Reactievergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 281

Reactievergelijking

Zit met nog een probleempje..

BaO2 + 2HCl ==> H2O2 + BaCl2

0.059 mol + 0.234 mol ==> ?+?

Ik heb uitgerekend dat BaO2 het berperkend reagens is. Hiermee bereken ik dat er 0.059 mol H2O2 gevormd wordt en 0.059 mol BaCl2.

Maar ik weet niet hoe ik moet uitrekenen hoeveel HCl er nu over is..?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Reactievergelijking

Even een omweggetje, maar dan wordt het principe je wél duidelijk: bepaal eens van elk atoom hoeveel er in elke term van je reaktievergelijking staat. Zie je vanzelf wat je overhoudt/niet nodig hebt. .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8.614

Re: Reactievergelijking

Stoffen reageren met elkaar volgens vaste verhoudingen (voorgesteld door de voorgetallen). Het voorgetal 1 schrijven we niet, maar hieronder heb ik het even gedaan om het duidelijk te maken

1 BaO2 + 2 HCl => 1 H2O2 + 1 BaCl2

Deze voorgetallen betekenen dus dat er met elke mol BaO2 twee mol HCl reageert tot 1 mol H2O2 en 1 mol BaCl2.

In deze oefening heb je echter niet 1 mol, maar 0,059 mol (volgens jouw berekening). De verhoudingen blijven echter behouden, dus er is nog steeds dubbel zoveel HCl nodig. Maar je hebt meer dan het dubbele, dus zal niet alle HCl reageren en een deeltje overblijven. Dit kan je heel eenvoudig berekenen door de hoeveelheid HCl die je nodig hebt af te trekken van de hoeveelheid HCl die je gekregen hebt.

EDIT: Jan van de Velde was iets sneller.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 281

Re: Reactievergelijking

Bedankt! Via omwegen had ik het al gevonden, ik kwam idd 0.116 mol uit :D .

De manier die ik in de klas gerleerd had was niet zo eenvoudig.

We moesten dit doen:

met het beperkend reagens rekenen we door:

0.059 mol BaO2 naar 0.059 mol H2O2 (beide hebben 1 als voortgetal)

0.059 mol BaO2 naar 0.059 mol BaCl2 (beide voorgetal 1)

Dan berkenen hoeveel HCl er over blijft: 0.234 mol - (er hiermee zat ik dus in de war, dus ik probeerde 2*0.059 mol te doen, waardoor ik 0.118 uitkwam) = 0.116 mol.

Maar vond deze methode niet zo aangenaam om toe te passen.. raakte in de war.

Berichten: 281

Re: Reactievergelijking

Even een omweggetje, maar dan wordt het principe je wél duidelijk: bepaal eens van elk atoom hoeveel er in elke term van je reaktievergelijking staat. Zie je vanzelf wat je overhoudt/niet nodig hebt. .
Maar je vergelijking is geequilibreerd, dus heb je toch evenveel van elk atoom voor en na de reactie?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Reactievergelijking

Maar je vergelijking is geequilibreerd, dus heb je toch evenveel van elk atoom voor en na de reactie?
niet meer als je 0,059 en 0,234 gebruikt als "voorgetallen".

dan zal blijken dat je rechts nog een term "HCl" moet gaan invoeren om de boel "geëquilibreerd" te krijgen.

BaO2 + 2HCl ==> H2O2 + BaCl2

(0.059 mol Ba + 0,118 mol O) + (0.234 mol H + 0,234 mol Cl)==> (0,118 mol H + 0,118 mol O) + (0,059 mol Ba + 0,118 mol Cl) + (.... mol H + ..... mol Cl)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 281

Re: Reactievergelijking

Ik zie het.. Bedankt! Deze manier vind ik ook veel aangenamer! Net als die van Klintersaas.

Prettig weekend.

Groetjes, Liekeu x

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Re: Reactievergelijking

hey,

Ik zit ook nog met een vraagje nl of dat de volgende reactie klopt?

CaC2 + H2O ==> CaOH + C2H2

Alvast bedankt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Re: Reactievergelijking

ok, ik heb mijn fout ontdekt :D het is een domme fout; het moet Ca(OH)2 zijn :D

Maar nu heb ik een nieuwe vraag , en hierover zit i kal even te denken;

ik weet niet wat er hier gevormd wordt;

KI + H2SO4 ==>

ik denk dat er H2S en I2 gevormd wordt maar dan ontbreekt er nog een deel denk ik maar ik heb geen idee wat:s

Alvast bedankt!

Berichten: 8.614

Re: Reactievergelijking

Als je een nieuwe vraag hebt behoor je een nieuwe topic te openen. Bovendien is crossposting (= het plaatsen van hetzelfde bericht in meerdere (sub)fora en/of topics) niet toegestaan.
ok, ik heb mijn fout ontdekt :D het is een domme fout; het moet Ca(OH)2 zijn :D
Dan klopt je reactievergelijking nog steeds niet, want je hebt in het rechterlid 1 O-atoom en 2 H-atomen te veel.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Re: Reactievergelijking

CaC2 + 2 H2O ==> Ca(OH)2 + C2H2

Zo klopt ze wel geloof ik.

en mijn excuses hiervoor!

Berichten: 8.614

Re: Reactievergelijking

Zo klopt het inderdaad.

En die excuses zijn niet nodig. Iedereen maakt wel eens een fout.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer