[scheikunde] structuurbepaling van een alkaan

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 247

[scheikunde] structuurbepaling van een alkaan

hallo allemaal, ik kom maar niet uit volgende oefening:

Een verbinding met dezelfde brutoformule als hexaan reageert met een equimolaire hoeveelheid dichloor waarbij twee verschillende mono-chloorderivaten ( C6H13Cl) ontstaan. Wek zijn de mogelijke structuurformules van deze verbinding.

1/eerst bepaalt men de onverzadigingsindex=0, dus we hebben hier te maken met een niet-cyclisch alkaan (lijkt me logisch en begrijp ik.

2/dan: zei de leerkracht: aangezien er slechts 2 verschillende mono-chloor derviaten gevormd worden, zijn er ook maar 2 soorten H atomen. (dit begrijp ik al niet zo goed, ik begrijp wel dat het hier over een radicalaire substitutie gaat en er dus een H vervangen wordt door den Cl, maar dat dit niet 100% specifiek gebeurd, vandaar dus die 2 producten).

3/dus==> moet dit ofwel a)een primaire en secundaire waterstof geweest zijn, ofwel b)een primaire en tertiaire (waarom is dit zo?)

4/dus redeneerde ik verder:

voor geval a) voor n-hexaan worden er drie verschillende monochloorderivaten gevormd met het Cl-atoom gesubstitueerd op C1-C2of C3 (snap ik)

ofwel moet het geval b) geweest zijn en dan moet het dus een een vertakt pentaan geweest zijn waar geen CH2 in voorkomt (snap ik)

ik concludeer hieruit dat het dus b moet zijn, en dit klopte, het resultaat is dus (2,3dimethylpropaan).

Met de hulp van de leerkracht kom ik er dus wel, maar ik begrijp niet hoe hij stap 2/ en 3/ verklaart?

kan er iemand hier wat licht in de duisternis scheppen aub?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [scheikunde] structuurbepaling van een alkaan

Eigenlijk heel rechttoe-rechtaan: Er wordt een H-atoom vervangen door een Cl-atoom. Als dat op 2 manieren kan, zitten er dus ook maar 2 verschillende H-atomen in het molecuul.

Dan kan de combinatie alleen primair + secundair zijn of primair + tertiair. De derde optie, namelijk secundaire + tertiaire C-atomen (oftewel geen primaire C-atomen) moet betekenen dat het een cyclische verbinding betreft - een lineaire verbinding, vertakt of niet, heeft altijd eindstandige CH3-groepen. En die mogelijkheid had je bij stap 1 al uitgesloten.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 247

Re: [scheikunde] structuurbepaling van een alkaan

aangezien er slechts 2 verschillende mono-chloor derviaten gevormd worden, zijn er ook maar 2 soorten H atomen


En waarom is dat dan? Ik zie het verband niet tussen de soorten H-atomen en de monochloorderivaten?

Reageer