Jan modaal

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Jan modaal

Hoe ziet Jan(tje) Modaal er pathologisch uit?

Is hij/zij kerngezond? Ik denk van wel, want de meeste mensen zijn niet

hardhorig, blind, geïnfecteerd met ...

...

(Misschien behoort dit bij wiskunde. Modaal is de meest voorkomende deelgroep.)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Jan modaal

Ik denk wel dat jantje modaal kerngezond is. Hij is immers een maatstaf.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Jan modaal

Jan Modaal bestaat eigenlijk niet. Puur wiskundig gaat het om de modus natuurlijk, maar Jan Modaal vertegenwoordigt meestal een gemiddelde. Nu kan je gemiddelden voor elk mogelijk ziektebeeld onderzoeken, en voor elke psychische predispositie en zeggen: dit is Jan Modaal, maar de facto zal een dergelijk persoon nergens voorkomen. Met dit soort gemiddelden ben je alleen iets binnen een welbepaalde context.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Jan modaal

Zou prinses Maxima ook zoiets bedoeld hebben met:

"De gemiddelde Nederlander bestaat niet"?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Jan modaal

Ik denk dat Maxima het had over de Nederlandse identiteit. Maar dat is extreem brandbare materie waar ik als Belg liever niet aankom. :D En hier dus bovendien off-topic, dat is meer iets voor het café als je het er verder over wil hebben.

Berichten: 4.502

Re: Jan modaal

De vermenging van rassen/bevolkingsgroepen door volksverhuizingen die plaatsvonden voor onze jaartelling en vervolgens de Romeinse overheersing en de hierna gevoerde invasies met bijbehorende oorlogen hebben in ons deel van West Europa een meng-ras geschapen.

Dat meng-ras heeft zich de laatste twee honderd jaar geconsolideerd en zou je nu -na "Napoleon"-kunnen beschouwen als verdeeld in identiteiten door staatkundige opdeling oa.door Verdrag van Wenen olv.Von Metternich.

De migraties door allochtonen de laatste vijftig jaren geeft weer een andere cocktail van bewonersoorten in ook de EU,alsook in de rest van de wereld.

Ik verwacht door de getallen binnen een paar honderd jaar een lichtkleurig bruin getint soort met daarin opgenomen de genen van hun diverse voorouders en dan mogelijk een universeel soort,dat geen behoefte meer voelt om oorlogen te voeren door gelijkschakeling om allerhande levensnivo's.

Misschien krijgt JC toch nog zijn zin en kan hij dan OLH mededelen,dat het goed gaat met de mens en dat hij zich eindelijk met andere zaken kan bezig houden!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Jan modaal

Nu kan je gemiddelden voor elk mogelijk ziektebeeld onderzoeken, en voor elke psychische predispositie en zeggen: dit is Jan Modaal,
Dan wordt het eigenlijk meer een soort Jan Mediaan :D
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 12.262

Re: Jan modaal

Jan Mediaan wordt vast een apart figuur... sowieso vrouw, in bezit van 10 vingers en tenen, maar wel geinfecteerd met onder meer herpes, en vast allerlei opmerkelijke zaken die de mediaan wel heeft maar daarmee niet per se een goed model vormen.
Victory through technology

Reageer