Capsaïcine

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 124

Capsa

Velen weten waarschijnlijk niet wat dat is, capsaïcine. Dat is de stof die maakt dat peper zo bijt op je tong. Hoe meer capsaïcine peper e.d. bevat, hoe sterker het brandt.

Ik heb enkele vragen omtrent deze stof en pikant eten:

1) Hoe komt het dat deze stof zo pijn doet op je tong en andere gevoelige

lichaamsdelen?? Is het werkelijk een bijtende stof? Beschadigt het de

cellen?

2) Als ik iets sterk gekruid eet, krijg ik vaak de hik. Hoe komt dat??

3) Wat zou er gebeuren moest je zuivere capsaïcine proeven?? En hoe ziet

dat eruit, zuivere capsaïcine?? Welke vorm heeft het? (poeder, vloeibaar,

stroperig,...)

Re: Capsa

Ben je zeker dat het capsaïcine is? Ik heb het eventjes ingetikt in ChemFinder en die vindt niets. Volgens Merck is het trouwens piperine (het hoofd alkaloïde van zwarte peper) dat de smaak en "heetheid" geeft aan peper.

Volgens flavornet hebben volgende stoffen ook een pepersmaak:

- methylisohexenyl ketone

- sabinene (1-isopropyl-4-methylenebicyclo[3.1.0]hexane)

- asaricin (5-methoxy-6-(2-propenyl)-1,3-benzodioxole)

Moest je trouwens zo'n stof zuiver innemen, zou je je zenuwen overbelasten en ze bijgevolg afstompen. Dat denk ik toch. Je zou dan een verbrand gevoel ervaren.

Berichten: 232

Re: Capsa

Ik citeer: "Capsaïcine, een stof in de peper verhoogt de verbranding van vet en zorgt ervoor dat spieren minder snel door hun glycogeenvoorraad raken. Dat ontdekten Japanse onderzoekers, die ratten in een zwembad lieten zwemmen tot ze letterlijk niet meer konden. Dieren die de peperdope hadden gekregen hielden het langer vol."

"Pepers zijn hot. Niet alleen als smaakmaker, maar ook als medicijn, wapen of verdelgingsmiddel. Wetenschappers bedenken aan de lopende band nieuwe toepassingen voor de stof die je tong doet branden.

Hap en dan voel je de pijn. Het zweet breekt je uit, je neus begint te lopen en je lippen voelen gezwollen aan. Je mond loopt vol speeksel. Dan begint het goedje pas echt te werken de pijn neemt

af en voelt je een beetje high. Daarna wil je meer. Dit zijn niet de symptomen van een nieuwe partydrug, maar de reactie van je lichaam op de stof capsaicine. Deze stof geeft chilipepers hun hete smaak.

Als je pepers eet, denken je hersenen werkelijk dat je je brandt. Capsaicine prikkelt precies dezelfde hitte gevoelige zenuwen in de mond als een te heet kopje thee. Het lichaam probeert onmiddellijk om het irriterende stofje kwijt te raken: je begint te zweten en de speekselproductie gaat omhoog."

"Capsacaine lost nauwelijks op in water, maar zeer goed in vet. Daarom helpt spoelen met water niet om de hete smaak weg te krijgen, maar melk wel. Melk bevat namelijk vet. Ook alcohol, mits van voldoende sterkte (jenever) werkt goed, capsacaine lost namelijk ook goed op in alcohol. Bier bevat niet genoeg alcohol, dus heeft nauwelijks effect."

Gebruikersavatar
Berichten: 124

Re: Capsa

-KNIP-


Goed, maar daarmee heb ik nog geen antwoord gekregen op mijn vragen.

Berichten: 232

Re: Capsa

trans-8-methyl-N-vanillyl-6-nonenamide is de chemische samenstelling

Berichten: 232

Re: Capsa

Capsaïcine is kleurloos en kristalachtig.

Pikant voedsel kan ook de hik veroorzaken. De maag wordt dan geprikkeld, je kan een reflex krijgen (maagzuur in de slokdarm) en dat kan dan een reflex van het middenrif veroorzaken.

Reageer