Matrix

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 77

Matrix

Hallo,

Hoe kan je aan tonen dat wanneer men in de matrix A een veelvoud van de tweede kolom optelt bij de eerste kolom, de determinant A ongewijzigd blijft?

ik was al begonnen: matrix ( a1 + rb1 b1 c1 (a1 b1 c1

a2 + rb2 b2 c2 = a2 b2 c2

a3 + rb3 b3 c3) a3 b3 c3)

(b2 c2 (b2 c2

(a1 + rb1) b3 c3) - (a2 + rb2) enz. = a1 b3 c3) - a2 enz..

Maar dat kan dan toch niet, want a1 + rb1 :D a1.

Kan iemand mij vooruit helpen?

Blijkbaar kun je hier niks onder elkaar zetten... Ik hoop dat jullie me toch begrijpen!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Matrix

Laten we een 2 bij 2 matrix als voorbeeld nemen:
\(\left[ \begin {array}{cc} a_1&b_1\\\noalign{\medskip}a_2&b_2\end {array} \right]\)
Determinant is dan
\(a_1b_2-a_2b_1\)
Als we nu kolom 2 vermenigvuldigen met een constante k en optellen bij kolom 1, dan krijgen we:
\(\left[ \begin {array}{cc} a_1+k&b_1\\\noalign{\medskip}a_2+k&b_2\end {array} \right] \)
Determinant is dan:....
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 225

Re: Matrix

Als van matrix A de kolommen zijn:
\( \vec{a}, \vec{b}\)
en
\( \vec{c} \)
,

dan is
\( \det{A}= \vec{a}\circ \vec{b} \times \vec{c} \)


Van de nieuwe matrix, N, is de determinant dan:
\( \det{N}= \vec{a}\circ (\vec{b}+k\vec{a})\times \vec{c} \)
\( \det{N}= \vec{a}\circ \vec{b}\times \vec{c} + \vec{a}\circ k\vec{a}\times \vec{c} \)


de tweede term is......

Berichten: 8.614

Re: Matrix

Algemeen:

We hebben een matrix A en matrix B is uit matrix A verkregen door een veelvoud van een kolom bij een andere kolom op te tellen.

Stel dat de i-de kolom de kolom was waarbij een veelvoud van een andere kolom is opgeteld, dan ontwikkelen we de determinant van B naar de i-de kolom:
\(\det(B) = \sum_{l=1}^n b_{il}B_{il}\)
\(\Longleftrightarrow\)
\(\det(B) = \sum_{l=1}^n (a_{il} + k\cdot a'_{il})B_{il}\)
(a'ij is het element van de kolom waarvan een veelvoud wordt opgeteld bij de i-de kolom)
\(\Longleftrightarrow\)
\(\det(B) = \sum_{l=1}^n a_{il}B_{il} + k\cdot a'_{il}B_{il}\)
(distributiviteit van de vermenigvuldiging t.o.v. de optelling)
\(\Longleftrightarrow\)

\(\det(B) = \sum_{l=1}^n a_{il}A_{il} + k\cdot a'_{il}A_{il}\)
(Ail = Bil, omdat de i-de kolom telkens geschrapt wordt bij het berekenen van de cofactor)
\(\Longleftrightarrow\)
\(\det(B) = \sum_{l=1}^n a_{il}A_{il} + 0\)
(de determinant "berekenen" door de elementen van de ene rij te vermenigvuldigen met de cofactoren van een andere rij levert 0 op)
\(\Longleftrightarrow\)
\(\det(B) = \det(A) + 0\)
(andere schrijfwijze)
\(\Longleftrightarrow\)
\(\det(B) = \det(A)\)
(0 is het neutraal element van de optelling)

QED

PS: Het is al een tijdje geleden dat ik nog bezig ben geweest men matrices en determinanten, dus ik hoop dat ik geen ernstige fouten heb gemaakt.

EDIT: Ik moest even weg en ik zie dat Morzon en Lucas N in de tussentijd al geholpen hebben. Ik laat mijn bewijs toch maar even staan (zo weet ik meteen of het correct is).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 77

Re: Matrix

Ik snap het nog niet zo hoor Morzon.. Je krijgt dan een determinant (a1+k)b2 - (a2+k)b1, maar deze is toch niet gelijk aan a1b2 - a2b1. Je zit dan nog met die constante... Deze kan toch niet wegvallen of zie ik het verkeerd? Toch al bedankt voor jullie reacties.

Berichten: 4.246

Re: Matrix

\(\left[ \begin{array}{cc}a_1+b_1 k & b_1 \\ a_2 + b_2 k & b_2\end{array} \right]\)


We tellen een constante maal de tweede kolom bij de eerste op wat gebeurt er nu met de determinant?
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 77

Re: Matrix

Ohh dan valt de constante inderdaad weg. Dankjewel!

Berichten: 4.246

Re: Matrix

Ok en succes nog!
Quitters never win and winners never quit.

Reageer