D.Brok, dat is een verdraaid mooie aanvulling en we zijn met het definiëren dus nog maar nauwelijks opgeschoten.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Definitie van een gezond lijf

Als je dit meerekent is per definitie iedereen ongezond.
Haha, grappig dat je deze woorden kiest. Om dit te kunnen stellen, moet je dus een definitie van gezond hebben ;)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 26

Re: Definitie van een gezond lijf

Dank voor het compliment.

Een goede definitie van gezond lichaam is zoals eerder gezegd lastig te maken aangezien het relatief is.

En wat betreft die woordkeuze: Die heb ik gedaan met de intentie dat als je opneemt in je definitie dat het lichaam vrij moet zijn van genetische fouten iedereen per definitie dan ongezond is en mijns insziens is een definitie dan fout opgezet.

Wat je wel op kan nemen in een mogelijke definitie (en dat is bioj iedereen wel bekend denk ik alleen handelt niet iedereen er naar) is dat om je lichaam "gezond" te houden je gevarieerd moet eten en drinken, zodat je lichaam alle benodigde stoffen krijgt aangeboden om op een goede manier te kunnen functioneren.

Daarnaast is voldoende beweging nodig om je spieren in conditie te houden zodat je in staat bent je lichaam de benodigde voedingsstoffen aan te rijken (boodschappen doen/koken etc) en om een sociaal netwerk in stand kan houden (op visite gaan, uit eten gaan, ergens wat gaan drinken, naar de sportclub etc etc) zodat je ook geestelijk "gezond" blijft.

Een gezond lichaam heeft een gezonde geest nodig.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Definitie van een gezond lijf

En wat betreft die woordkeuze: Die heb ik gedaan met de intentie dat als je opneemt in je definitie dat het lichaam vrij moet zijn van genetische fouten iedereen per definitie dan ongezond is en mijns insziens is een definitie dan fout opgezet.
Ik herlees het nu en zie dat mijn opmerking een beetje vreemd was. Je hebt natuurlijk gelijk.
Wat je wel op kan nemen in een mogelijke definitie (en dat is bioj iedereen wel bekend denk ik alleen handelt niet iedereen er naar) is dat om je lichaam "gezond" te houden je gevarieerd moet eten en drinken, zodat je lichaam alle benodigde stoffen krijgt aangeboden om op een goede manier te kunnen functioneren.

Daarnaast is voldoende beweging nodig om je spieren in conditie te houden zodat je in staat bent je lichaam de benodigde voedingsstoffen aan te rijken (boodschappen doen/koken etc) en om een sociaal netwerk in stand kan houden (op visite gaan, uit eten gaan, ergens wat gaan drinken, naar de sportclub etc etc) zodat je ook geestelijk "gezond" blijft.

Een gezond lichaam heeft een gezonde geest nodig.
Misschien moeten we het toch maar op de 'vage' (brede) definitie van Van Dale houden, want eigenlijk is iedere poging tot concretisering gedoemd te mislukken :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 26

Re: Definitie van een gezond lijf

Haha, gelukkig geld dit niet voor alles. de meeste dingen kan je wel goed concretiseren,

alleen bij termen die ook een grote psychische en culturele invloed hebben zoals gezond, gewoon, normaal etc red je het niet.

Maar misschien een ander onderwerp dat we kunnen proberen te concretiseren?

Berichten: 247

Re: Definitie van een gezond lijf

Om er even Aristoteles en zijn theleologisch/finalistische filosofie bij te halen (nu begeef ik me wel op glad ijs, aangezien dit niet echt mijn vakdomein is :D )

Volgens aristoteles is men gezond als men het doel van zijn wezen ten gronde kan vervullen.

Zit je uiteraard 1 positie opgeschoven want wat is het doel van een cel, weefsel, orgaan, lichaam, mens?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Definitie van een gezond lijf

Glad ijs, wegens problematisch als filosofische onderbouwing voor (het ontbreken van) pathologie, psychologisch zowel als somatisch.

Reageer