Uitdijen van de zon

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 232

Uitdijen van de zon

Er zijn twee mogelijke scenario's mogelijk als de zon aan haar einde is gekomen, een van die twee is dat ze uitdijt en het leven op aarde dan onmogelijk zal maken. Wat ik mij nu afvraag is, of er een manier is om uit te rekenen hoever de zon maximaal mag uitdijen als er leven op aarde moet blijven?
voorheen bekend als "fysicusje in spe"

Berichten: 30

Re: Uitdijen van de zon

Er zijn twee mogelijke scenario's mogelijk als de zon aan haar einde is gekomen, een van die twee is dat ze uitdijt en het leven op aarde dan onmogelijk zal maken. Wat ik mij nu afvraag is, of er een manier is om uit te rekenen hoever de zon maximaal mag uitdijen als er leven op aarde moet blijven?


Ik denk het niet maar zoek eens op google. Of mail naar een sterrenkundige....

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Uitdijen van de zon

Het lijkt me dat dit zeker sterk zal afhangen van de oppervlaktetemperatuur van de zon. Immers, als de zon wat uitdijdt en tegelijkertijd de oppervlaktetemperatuur gelijk blijft (of toeneemt), dan zal de stralingsdruk op de aarde toenemen. Hierdoor zal de temperatuur op aarde toenemen en dat zou reden genoeg kunnen zijn (mits de temperatuurtoename groot genoeg is) om alle leven op aarde te beeindigen.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: Uitdijen van de zon

Volgens Discovery is over 2 Miljard jaar geen leven meer mogelijk omdat de Zon 20% warmer zou zijn dan vandaag de dag.

Over 1 Miljard jaar (na 10% warmer) is het overal knetterheet, maar nog wel leven mogelijk, maar na 2 Miljard dus niet meer

Dat is dus allemaal ruim voordat de Zon aan z'n eind komt.

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: Uitdijen van de zon

Onze zon is een klasse G2-ster, wat betekent dat zij iets heter en zwaarder is dan de gemiddelde ster, maar veel kleiner dan de blauwe reuzensterren. Zo'n G2-ster heeft een geschatte levensduur van 10 miljard jaar. Ze zou zo'n 5 miljard jaar geleden ontstaan zijn door het samentrekken van een gasvormige oernevel. Waarschijnlijk is onze zon ontstaan in een sterrencluster dichterbij het centrum van ons melkwegstelsel en is ze later naar buiten bewogen. Aangenomen dat onze zon inmiddels zo'n 5 miljard jaar oud is zal zij nog 5 miljard jaar te gaan hebben. Naarmate de zon ouder wordt zal zij echter feller gaan schijnen en daardoor uitzetten. Dit laatste komt doordat steeds meer materie de zon verlaat, waardoor de kracht tegengesteld aan de zwaartekracht (stralingsdruk) van de zon sterker wordt. De zon wordt dan tijdelijk een rode reus en zal zo groot worden dat de binnenplaneten tot en met de aarde opgeslokt worden. Uiteindelijk zal de energieproductie verder afnemen en stort de zon in tot een witte dwerg.
bron=wikipedia

Afbeelding

De zon in extreem UV.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Reageer