Br, Cl, I, F

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 232

Br, Cl, I, F

Ik weet dat van Broom, Fluor, Jood en Chloor 1 element explosief is, 1 brandbaar en 2 giftig. Zou iemand mij kunnen zegge wat wat is?
voorheen bekend als "fysicusje in spe"

Berichten: 63

Re: Br, Cl, I, F

chloor : giftig, bijtend op ogen, huid en luchtwegen

jood : explosief in contact met water en zeer reactief

broom : explosief en giftig, veroorzaakt keelpijn, kortademigheid en duizeligheid

fluor : zeer giftig bij inademen, schadelijk voor ogen,huid en luchtwegen

is oxyderend, en zelf niet brandbaar, maar bevordert verbranding van andere stoffen. Veel reacties kunnen leiden tot verbranding en ontploffing.

Hopelijk helpt het je wat?

Als ik dan jouw mogelijkheden erbij neem, zou ik eerder fluor bij brandbaar schikken (alhoewel het de verbranding slechts bevordert)

Bij explosief heb je broom en jood, maar ik denk dat ze in jouw geval wel jood zullen bedoelen (door de reactie met water), en dan voor de giftigheid, broom en jood.

groetjes

Re: Br, Cl, I, F

De halogenen fluor, chloor, broom en jodium zijn net als zuurstof te beschouwen als oxidatoren of electronenacceptoren en zijn zelf niet

brandbaar.

Je moet ze in bovenstaande volgorde bekijken. Fluorgas is de sterkste oxydator die we kennen. Chloor iets minder sterk, etc.

De beide eerste zijn gassen, broom is een vloeistof en jodium is een vaste stof. Ze kunnen wel explosief met oxydeerbare stoffen reageren.

Maar jodium is al een heel matige oxydator. Jodium lost in water nauwelijks op en explodeert daarbij absoluut niet. In een kaliumjodide oplossing lost het beter op onder de vorming van het trijodide-ion. Zo werd het wel gebruikt om de menselijke huid te desinfecteren. In alcohol lost het ook op.

We kunnen ook een alcoholische jodiumoplossing gebruiken als desinfecterende vloeistof.

Het fluorion is het kleinste van de vier halogenide-ionen en is daardoor ook de sterkste electronenacceptor c.q. oxydator. H. Zeilmaker

Reageer