Alcohol op tribunes

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 20

Alcohol op tribunes

Ik ben niet altijd up-to-date met het nieuws (ik heb wellicht een aantal recente ontwikkelingen gemist) en ik heb moeite met het vinden van informatie omtrent het volgende :

Mij is verteld dat het verboden is om alcoholische dranken te nuttigen (of zelfs mee te nemen) naar tribunes van sporthallen/sportvelden, als de sportkantine/sportcafe geen direct toezicht heeft hierop (de tribune is in een andere ruimte dan de kantine). De reden die hierbij genoemd werd, was dat in bepaalde plaatsen in Nederland het fout was gegaan doordat minderjarigen iemand alcohol lieten halen, en zich dan dronken hebben gezopen.

1) Waar valt hier meer informatie te vinden ?

2) Is dit een recent verbod (ik heb er pas sinds kort van gehoord) ?

3) Is dit een landelijke wet/verordening of een gemeentelijke verordening ?

4) Is het mogelijk om hier dispensatie voor aan te vragen ?

De laatste vraag naar aanleiding van artikelen die ik gelezen heb over dat in sommige voetbalstadions men wil experimenteren met het toelaten van alcohol op de tribunes.

Berichten: 1

Re: Alcohol op tribunes

Ik heb me er ook even in verdiept, maar durf als 1e jaars rechten ook weer niet te zeggen dat deze antwoorden geheel waarheidsgetrouw zijn. Hier valt er nog wat over te lezen (voetbalgeweld in bijv. icm alcohol):

http://www.sportslaw.nl/documents/Netherla...lvandalisme.pdf

voor 4): Ikben er bijna zeker van dat er niet echt specifieke wetten ifz zijn. Bijvoorbeeld, elke voetbalclub heeft zijn eigen regelement met zijn zogenaamde huisregels. Dit zijn algemene verbindende voorschriften (besluiten die algemene regels inhouden en die een externe werking hebben, vastgesteld door organen die daartoe de bevoegdheid aan de Grondwet of aan een wifz ontlenen (Goorden). Er is niet een speciale wet die dit allemaal regelt.

Hopelijk heb ik je al een beetje op weg geholpen.

Groeten,

Wouter89

Reageer