Springen naar inhoud

Fischer projectie

• Log in om te kunnen reageren

steve

steve

• >100 berichten
  • 247 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 december 2007 - 11:39

Kan iemand me aub eens duidelijk uitleggen hoe je van een 3-dimensionele structuur een fischer projectie maakt? bv van een tetraeder, want in mijn cursus wordt er zowat gedraaid met het molecule maar ik snap niet waarom ze dat doen?

mvg
steve

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Brilman

Brilman

• >25 berichten
  • 66 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 december 2007 - 11:51

"fischerprojectie" op Wikipedia(nl) is toch vrij duidelijk zou ik zeggen. Of vind jij van niet?

steve

steve

• >100 berichten
  • 247 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2007 - 16:22

Nee, want er staat niet hoe je juist moet kijken, stel nu dat die tetraeder daar omgedraaid getekend is en je kijkt dan, dan heb je toch de enantiomeer in fischer? Ik wil weten wat er juist van boven en wat beneden moet komen?

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 december 2007 - 21:43

Dat staat er wel. En wat denk je dat dat gezichtje daar doet?

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

steve

steve

• >100 berichten
  • 247 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 december 2007 - 00:00

Geplaatste afbeelding

zo dat gezichtje staat dus zo, maar hoe weet ik nu bij een echt molecule hoe ik moet kijken??? nu kijkt het gezichtje loodrecht op C en D , maar als ik die molecule nu 109.5į draai in een willekeurige richting dan kijkt het gezichtje toch op andere atomen of moleculen? Met andere woorden, stel dat er zo'n tetraŽder op mijn blad staat, die kan dan op verschillende manieren getekend zijn, want hij kan toch gedraaid zijn niet? de ene keer teken ik hem met A naar links, de andere keer kan ik hem evengoed tekenen met A naar boven,... hoe weet ik dan hoe ik moet kijken?

en stel nu dat ik op mijn blad, in de '3D"-geprojecteerde formule (dus tetraeder met bv. 2 bindingen in het vlak, 1 naar voor uit het vlak en 1 naar achter, stel dat ik daar de ene keer de A naar achter heb gezet, en de andere keer de A in het vlak naar boven (door het molecule gedraaid te hebben, dat mag toch gewoon als je een molecule tekent (maar niet in de fischer)) dan zou ik dus enantiomeren van elkaar getekend hebben als ik daar 2 keer de fischer projectie van zou maken als ik zoals dat gezichtje zou kijken.

Veranderd door steve, 13 december 2007 - 00:04

Brilman

Brilman

• >25 berichten
  • 66 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 december 2007 - 08:57

Nee dat is niet juist.

Als je van een andere kant kijkt, heb je nog steeds dezelfde stof, alleen kijk je er vanuit een andere positie naar (logisch toch?), hij is alleen gedraaid. Het is dan dus geen enantiomeer. A blijft op dezelfde positie t.o.v. B of C of D, alleen staat A nu niet boven maar onder, en B, C en D staan ook ergens anders.

En dat laatste stuk:

Daar zeg je ook iets vreemds.

Je moet er bij een fisher-projectie altijd aan denken dat er twee bindingen naar achter staan en twee naar voren. Dan pas kun je hem "plat slaan".

Veranderd door Brilman, 13 december 2007 - 08:59

Elena

Elena

• >25 berichten
  • 77 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 december 2007 - 16:57

Hoi

ik vraag me eigenlijk af of je die "symbolische schrijfwijze" wel begrijpt?
ik bedoel dat dikkere pijltje van C en dat streepjeslijn van D
want als je dat begrijpt, dan zal je ook geen probleem hebben wanneer je eender welke stof voor je krijgt ...

btw, ik snapt wat je bedoelt met het 'plat slaan' enzo, maar ik kan het ook niet duideijk verwoorden dan jij deed :-)
Te weten wat men weet en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Zacky

Zacky

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2012 - 23:36

Hoi

ik vraag me eigenlijk af of je die "symbolische schrijfwijze" wel begrijpt?
ik bedoel dat dikkere pijltje van C en dat streepjeslijn van D
want als je dat begrijpt, dan zal je ook geen probleem hebben wanneer je eender welke stof voor je krijgt ...

btw, ik snapt wat je bedoelt met het 'plat slaan' enzo, maar ik kan het ook niet duideijk verwoorden dan jij deed :-)

kan iemand me uitleggen wat die dikkere pijl en die streepjeslijn willen zeggen :)

druipertje

druipertje

• >250 berichten
  • 374 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2012 - 08:56

Dat is om het visueel een beetje duidelijker te maken. De dikke pijl betekent dat die groep naar voren staat, gestippeld naar achteren.

Jaap K. Blom

Jaap K. Blom

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2012 - 04:29

Wat is bij de Fisherprojectie de conventie als twee asymmetrische koolstofatomen een oneven aantal banden van elkaar af zitten?

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 januari 2012 - 20:35

Hoe bedoel je, Jaap? Het aantal bindingen is toch in de Fischerprojectie geen criterium? Er zit heel vaak 1 binding tussen 2 asymmetrische koolstofatomen, en 1 is oneven.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures