Cucl2 oplossing

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 846

Cucl2 oplossing

Hey,

CuCl2 is lichtblauw van kleur, als ik hierbij geconc. HCl aan toevoeg wordt deze donkerblauw..

waardoor komt het dat dit nu donkerblauw kleurt?

als ik dan bij deze oplossing NH3 toevoeg kleurt de oplossing lichtgroen.. kan er mij iemand de reactievergelijking uitleggen en verklaren vanwaar die kleur komt?

thx, RaY
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Cucl2 oplossing

Denk aan complexvorming!
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: Cucl2 oplossing

Het zit zo, ik zit nu in een richting waar chemie wordt gegeven aan gasten die al vanuit middelbaar met chemie bezig zijn, ik heb er net 3 jaar opzitten in een andere opleiding en ik weet zo goed als bijna niets meer van chemie..

complexen zijn dus voor mij totaal nieuw, en voor eerlijk te zijn snap'k er niet teveel van.

Het enigste wat ik weet/denk is dat mijn eindreactie met NH3 iets als Cu(NH3)4 zou moeten uitkomen?
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Cucl2 oplossing

Je bent nooit uitgeleerd :D .

Op de Wikipedia vind je een voorbeeld dat lijkt op het complex van koperchloride met ammonia.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Cucl2 oplossing

Goed, goed, nog een hint.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer