Springen naar inhoud

De hersenen

• Log in om te kunnen reageren

theoriegeladen

theoriegeladen

• >250 berichten
  • 976 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 december 2007 - 10:06

Is het mogelijk met alle forumleden een analyse te maken van onze hersenen? Bv een fysieke indeling, een indeling naar functie, zelfstandige processen en bewuste processen.

Het lijkt me dat als we volledig genoeg zijn, we al gauw tot een rijkgeschakeerde probleemstelling moeten komen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 december 2007 - 10:27

Ik denk dat je er beter aan doet om gewoon wetenschappelijke artikels of een handboek neurologie en een inleiding in de psychologie ter hand te nemmen. Wat je hier vraagt is veel te uitgebreid. Als je tot een probleem- of vraagstelling komt kan dit natuurlijk een nieuw topic opleveren.

theoriegeladen

theoriegeladen

• >250 berichten
  • 976 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 december 2007 - 00:26

Ook als we ons beperken en beginnen met een fysiek deel?

Kwabben, weefsels.

En anders, welk(beginners) boek raad je me aan?

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 december 2007 - 01:27

Ik neem aan dat, als je het over kwabben en weefsels hebt, je ook graag enige informatie over de functies erbij hebt. Misschien geraak je al een eindje op weg met wikipedia:
"hersenen" op Wikipedia(nl)
"menselijke hersenen" op Wikipedia(nl)
"brain" op Wikipedia(en)
"human brain" op Wikipedia(en)

Ik heb zelf het handboek De zenuwcel, zakboek neurofysiologie, Rudy D'Hooge, ISBN 90-334-5934-5, uitg. Acco, maar dat is een inleiding tot de fysiologie van het centrale zenuwstelsel. Ik verplaats dit naar geneeskunde, waarschijnlijk kan men je daar uitgebreider helpen.

Jet

Jet

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2008 - 01:13

Misschien dat deze ook kan helpen met betrekking tot de indeling.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Brodmann

robov99

robov99

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2008 - 06:34

Brodman is voornamelijk gefocussed op psychologische processen. Is er ook iets vergelijkbaars met fysieke processen?
Is er bekend welk deel van de hersenen (inc hersenstam etc) welk orgaan beinvloed?

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5814 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2008 - 12:06

Brodman is voornamelijk gefocussed op psychologische processen. Is er ook iets vergelijkbaars met fysieke processen?
Is er bekend welk deel van de hersenen (inc hersenstam etc) welk orgaan beinvloed?

Organen worden beinvloed door hormonen en neurotransmitters die worden geproduceerd door een ander orgaan of de hypofyse die onder invloed staat van de hypothalamus, of worden afgegeven door het sympatisch of parasympatisch
zenuwstelsel. Een plaatje laat zien hoe ingewikkeld die samenwerking is:

Geplaatste afbeelding

Het hart en de longen worden bijvoorbeeld gereguleerd door de samenwerking tussen N. Vagus en sympaticus, in
tegenstelling tot de nieren die onder andere worden gereguleerd door ADH productie in de hypofyse (maar grotendeels
door negatieve feedback in het juxtaglomerulaire apparaat), of spermaproductie in de Sertolicellen onder invloed van FSH die ook door de hypofyse wordt geproduceerd.

Er is dus absoluut geen één-op-één relatie tussen hersendelen en eindorganen met betrekking tot het autonome zenuwstelsel. Er is alleen een relatieve één-op-één relatie tussen de hersenen en ´organen´ -lees: motorische units,
pijnreceptoren etc. met betrekking tot het animale zenuwstelsel. De primaire motorcortex bijvoorbeeld is
een hoog staaltje van fysiologische architectuur in alle drie de dimensies met strikte verhoudingen. Ik noemde relatief, omdat toch óók hier invloed van andere hersengebieden niet verwaarloosd kunnen worden. Denk hierbij aan de
input van de basala ganglia, thalamus en cerebellum.

Veranderd door anusthesist, 24 juli 2008 - 12:14

That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures