Regeltechnisch vraagje

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 11

Regeltechnisch vraagje

hoi,

Ik had graag even een verduidelijking van wat in de regeltechniek een "type 0" en "type 1" systeem is?

En wat men bedoeld als men spreekt over de aanregeltijd. Is dit het zelfde als dode tijd?

bij voorbaat dank

Berichten: 7.068

Re: Regeltechnisch vraagje

Ik had graag even een verduidelijking van wat in de regeltechniek een "type 0" en "type 1" systeem is?
Het typenummer van een systeem is gelijk aan het aantal zuivere integraties in de voorwaartse weg van het systeem.

Berichten: 11

Re: Regeltechnisch vraagje

dus als ik dat goed begrijp

type 0 : transferfucntie : K /(1+pT)

type 1 : TF : K / [ p (1+pT)]

type 2 : TF : K / [p²(1+pT)]

Berichten: 7.068

Re: Regeltechnisch vraagje

Als 'p' een soort Laplace-achtige variabele is (zodat 1/p een zuivere integratie is) dan 'ja'. :D

Berichten: 11

Re: Regeltechnisch vraagje

ok bedankt.

nog iemand die weet waarop die aanregeltijd slaat?

en bij de instelmethode van Chien,Rhones en Reswick (1methode) maakt men onderscheid tussen processen "met compensatie" en "zonder compensatie". Wat bedoelt men hiermee?

En bij diezelfde instelmethode maakt men ook een onderscheid tussen wenswaarde regeling en tussen storingsregeling.

wat is het verschil tussen beiden?

Berichten: 3

Re: Regeltechnisch vraagje

Hoi,



:D De vragen die je stelde kende ik van ergens en dadelijk wist ik in welke school je zat!!

Ik volg Elektrotechnieken aan de KHLim en krijg ook regeltechniek met als hulpje de 100 vragen!!!

Ik moet zeggen dat onze groep al bijna alle vragen heeft..Misschien moeten we is kijken of we zowat gelijkwaardig hebben ingevuld en elkaars onopgeloste vragen te beantwoorden!!!

Mvg! :D

Berichten: 2

Re: Regeltechnisch vraagje

Precies nog een paar mensen die examen hebben van labo regeltechniek :D Ik zit ook nog met een paar onopgeloste vragen zoals die aanregeltijd en of er bij een cascade schakeling van 1e orde systemen een ondergedempt karakter kan ontstaan?Als iemand hier het antwoord op weet je mag het me altijd laten weten.

Berichten: 11

Re: Regeltechnisch vraagje

Dat lijkt me een goed idee, ik heb nu het grootste deel van de vragen. (of het goed is ben ik el niet 100% zeker van)

in ieder geval je laat maar wat weten.

En @Biker: over die cascade schakeling en dat ondergedempt karakter.

Ik denk dat dit wel kan ontstaan aangezien we hogere orde processe ook gaan vereenvoudigen door cascade schakelingen van 1ste en 2de orde. dus een 2de orde moet ook te zien zijn als ee cascade schakeling van 2 eerste orde processen.

en bij 2de orde processen kan je toch ondergedempt enz hebben. Dus ik zie niet waarom niet.

en idd (KHLim)

Berichten: 3

Re: Regeltechnisch vraagje

Yuw,

nog KHlim-studenten die met regeltechniek zitte te zweten!

Dat van die aanregeltijd is ook een van mijn openstaande vragen.

Dus als iemand daar het antwoord op weet....

Grtz

Berichten: 11

Re: Regeltechnisch vraagje

kan iemand me even vertellen wat het gevaar is bij het gebruik van een D-actie?

en wanneer ik die dus beter niet gebruik?

Berichten: 3

Re: Regeltechnisch vraagje

je gebruikt een D-actie beter niet wanneer de ingang van het systeem snel en sterk wisselt, bv een systeem met storing zal een grote D-actie tot gevolg h ebben

Berichten: 11

Re: Regeltechnisch vraagje

in de cursus vond ik het volgende

de D-regelactie reageert enkel op een verandering in de afwijking "E". Indien "E" constant blijft is de uitgang Y gelijk aan nul.

De D-regelaar alleen kan daarom niet in een gesloten regelkring niet worden gebruikt.

maar dit lijkt me niet echt gevaarlijk.

Berichten: 3

Re: Regeltechnisch vraagje

Hoi Gajeut,

Dat is wel waar wat je zegt van de D-actie!! Alleen over de toepassing waar heb ik wel wat twijfel.. ik denk dat men een regelaar altijd plaats waar een gesloten systeem is hoor..Want daar zit de terugkoppeling, en dus kan men ook een regeling toepassen met een regelaar!!!!

Al kan dat ook wel zijn wat je zegt!!

Maar mensen, wat doen we zo?? EENS AFSPREKEN MET ELKAAR???

Ik denk dat we elkaar wel al kennen van ziens op school :D

Dus dat breekt toch ook al 1 barricade voor sommige denk ik :D

Wat denken jullie??

Berichten: 11

Re: Regeltechnisch vraagje

jah een regelaar wordt gebruikt in een geslote systeem maar wat ik zeg is dat een D-regelaar ALLEEN geen nut heeft omdat die enkel 'regelt' zolang de afwijking veranderd. Dus bij een constante afwijking doet de D-regelaar niets.

maar wordt met andere regelaars (bv de PD regelaar ) gecombineerd.

Berichten: 3

Re: Regeltechnisch vraagje

ja, ik heb al een hele hoop vragen verzameld, van mezelf en klagenoten ed. (al dan niet juist).

Wie ze wilt mailt anders maar effe...

ikzelf heb niet veel meer aan de oplossingen, ik heb morgen al dat labo-examen...

Grtz

Reageer