Oplegconstructie voor een glasplaat (ca. 30kg)

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 10

Oplegconstructie voor een glasplaat (ca. 30kg)

ik zat te denken aan een stalen strip, met 3 bevestigingsgaten om m aan de wand te bevestigen (verticaal)

daar, aan de onderzijde, een stalen buis, waar het blad op komt te liggen. (totaal 2 van deze modellen om op te rusten)

de verbinding tussen de stalen buis (rvs of iets dergelijks) zal wss gelast zijn aan de stalen vertical strip

schetsen zijn er nog niet echt, maar komen in de loop van de tijd. eerst nog ff goed uitwerken.

qua sterkte, zal ik er idd aan moeten laten rekenen.

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70107470

bovenstaande link gaat naar een mogelijke optie voor glasplaat. het gaat dus om gehard glas uiteraard.

Het is de bedoeling om het te gebruiken als buro. ik hoef er niet op te gaan staan. maximum belasting van de glasplaat is al 50 kg, en het eigen gewicht is zo'n 30kg.

glasplaat moet dus gedragen worden door 2 stalen buizen, het liefst dus geen schoren, of iets dergelijks.

valt dit uit te rekenen? ik zit de denken dat ik een bepaalde hoeveelheid mm2 lasoppervlak nodig ben, maar of dit goed is...

Wie kan me helpen met deze materie? wat voor keuze materiaal is hier het meest geschikst, en hoe dit constructief uit te voeren?

Berichten: 4.502

Re: Oplegconstructie voor een glasplaat (ca. 30kg)

Ik deed dit eens met een glasplaat voor een zwaar tv toestel;overspanning ca. 70 cm en nam gewoon spiegelglas ter dikte van 20 mm.Was natuurlijk veel te zwaar.

Je kunt gaan berekenen met een buigtreksterkte van 420 kg/ cm2,dan zit je m.i.wel aan de grens met ongehard glas en gehard glas heeft volgens ALGLAS in Driebergen (al in 1982/83) een buigtreksterkte van 1200 tot 2000 kg/cm2.

Dus je kunt er aardig wat belasting op los laten.

Voor mezelf zou ik maar gaan zitten op de halve spanning,ik hou niet van avonturen met glas;je kunt overigens berekenen met sterkteleerformules.

Er is overigens nog een ander verhaal;op hout en staal kun je met een hamer een klap geven,daar komt men in de tabellen ineens met kgm aanzetten;bij inbraak 20-30 kgm!.

Je zou dus wrs. je normale berekende moment kunnen verhogen met die 20-30 kgm en dat als max.belasting berekenen.

Succes.

Nb.Is overigens wel koud aan je handen,ik maakte zelf een suede vel over mijn houten buro met wat dun vlies eronder!

Berichten: 10

Re: Oplegconstructie voor een glasplaat (ca. 30kg)

oktagon schreef:Ik deed dit eens met een glasplaat voor een zwaar tv toestel;overspanning ca. 70 cm en nam gewoon spiegelglas ter dikte van 20 mm.Was natuurlijk veel te zwaar.

Je kunt gaan berekenen met een buigtreksterkte van 420 kg/ cm2,dan zit je m.i.wel aan de grens met ongehard glas en gehard glas heeft volgens ALGLAS in Driebergen (al in 1982/83) een buigtreksterkte van 1200 tot 2000 kg/cm2.

Dus je kunt er aardig wat belasting op los laten.

Voor mezelf zou ik maar gaan zitten op de halve spanning,ik hou niet van avonturen met glas;je kunt overigens berekenen met sterkteleerformules.

Er is overigens nog een ander verhaal;op hout en staal kun je met een hamer een klap geven,daar komt men in de tabellen ineens met kgm aanzetten;bij inbraak 20-30 kgm!.

Je zou dus wrs. je normale berekende moment kunnen verhogen met die 20-30 kgm en dat als max.belasting berekenen.

Succes.

Nb.Is overigens wel koud aan je handen,ik maakte zelf een suede vel over mijn houten buro met wat dun vlies eronder!
Ik maak me eigenlijk niet zo druk over de glasplaat zelf. die komt bij de IKEA vandaan, en is voor dit soort gebruik.

Ik richt me puur op de draagconstructie ervan.

Hoe zorg ik dat, wat ik laat maken, dit kan gaan dragen, zodat het voldoende sterk is. En zodat het uiteindelijke bureaublad niet of nauwelijks gaat doorbuigen of zwiepen.

is dus een simpele constructie :

verticale bevestigingsstrip voor aan de wand, met een aangelaste buis, waar het blad op komt te liggen

voldoende?

zijn er uitgangspunten waar mee rekening moet worden gehouden?

Berichten: 4.502

Re: Oplegconstructie voor een glasplaat (ca. 30kg)

Je zou een idee van de draagconstructie moeten geven bijv.

1 verticaal tegen de wand met of zonder schoor en evt. onder welke hoek;

aan die ene drager een horiz.dwarstuk ter breedte van je buroblad;

op deze ligger

1 dwarsdrager tegen de muur en met een paar pluggen in de muur en

1 dwarsdrager aan de zitzijde;direct aan het einde ofwel 10 of 15 cm

naar binnen toe gericht.

Alternatief:

Twee wanddragers (verticaal),etc.

Dan de vraag,zijoverstek glasplaat (ca.1/7 van de overspanning tussen de dragers en wat is de overspanning.

Je kunt allerhande oplossingen bedenken,

dus ga je gang en als je wat ontwikkeld heb,kunnen we verder topiccen.

Berichten: 10

Re: Oplegconstructie voor een glasplaat (ca. 30kg)

oktagon schreef:Je zou een idee van de draagconstructie moeten geven bijv.

1 verticaal tegen de wand met of zonder schoor en evt. onder welke hoek;

aan die ene drager een horiz.dwarstuk ter breedte van je buroblad;

op deze ligger

1 dwarsdrager tegen de muur en met een paar pluggen in de muur en

1 dwarsdrager aan de zitzijde;direct aan het einde ofwel 10 of 15 cm

naar binnen toe gericht.

Alternatief:

Twee wanddragers (verticaal),etc.

Dan de vraag,zijoverstek glasplaat (ca.1/7 van de overspanning tussen de dragers en wat is de overspanning.

Je kunt allerhande oplossingen bedenken,

dus ga je gang en als je wat ontwikkeld heb,kunnen we verder topiccen.
idee van een draagconstructie is simpel, als dat we kennen van een boekenplank

2 verticale tegen de wand ter bevestiging,

en daaraan elk 1 drager ter breedte van het buro (liefst ietsje kleiner dan 80cm)

overspanning tussen de dragers zal uitgaan van het meest gunstigst.

totale lengte van de plaat is 150cm

Berichten: 4.502

Re: Oplegconstructie voor een glasplaat (ca. 30kg)

Het wordt dan een ligger op 2 stp.met gelijke overstekken.

Bij een gelijkm.verdeelde belasting over de gehele glasplaat is het overstek het meest economisch bij 0,207 van de toale lengte van de glasplaat;dan houdt je dus over als afstand van de steunen ca.0,6 L.

Je belasting zal echter nooit gelijkm.zijn ,waardoor ik je een maat aangaaf van L/7;veiligheidshalve zou je je overstek kunnen nemen L/10.

Wat de sterkte van je profielen betreft,maakt de afstand bij een vaste glasplaatmaat niet uit;elke steun krijgt de halve belasting;zet je onder elke horizont.drager een schoor,dan wordt de totale belastin ook de helft,alleen wordt de profielberekening een beetje ingewikkelder,hangt af van plaats en helling van de schoor!

Als je er nog niet uit kunt komen; ik heb het idee dat jouw kennis op dit nivo nog maar minimaal is,reageer je maar weer!

Berichten: 10

Re: Oplegconstructie voor een glasplaat (ca. 30kg)

is het ook mogelijk om met alleen een profiel tegen de wand te werken ter bevestiging, en afdragen,

met daarop haaks gelast een draagprofiel, en verder geen zichtbare schoren?

het mag ook zo zijn dat er nog aan de zijkanten van de verbinding een strip mag worden gelast zoals men bij houten dakspanten wel ziet. Maar deze extra versteviging mag niet meer uit de wand zichtbaar zijn dan zo'n 10 cm vanaf de wand. dit omdat ik het dan nog kan wegwerken uit het zicht.

Afbeelding

dit is mijn bedoeling, maar dan zonder schoren uiteraard, de eventuele verstevigings strips moeten dus weggewerkt kunnen worden.

het rode meubel zal zo'n maximaal 14cm uit de wand komen te staan.

Berichten: 4.502

Re: Oplegconstructie voor een glasplaat (ca. 30kg)

Ik postte de drager van alu al 10 min.geleden,zag mijn bericht niet,dus nog een keer.

Vergt wat rekenwerk.

Wandbevestiging belangrijk zou je ook moeten berekenen,maar wrs.doet niemand dat.

Heb op mijn kantoor een 20 m in gebruik voor schappen.Leverancier/producent,meubelhandel ,waar ?

De schaal werd door het overbrengen groter,wandaansluiting met schroeven achter de schapoplegiing,

profielhoogte 67 mm en ingeschreven maten opgemeten!

Berichten: 10

Re: Oplegconstructie voor een glasplaat (ca. 30kg)

wat kan ik daar nou precies uit halen dan?

kan ik dat hout vervangen door een stalen/rvs balk?

uiteindelijk gaat het om een paar principes

- geen zichtbare steunconstructies (zal minimaal moeten worden weggewerkt)

- uitkragend steunbalk van ong. 75cm profiel zal ong. 50x30x3 kokerprofiel zijn.

- last op steunbalk is een verdeelde last van 30kg / 2 dus 15kg, met wat veranderlijke last (leunen van persoon)

- bevestiging aan woningscheidende wand dmv keilbouten 2 a 3 per steun

Berichten: 10

Re: Oplegconstructie voor een glasplaat (ca. 30kg)

Afbeelding

de verbinding tussen de drager en de verticale steun moet zo minimaal zijn.

rechts geschets is een vb.

2 stalen plaatjes die het aanhechtingsvlak vergroten, en de krachten meer verdelen over de staander.

een kleine schoor van het zelfde kokerprofiel zou hier ook kunnen volstaan, maar ik moet binnen die 10cm blijven,

Berichten: 10

Re: Oplegconstructie voor een glasplaat (ca. 30kg)

Niemand die mij hiermee kan helpen? ik wil dolgraag weten hoe ik een zo stijf mogelijk verbinding krijg bij het knooppunt

Berichten: 4.502

Re: Oplegconstructie voor een glasplaat (ca. 30kg)

Die van mij zit er al vanaf 1992 gemonteerd en belast in aan een HSB-wand geschroefd in houtwerk!Ik zou maar eens een keus maken,de geleerden worden er moe van om steeds weer opnieuw wat te bedenken!

Berichten: 10

Re: Oplegconstructie voor een glasplaat (ca. 30kg)

hoe ziet jouw hoekverbinding er dan uit, meneer de geleerde? :D

en enige wat ik eis van mn constructie, is dat ik het knooppunt kan wegwerken, met een maximale kastdiepte van 10cm ongeveer.

Berichten: 4.502

Re: Oplegconstructie voor een glasplaat (ca. 30kg)

Zoals meneer dat aangeeft met omschrijving hieronder op 1 febr.2008 :D
oktagon schreef:Ik postte de drager van alu al 10 min.geleden,zag mijn bericht niet,dus nog een keer.

Vergt wat rekenwerk.

Wandbevestiging belangrijk zou je ook moeten berekenen,maar wrs.doet niemand dat.

Heb op mijn kantoor een 20 m in gebruik voor schappen.Leverancier/producent,meubelhandel ,waar ?

De schaal werd door het overbrengen groter,wandaansluiting met schroeven achter de schapoplegiing,

profielhoogte 67 mm en ingeschreven maten opgemeten!
Schets kwam niet over ,dus ff teruggaan naar 1 febr. op je topic

Berichten: 10

Re: Oplegconstructie voor een glasplaat (ca. 30kg)

oktagon schreef:Zoals meneer dat aangeeft met omschrijving hieronder op 1 febr.2008 :D

Schets kwam niet over ,dus ff teruggaan naar 1 febr. op je topic
dus als ik zo naar mijn opstelling kijk, van mijn laatste schets. dan zou dat wel moeten lukken, lijk mij.

heb zelf de ballen verstand van mechanica wat dit betreft,

Reageer