Blikseminslag

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Blikseminslag

Hoe gebeurt de blikseminslag tussen een geladen wolk en een bliksemafleider. Met een gelijkstroom of oscillerend?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 379

Re: Blikseminslag

Dit artikel toont wat grafiekjes van bliksem inslagen: gelijkstroom dus, maar zoals te verwachten niet constant.

http://iclp-centre.org/pdf/Rachidi-Invited%20Lecture.pdf

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Blikseminslag

Ik twijfel aan die bewering. Vanwaar komen de storingen op radio,... bij blikseminslag?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 7.068

Re: Blikseminslag

Vanwaar komen de storingen op radio,... bij blikseminslag?
In het kader van 'teach a man to fish', wat denk je zelf? Bedenk bijvoorbeeld eens wat voor effect een toenemende stroom heeft op EM-gebied (en daarna wat een puls dan dus veroorzaakt).

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Blikseminslag

In het kader van 'teach a man to fish', wat denk je zelf? Bedenk bijvoorbeeld eens wat voor effect een toenemende stroom heeft op EM-gebied (en daarna wat een puls dan dus veroorzaakt).
Ik maak me hier ook bedenkingen over de wet van de traagheid. Denk in dit verband ook aan een slinger.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 7.068

Re: Blikseminslag

Ik maak me hier ook bedenkingen over de wet van de traagheid. Denk in dit verband ook aan een slinger.
Dat zul je moeten toelichten...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Blikseminslag

Evilbro schreef:
'teach a man to fish',


Zal één stroomstoot (puls) voldoende zijn, om de zaak in evenwicht te brengen?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 7.068

Re: Blikseminslag

Zal één stroomstoot (puls) voldoende zijn, om de zaak in evenwicht te brengen?
Als je het hebt over electroshocks dan nee. :D

Als het gaat om de ontlading van 'de wolk' dan wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Blikseminslag

Evilbro schreef:
Als het gaat om de ontlading van 'de wolk' dan wel.


Als ge rekening houdt met de wet van de traagheid dan volgens mijn mening niet. Dus oscillerend met uitzending van EM golven.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 7.068

Re: Blikseminslag

Als ge rekening houdt met de wet van de traagheid dan volgens mijn mening niet.
Je zal toch echt aan moeten geven wat je bedoelt met deze uitspraak. Wees concreet en uitgebreid.
Dus oscillerend met uitzending van EM golven.
Er oscilleert helemaal geen stroom bij een bliksemflits. Er is gewoon sprake van een doorslag. Lading verplaatst naar een lager potentiaal (deze verplaatsing is de stroom). Als het daar is, houdt het op. Dit gebeurt echter in een korte tijd (een puls). Dit heeft tot gevolg dat er een em-golf ontstaat met een grote bandbreedte (= bevat veel verschillende frequenties). Dit is wat voor de verstoring in een radio-ontvanger zorgt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Blikseminslag

Denk bv. aan een communicerend vat, waarvan één kant gevuld is met schuif ertussen. Trek schuif weg. Het communicerend vat wordt gevuld en het water komt met steeds kleinere schommelingen langs beide kanten even hoog.

Laat ons veronderstellen dat de wolk negatief is, dan loopt een grote stroom van wolk naar bliksemafleider, door de wet van de traagheid wordt de bliksemafleider nu negatief en loopt er stroom bliksemafleider wolk enz. De stroom wordt steeds kleiner tot er een evenwicht bereikt wordt. Dus oscillerend met uitzending EM straling.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 7.068

Re: Blikseminslag

Denk bv. aan een communicerend vat
Kan je doen, maar dat helpt je niet. De vergelijking loopt namelijk spaak. Het is, als je dan toch water wilt gebruiken, meer als het leegkiepen van een emmer boven de grond (vrij weinig water zal weer terug in de emmer komen).
Dus oscillerend met uitzending EM straling.
Je kan het nog honderd keer herhalen, maar het blijft niet waar. klik op de video en lees daarna de rest.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Blikseminslag

Mooi stukje video. Mijn engels is niet zo goed dat ik hier kan uit opmaken dat mijn mening verkeerd is. Een emmer water uitgieten is een valbeweging, mijn voorbeeld leunt nauw aan bij een slinger beweging. Ik blijf bij mijn mening dat de bliksemafleider overladen word door de wet van de traagheid en algemeen nu een vonkoverspringing oscillerend gebeurt.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 7.068

Re: Blikseminslag

Ik blijf bij mijn mening dat de bliksemafleider overladen word door de wet van de traagheid
Dat moet je verder zelf weten... houd je er wel rekening mee dat de afleider eerst 'onderbeladen' (positief) is...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Blikseminslag

Wat me wel verwondert is dat er blijkbaar maar twee mensen een opinie hebben in deze topic. Alhoewel er veel lezers zijn. Ik denk dat er veel twijfelen over wat nu juist is.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Reageer