Impulsmoment

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 281

Impulsmoment

Goeienavond mensen. Ik heb 2 denkvragen in de les gekregen, maar ze zijn niet simpel en ik weet me geen raad.. ;)

Ronaldinho staat op een vlot dat zich in rust bevindt tov de oever. Hij gooit een bal weg in de richting vd oever. Verwaarloos de wrijvingskracht tussen water-oppervlak en vlot.

1. Voor het wegwerpen van de bal is de totale impuls van het systeem (Ronaldinho + vlot + bal) t.o.v. de oever gelijk aan nul. Mogen we stellen dat de totale impuls van dit systeem behouden blijft ...

A. ... tijdens het tijdsbestek van de interactie tussen handen en bal ?

B. ... nadat de bal werd weggeworpen ?

C. ... in beide gevallen ?

D. ... in geen enkel geval ?

Ik dacht B.. aangezien de wrijving wegvalt, zal het vlot achteruitgaan en blijven achteruitgaan doordat er dus geen waterwrijving is.

2. Veronderstel dat de hoogte van de bal niet noemenswaardig verandert tijdens de interactie tussen handen en bal, blijft de mechanische energie van de bal dan behouden ...

A. ... tijdens het tijdsbestek van de interactie tussen handen en bal ?

B. ... nadat de bal werd weggeworpen ?

C. ... in beide gevallen ?

D. ... in geen enkel geval ?

Mechanische energie is E=K+U. Dus ik dacht A.

Berichten: 224

Re: Impulsmoment

Antwoord op vraag 1:

Behoud van de totale impuls, volgt uit de 3e wet van Newton en geldt altijd. Zodra de bal, na weggooien in hoogte daalt, neemt zijn neerwaartse impuls toe. De impuls van de Aarde neemt dan evenveel toe in opwaartse richting. Omdat gevraagd wordt naar de impuls van (gooier+vlot+bal), dus zonder Aarde, is C dus niet juist.

Antwoord op vraag 2:

Behoud van totale energie geldt altijd. Tijdens het gooien van de bal vermindert de chemische energie van de gooier en vermeerdert de mechanische energie van Bal, Vlot en Gooier. (Vergelijk het met een ontploffing). Tijdens het vallen van de bal wordt afname van pot. Energie gecompenseerd door toename van kinetische.

ps: De titel impulsmoment kan beter zijn: impuls- en energiebehoud

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Impulsmoment

Het antwoord op vraag:1 is volgens mij a)

Hier geldt de wet van behoud van massaimpuls. Maar deze behoudswet geldt alleen maar tijdens het werpen van de bal. Tijdens het werpen geldt de derde wet van Newton, ; de kracht die de hand op de bal uitoefent , is even groot als de kracht die de bal op de hand uitoefent. ( uiteraard wel tegengesteld gericht. ). Tijdens het werpen is de totale krachtstoot op de bal dus gelijk aan de totale krachtstoot op de hand ( dus op vlot + Ronaldinjo).

Na het werpen is de massaimpuls van (vlot + Ronaldinjo) behouden. ( geen wrijving ). Maar de massaimpuls van de bal is niet behouden. DE snelheidsvector neemt steeds een andere richting aan. ( kantelt naar beneden) ,

Berichten: 281

Re: Impulsmoment

Bedankt voor jullie antwoord en mening.

aardr: ik vind je antwoord ergens logisch nu ik je uitleg lees. Maar kan b ook niet? Er staat dat de totale impuls van het systeem behouden blijft. Het systeem bevat ook de bal.

Is men antwoord op vraag 2 dan juist?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Impulsmoment

1) Maar kan b ook niet? Er staat dat de totale impuls van het systeem behouden blijft. Het systeem bevat ook de bal.
vanaf het moment dat de bal los is, heeft de zwaartekracht vrij spel op de bal om deze verder en verder te versnellen (v neemt toe, dus impuls p=mv neemt ook toe) zonder dat dit enig effect heeft op ronaldinho. De enige voorwaarde waaronde b juist zou zijn is als gevraagd zou worden naar de component van de impuls in horizontale richting. Die blijft wel behouden.
Is mijn antwoord op vraag 2 dan juist?
:D nee

Duw eens tegen een bal..... Blijft die bewegingsenergie constant tijdens het duwen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 281

Re: Impulsmoment

Duw eens tegen een bal..... Blijft die bewegingsenergie constant tijdens het duwen?


Euhm.. nee de kinetische energie neemt toe, niet? Owjee :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Impulsmoment

hoezo "owjee" ??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 281

Re: Impulsmoment

Ik dacht dat men antwoord niet juist was.. Maar blijkbaar wel :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Impulsmoment

Mechanische energie is E=K+U. Dus ik dacht A.
Als dit je antwoord was, dan is het inderdaad tóch "owjee" :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 281

Re: Impulsmoment

Is het dan D? Omdat zwaartekracht enzo op de bal werkt..

Alhoewel mechanische energie toch te maken heeft met niet-conservatieve krachten, waar Fz niet bij hoort?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Impulsmoment

als je ertegen duwt neemt de bewegingsenergie toe. Als hij valt neemt de bewegingsenergie toe. dus de bewegingsenergie blijft nooit behouden hier.

Antwoord D.

owjee :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 281

Re: Impulsmoment

Toch D dan:)

ff opgezocht op internet: mechanische energie geldt voor alle krachten, was ff fout.

Berichten: 224

Re: Impulsmoment

Goede avond,

Mechanische energie is behouden als slechts conservatieve krachten werken, zoals zwaartekracht.

Dus antwoord = B

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Impulsmoment

Nou even voor alle duidelijkheid: ik heb tot hier onder "mechanische" energie hardnekkig "bewegings"energie verstaan. Maar wordt hier wat anders bedoeld dan? (mijn schoolboekjes-Vlaams is niet perfect, en ik ben er al achter dat in Vlaanderen dingen soms anders aangepakt worden in de schoolboekjes dan in Nederland)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 281

Re: Impulsmoment

Ola.. we verstaan elkaar blijkbaar niet zo goed.

Behoud van mechanische energie is idd alleen bij conservatieve krachten, zie ik hier http://nl.wikipedia.org/wiki/Mechanische_energie

Dus zwaartekracht mag je verwaarlozen, begrijp ik.

Dat wil zeggen dat de bal rechtdoor zal blijven gaan?

Mechanische energie is niet de bewegingsenergie alleen. Het is het feit dat kinetische steeds kleiner wordt en de potentiële groter, en omgekeerd. De totale som blijft steeds gelijk.

Reageer