Hoe begin ik met elektronica?

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Hoe begin ik met elektronica?

Hallo, ik zou nu na de examens eens willen beginnen met elektronica.

Ik heb er eens het een en het ander over opgezocht en ik heb de moed een beetje verloren. Op diverse fora staat er geschreven dat je er een hoop boeken moet over lezen en een hoop dingen moet kopen via het internet en al die dingen., gewoon veel te veel.

Ik zit in het 5de jaar Wiskunde wetenschappen, alleen in fysica komt er een beetje elektronica voor maar dat stelt niets voor.

Ik had gedacht om te beginnen met van die eenvoudige circuitjes van Velleman te proberen, de functie en de waarden van al die dingetjes op te zoeken (en te onthouden) en hier en daar eens een boek te lezen, waardoor ik na een tijdje zelf zou kunnen proberen circuitjes in elkaar te prutsen.

Is dit een goed begin?

Als ik bijvoorbeeld op wikipedia kijk, staan er daar al direct een dertigtal verschillende soorten onderdeeltjes, en dan spreek ik nog niet van de honderden onderverdelingetjes die er zijn, met al hun specifieke eenheden en waarden.

Is het wel te doen voor iemand die er niets van af weet?
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Hoe begin ik met elektronica?

Als je bouwdozen van Velleman in elkaar wil steken kan je misschien wel iets bijleren maar dat zullen vooral vaardigheden zijn zoals componenten solderen en printplaten inbouwen enzo. Alles is daar duidelijk uitgelegd dus wanneer je kan solderen dan kan je zoiets bouwen.

Wanneer je echt de werking van de circuits wil begrijpen dan moet je een meer theoretische kennis hebben over die zaken. Wat hier belangrijk is voor de basisschakelingen te begrijpen: hoe werkt een weerstand, condensator (bij wisselstroom en gelijkstroom), een diode, een transisistor.

Belangrijke begrippen zijn dan versterkingsfactoren (bij transistors), doorlaatspanningen (bij transistors en dioden), NPN, PNP, basis, collector, emitter, ...
Als ik bijvoorbeeld op wikipedia kijk, staan er daar al direct een dertigtal verschillende soorten onderdeeltjes, en dan spreek ik nog niet van de honderden onderverdelingetjes die er zijn, met al hun specifieke eenheden en waarden.
Die dertig soorten bestaan wel allemaal maar wanneer je de passieve componenten: weerstand, condensator, spoel en de actieve componenten: Licht emitterende diode, diode, zenerdiode, bipolaire transistor en in later fase IC onder de knie hebt dan kom je al redelijk ver hoor.

IGBT, FET, diac, triac, darlington zijn allemaal wel belangrijke onderdelen maar je kan zeker een schakeling maken zonder deze componenten. Je mag je dus zeker niet laten afschrikken door een indrukwekkende lijst van componenten.

In mijn 1e Bachelor industrieël ingenieur maken we tijdens labo elektronica een IR-zender / ontvanger die je aan je PC kan hangen en dan je pc kan bedienen met een afstandbediening van bijvoorbeeld je PC. We hebben de componenten nog niet besproken en er zijn mensen die dat nog nooit gezien hebben (ik ken ze wel allemaal al van in mijn vorige opleiding). Na een soldeeroefening is toch iedereen in staat om het toestelletje te maken dus wanneer je een correct schema hebt en de juist componenten kan je al spelende elektronica aanleren volgens mij.

Indien je intresse hebt in de zender/ontvanger voor bijvoorbeeld winamp te besturen vanop afstand kan ik je altijd wel een website bezorgen met de nodige info.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Hoe begin ik met elektronica?

Mij lijkt dat je gewoon een introductie tot elektrotechniek moet nemen. Kijk eens wat voor boeken je moet aanschaffen als je elektrotechniek gaat studeren (iets voor jou?). Morzon doet het aan TU Delft, misschien kan hij nog wat tips geven.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Hoe begin ik met elektronica?

Mij lijkt dat je gewoon een introductie tot elektrotechniek moet nemen. Kijk eens wat voor boeken je moet aanschaffen als je elektrotechniek gaat studeren (iets voor jou?).


Een introductie elektrotechniek is inderdaad geen slecht idee maar dan komt natuurlijk de vraag. Tot waar moet dat dan gaan die 'introductie'.

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: Hoe begin ik met elektronica?

Na de examens (volgende week dinsdag), ga ik eens naar de bibliotheek gaan en een keer naar een elektronikazaak voor zo'n ding van velleman te kopen om een beetje ervaring op te doen en proberen de fuctie, de werking en hut nut in het systeem van elk onderdeeltje te weten te komen. Al doende leert men. En alles proberen te onthouden.

Maar bestaat er een manier om tijdelijke circuits te maken? Voor eens zelf te proberen zonder te solderen en dus je materiaal te verliezen?

Als ik de functies van de basiscomponenten ken, zou ik het dan al kunnen klaarspelen om heel eenvoudige circuits te bedenken zoals bvb een knipperend lampje of iets dergelijks?
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Hoe begin ik met elektronica?

Breadboards zijn voor mensen die niet van solderen houden.

Als je nou gewoon wat lol wilt hebben En wat wil leren zou ik niet naar Ruben luisteren die een industrieel ingenieur van je wil maken :D maar gewoon aan de slag gaan met van die begin setjes, daar kun je al heelveel van leren, en krijg je echt de feeling van de circuitjes te pakken. Van alleen boeken lezen word je ook maar moe van.

Er zijn genoeg begin setjes te vinden, zo heb je hier in Ierland en GB Maplin die ze verkoopt, en in USA radioschack natuurlijk. Ik neem aan dat ze in Nederland ook wel zo'n DHZ-hobby shop hebben. Het is in het begin helemaal niet belangrijk of je weet hoe een npn of een pnp transistor werkt, als je maar weet dat het een transistor is, en dat ze verschillend zijn.

Ik ging even zoeken op 'electronic educational kits' en kom de volgende enorm interessante website tegen (niet alleen elektronisch)

http://www.thuisexperimenteren.nl/

http://www.labstuff.nl/

http://www.physlink.com/eStore/cart/ElectronicKits.cfm

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Hoe begin ik met elektronica?

In NL heb je Conrad.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Hoe begin ik met elektronica?

Misschien heb je iets aan deze site:

http://www.ibiblio.org/obp/electricCircuits/
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: Hoe begin ik met elektronica?

DePurpereWolf schreef:Breadboards zijn voor mensen die niet van solderen houden.

(...)



Ik ging even zoeken op 'electronic educational kits' en kom de volgende enorm interessante website tegen (niet alleen elektronisch)

In NL heb je Misschien heb je iets aan deze site:

http://www.ibiblio.org/obp/electricCircuits/
Dat is interessant, maar het is wel heel veel om op een computerscherm te lezen. (en te veel om af te drukken)
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hoe begin ik met elektronica?

Dat is in nederland, en met mijn gopass voor de trein kan ik alleen in België reizen.
Voor Conrad hoef je helemaal niet te reizen. Je kunt alles via hun website bestellen. Voor België ga je dan naar conrad.be

Berichten: 379

Re: Hoe begin ik met elektronica?

Electronica voor dummies is een zeer goed boek

Legt de technische kant van zaken uit en geeft wat uitleg over diodes enzo weerstanden stroom. Ik zou wel niet weten wat voor onderwijs nivea het is.

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: Hoe begin ik met elektronica?

Ik heb het boek "Elektronika echt niet moeilijk" van A.Schommers gevonden, en op het internet heb ik een technische simulator van Crocodile Technologies gevonden waarmee ik de circuits die in het boek staan kan maken.

(de meeste toch want er is geen JFET te vinden in die simulator, alleen maar MOFETs)

Als ik een beetje degelijk overwegkan met de materie in het boek zal ik echte onderdelen kopen en ze in elkaar solderen.

(het begint wel lastig te worden; 2.5 U leren - 20min lezen - 2.5U leren....)
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: Hoe begin ik met elektronica?

Hallo

Ik zit nu bij het hoofdstuk 7(Operationele versterkers) van het 2de deel van het boek "Elektronica Echt niet moeilijk" en ik heb een probleem met een circuit van een comparator.

Normaal zou een van 2 ledjes moeten branden, de ene potentiometer meer spanning geeft aan de opamp dan de andere omgekeerd.

Maar op het gehele circuit zit een voltage van meer dan 1kV en als de waarden van de pot-meters een beetje veranderen, verspringt het in een paar seconden naar -1kV. (Dat moet dus eigenlijk maar rond de 3V zijn)

Ik zou graag weten wat er verkeerd is, en hoe ik het moet oplossen.

danku

Een afbeelding (in een word-bestand) is te vinden in de bijlage.
Bijlagen
Normaal_zou_een_van_de_LEDs_moeten_branden_want_de_ene_potentiometer_geeft_een_grotere_spanning_door_dan_de_andere.doc
(135.5 KiB) 239 keer gedownload
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hoe begin ik met elektronica?

Als er iets onhandig is, dan is het wel een plaatje in een word bestand. Twee keer geprobeerd te downloaden, maar het enige wat ik krijg is een blanco venster.

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Hoe begin ik met elektronica?

Deze standaard opamp is ideaal. Hierdoor zal de versterking oneindig hoog worden als het spanningsverschil tussen de + en - ingang maar een klein beetje is. De hoge spanningswaardes worden door het simulatieprogramma gegenereerd. Op de + ingang heb je (in dit plaatje) op +4,5V liggen en de - ingang op -4,5 volt. Dat is dus een spanningsverschil van 9V.

De comparator doet in feite precies wat ie moet doen! Draai je die spanningen om, klapt de opamp naar de andere kant. In de praktijk loopt de uitgang tegen de + of - voedingsspanning aan enj dan gaat het ledje echt wel branden.

Misschien kun je beter 2 spanningsbronnen pakken met enkele mV's of zelfs uV's verschil.

By the way, er is geen verschil tussen een instepotmeter en een potmeter!

In het algemeen: Pas op met simulatieprogramma's
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Reageer