Vrije meningsuiting vs. definitie van woorden

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Vrije meningsuiting vs. definitie van woorden

Ik weet niet zeker of dit het juiste forum is maar dit leek mij het meest logische.

hallo,

Onlangs was ik op een forum een topic aan het lezen over rapmuziek. De meningen waren zeer uiteenlopend en sommige heel extreem. Iemand zei dat hij rap geen muziek vond. De rap-lovers begonnen hem direct aan te vallen met tegenargumenten zoals definities van muziek en dergelijke. Dan zei hij dat het zijn mening was en dat rapmuziek dus wel degelijk geen muziek is voor hem.

Nu is mijn vraag: Mag dit wel? Mag je rap geen muziek noemen omdat je het heel slechte muziek vind, hoewel het volgens de definitie van muziek duidelijk wel muziek is. Is dit dan nog vrije meningsuiting? Ik heb wat op wikipedia gelezen over vrije meningsuiting maar daar vond ik helaas geen antwoord op mijn vraag.

Alvast bedankt.

Berichten: 8.614

Re: Vrije meningsuiting vs. definitie van woorden

Opmerking vooraf: "definitie" wordt met één "f" geschreven.

Om terug te komen op je vraag:

Je mag zeer zeker vinden dat rap geen of zeer slechte muziek is (om eerlijk te zijn is dat ook mijn mening, maar dit terzijde). Dat is een persoonlijk oordeel en dat kan niemand je ontnemen.

Dat wil echter niet zeggen dat die persoonlijke mening ook de waarheid is. Rap wordt officieel namelijk wel als muziek beschouwd.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Vrije meningsuiting vs. definitie van woorden

In veel discussies ligt een groot deel van de meningsverschillen aan de definitie van een bepaald woord, die dan verschilt van persoon tot persoon. Het is daarom raadzaam vooraf af te spreken welke definities gehanteerd worden, en op basis daarvan te discussieren. Om maar eens cliché-voorbeeld te gebruiken: als een discussie gaat over religie, is het nodig eerst te stellen wat onder 'religie' verstaan wordt. Het is namelijk een vrij brede term.

Om terug te komen op jouw onderwerp:

Als iemand zegt 'rap is geen muziek', bedoelt hij doorgaans dat hij het érg slechte muziek vindt. Van Dale definieert muziek als "geluid, voortgebracht door de menselijke stem of door instrumenten omwille van de schoonheid van dat geluid of als expressie van gevoelens".

Maar je voelt al aan dat 'schoonheid' bijvoorbeeld erg subjectief is. Zo ook 'gevoelens'. Echter, als een rapper rapt omwille van de schoonheid van het geluid (híj vindt het mooi), kun je het al als muziek beschouwen.

Stel een muzikant is helemaal gek geworden, hij is psychisch doorgedraaid. Stel, hij wil uitdrukking geven aan zijn gevoelens en besluit iemand te martelen en het geschreeuw van de gemartelde een uur lang op te nemen en op cd uit te brengen. Velen zullen dat als 'geen muziek' beschouwen, maar er is best iets voor te zeggen om het als muziek te zien.

De meeste hiphop vind ik niet fijn om te luisteren, ik kan het best 'slechte muziek' noemen. Ik kan echter niet ontkennen dat sommige hiphop gewoon erg goed is, ook al houd ik er persoonlijk niet zo van. Er komt dan enige mate van objectiviteit in het spel: ik hoor de oprechte gevoelens, ik vind de melodie slim gevonden, de tekst zit goed in elkaar.

Veel van het geluid dat in de top-40 voorbij komt, zou ook voor 'muziek' door moeten gaan (The Music Factory, Music TeleVision); maar vaak hoor ik nog liever het gekrijs van mijn kat dan dat ik daarnaar luister.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 5

Re: Vrije meningsuiting vs. definitie van woorden

Ok bedankt voor mij op die fout te wijzen (Ik zie trouwens net dat ik 2 keer begonnen heb geschreven :D ), hoe kan ik ze veranderen? Bij dit bericht staat er een wijzigingsknop maar niet bij men eerste bericht.

Berichten: 8.614

Re: Vrije meningsuiting vs. definitie van woorden

Ok bedankt voor mij op die fout te wijzen (Ik zie trouwens net dat ik 2 keer begonnen heb geschreven :D ), hoe kan ik ze veranderen? Bij dit bericht staat er een wijzigingsknop maar niet bij men eerste bericht.
Je kan je bericht maar tot een bepaalde tijd na het posten wijzigen. Die tijd hangt af van je gebruikersniveau en kan je hier terugvinden. Die foutjes zullen dus blijven staan (tenzij een moderator besluit ze te verbeteren), maar dat is niet zo erg. De foute schrijfwijze van "definitie" in de titel van deze topic heb ik gemeld in de "Spelfouten in topictitels"-topic en zal dus wél verdwijnen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Vrije meningsuiting vs. definitie van woorden

Titel als ook post aangepast. :D
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Vrije meningsuiting vs. definitie van woorden

alsook :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Vrije meningsuiting vs. definitie van woorden

alsook :D
Damn!

Verder kan ik m.b.t. het onderwerp eigenlijk niet veel aan je eerste post toevoegen. Een communicatie zonder misverstanden/ruis tussen twee personen vereist inderdaad dat beide partijen dezelfde definitie hanteren van een bepaald woord/begrip. Is dat niet zo, dan moet eerst afgesproken worden welke definitie men wil hanteren om het gesprek voort te kunnen zetten.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 34

Re: Vrije meningsuiting vs. definitie van woorden

ik was een beetje teleurgesteld dat een post met de titel 'definitie van woorden vs vrije meningsuiting' in feite over rap ging, maar dat terzijde.

ik ben het met veertje eens; voor goede communicatie is het nodig dat de definitie van woorden duidelijk is alsmede dat deze woorden ook slechts in deze contekst worden gebruikt. Met muziek is er echter een probleem:

 mu·ziek de; v 1 geluid, voortgebracht door de menselijke stem of door instrumenten omwille van (de schoonheid van) dat geluid zelf:

(www.vandale.nl)

Het lijkt me duidelijk dat het probleem tussen haakjes staat. Schoonheid is een subjectief begrip. In dit kader zou ik dus misschien willen zeggen dat juist de rappers en de mensen die rap mooi vinden, de rap tot muziek maken.

Natuurlijk betekend dit nog niet dat je het geen slechte muziek mag vinden.
Either Einstein was wrong or balls can go through walls, it's a strange world we live in.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Vrije meningsuiting vs. definitie van woorden

Wanneer je begrippen wil beoordelen op een woorden voor exacte taalkundige definities moet je best het volledig woordenboek raadplegen.

Noch in Van Dale 12 (1992), noch in de meest recente Van Dale 14 (oct 1995) word enige verwijzing naar schoonheid vermeld.

Integendeel vindt je beschrijvingen als:

mu·ziek de (v.); g.mv.

(1201-1250) <Fr. musique <Lat. musica <Gr. mousikè (technè) (muzen(kunst))

1 . het kunstzinnig ordenen van klanken

synoniem: toonkunst

5 . (bij vergelijking) geheel van samenklinkende geluiden (al of niet aangenaam)

synoniem: melodie

en verder nog een pak verklaringen, maar nergens een verwijzing naar een subjectief begrip als schoonheid, mooi, gevoelig, ....

Uit Van Dale 1ste editie van 1864

Muziek, Muzijk, v. gmv. toonkunst, zangkunst. *-, v. (B.o.) aangenaam geluid, liefelijke toonen.

:D :P volgens de beschrijving liefelijk viel rap toen zeker buiten de notie muziek.

Zoals door anderen reeds aangehaald wordt de uitdrukking "dit is geen muziek" of "dit is geen kunst" vaak gebruikt als kwaliteits- of smaakoordeel.

Het bewust gecomponeerd ritme en toonzetting alleen al in rap klasseert het zeker als muziek.

Schoonheid is inderdaad te relatief en onzinnig om iets als muziek te definiëren of niet. Zo hoorde ik recent experimentele klassieke muziek op clarinet (tijdens een studio opname). Ik zag bezoekende professionele musici naast mij verheerlijkt, diep geconcentreerd en vol bewondering zitten luisteren en kijken (op zich een hele ervaring).

Ik persoonlijk had (bij wijze van spreken) de indruk dat die clarinetist gewoon aan het testen was in hoeveel minuten dat men een clarinet naar de bliksem kon blazen. Blijkbaar was dit ook muziek ..... De begeleidende pianist hing over zijn toetsenbord en bespeelde (als dit zo heet) de snaren van zijn vleugelpiano (+/- 125.000 €) rechtstreeks met zijn vingers en handpalmen.

Achteraf: "Wel Eric, wat vondt je ervan?" Op mijn onschuldige tegenvraag: "Wat was dit ......???", kreeg ik een lief glimlachende maar meelijwekkende blik.

Veel muziek die niet in onze westerse toonaarden geschreven is klinkt haast vals en onprettig in onze oren. Dus: wat is mooi??
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Vrije meningsuiting vs. definitie van woorden

ik was een beetje teleurgesteld dat een post met de titel 'definitie van woorden vs vrije meningsuiting' in feite over rap ging, maar dat terzijde.
Ik ben een beetje teleurgesteld dat een topic van bijna een jaar oud omhoog wordt gehaald met een bericht dat een herhaling is van wat al gezegd is (zie bijv. mijn bericht waarin ik Van Dale er reeds bijhaalde).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 34

Re: Vrije meningsuiting vs. definitie van woorden

Ik ben een beetje teleurgesteld dat een topic van bijna een jaar oud omhoog wordt gehaald met een bericht dat een herhaling is van wat al gezegd is (zie bijv. mijn bericht waarin ik Van Dale er reeds bijhaalde).


tja, sorry voor mijn poging een potentieel interessant discussie te starten. maar dat is geloof ik net mislukt.
Either Einstein was wrong or balls can go through walls, it's a strange world we live in.

Berichten: 329

Re: Vrije meningsuiting vs. definitie van woorden

OrionSt0rm, maak je geen zorgen. Dankzij jou heb ik dit topic ook gevonden.

Is rap muziek? Voor sommigen klinkt het als muziek in de oren en is het dus muziek. Voor anderen klinkt het niet als muziek in de oren en is het dus geen muziek zou ik denken :D

PS Heb je echt een nul gebruikt in de o van St0rm? Da's origineel!

Reageer