Wat gebeurt er met wolken...

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Wat gebeurt er met wolken...

1 Als de luchtvochtigheid (dus dauwpunt) verhoogt?

2 Als de temperatuur dicht bij de grond verhoogt?

Moet deze twee vraagjes tege volgende week vrijdag oplossen, heb zelf al best lang gezocht maar snap het toch niet helemaal dus als iemand het mij zou kunnen uitleggen zou dit geweldig zijn :D

Alvast bedankt allemaal! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Wat gebeurt er met wolken...

Is dat de exacte en volledige vraag??

vraag 1: Klopt volgens mij niet. In een wolk kan het dauwpunt niet worden verhoogd aangezien hij reeds maximaal is, namelijk gelijk aan de actuele temperatuur.

vraag 2: Gaat deze vraag nog steeds over die zelfde wolk? Of gaat het hier om bijvoorbeeld mist?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.282

Re: Wat gebeurt er met wolken...

Ik ben het niet helemaal eens met Shimmy.

Een wolk bevat een heleboel water ind e vorm van keleine druppeltjes. Wil je al die druppeltjes weer nét naar dampvorm brengen, dan zul je de temperatuur moeten verhogen. En hoe meer water in die wolk in de vorm van druppeltjes, hoe meer je de temperatuur zult moeten verhogen om dat allemaal weer nét in dampvorm te krijgen.

Daar waar alle vocht in de wolk weer juist in damp is overgegaan spreken we van het dauwpunt voor lucht met de absolute hoeveelheid water waarmee we begonnen (g water per kg lucht). In die zin zou je dus toch kunnen stellen dat toevoeren van vocht dauwpuntsverhogend werkt.

Wat gebeurt er dan met die wolk als je vocht toevoert: Awel, je versnelt het condensatieproces, de vochtdruppeltjes in de wolk gaan sneller groeien. Want in de vorm van damp blijft het niet bestaan, bij een zekere temperatuur kan lucht maar zoveel waterdamp bevatten.

vraag 2 snap ik ook niet als vervolg op "wat gebeurt er met een wolk als......".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Wat gebeurt er met wolken...

En daar ben ik het dan natuurlijk weer niet mee eens... Dit is hoe ik het zie:

Het dauwpunt is inderdaad de temperatuur tot welke je lucht moet afkoelen om deze volledig verzadigd te doen geraken.

Bij volledig verzadigde lucht, zoals in een wolk, is het dauwpunt gelijk aan de temperatuur.

Praktijk voorbeeld: is het op een bepaalde plaats 3 graden Celsius en het dauwpunt ligt op 0 graden dan is de lucht blijkbaar nog niet verzadigd. Wordt er nu vocht aangevoerd tot het dauwpunt net als de temperatuur op 3 graden komt dan is de lucht dus volledig verzadigd. Als je nu nog meer vocht toevoert treedt er condensatie op, maar het dauwpunt blijft 3 graden. Verhoog je tenslotte de temperatuur dan wordt deze vanzelf weer groter dan het dauwpunt en verdampt het water weer.

Voorbeeld met betrekking tot de bewuste wolk uit de vraag. De wolk hangt in een omgeving met een actuele temperatuur van 3 graden Celsius. Dan is het dauwpunt ook 3 graden, de lucht is immers al verzadigd, anders zou er geen wolk bestaan. Hoeveel water je nu ook toevoert, als de temperatuur constant op 3 wordt gehouden, dan blijft het dauwpunt dat ook.

Berichten: 4

Re: Wat gebeurt er met wolken...

zou het niet kunnen dat als de licht aan de grond warmer wordt, de wolk zal stijgen en het uiteindelijk zal regenen

en bij stijgende luchtvochtigheid dat de wolk gaat verdampen of eventueel sneeuwvlokjes vormen??

vind het niet zo'n leuke vrage eig :s

reactie en aanvechting met mijn logica zijn welkom:) dit was wat ik ongeveer uit andere sites heb gehaald, maar snap het niet zo goed eig :s

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.282

Re: Wat gebeurt er met wolken...

Het dauwpunt is inderdaad de temperatuur tot welke je lucht moet afkoelen om deze volledig verzadigd te doen geraken.
Mee eens
Bij volledig verzadigde lucht, zoals in een wolk, is het dauwpunt gelijk aan de temperatuur.
Ook mee eens. Aleen, wat doen we dan met die vochtDRUPPELTJES (oververzadigde lucht dus)? Als ik die wolk opwarm zodanig dat alles weer verdampt, en ik koel het daarna weer af, blijkt mijn dauwpunt ineens hoger te liggen.
Hoeveel water je nu ook toevoert, als de temperatuur constant op 3 wordt gehouden, dan blijft het dauwpunt dat ook.
Hier ben ik het nog niet helemaal mee eens dus. Ik denk dat dit uitdraait op een definitiekwestie.

@Nasha: als de lucht aan de grond opwarmt, stijgt die lucht op. Opstijgende lucht koelt af, zal ergens onderweg z'n dauwpunt bereiken en dus wolken gaan vormen. Maar ik zie het verband van die constatering met de vraag nog steeds niet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Wat gebeurt er met wolken...

Ook mee eens. Aleen, wat doen we dan met die vochtDRUPPELTJES (oververzadigde lucht dus)? Als ik die wolk opwarm zodanig dat alles weer verdampt, en ik koel het daarna weer af, blijkt mijn dauwpunt ineens hoger te liggen.
Maar waar in de vraag van de topic starter wordt gesteld dat we de lucht op gaan warmen. Er wordt slechts gevraagd wat er gebeurd met het dauwpunt als vocht wordt toegevoegd.

Hoeveel water je nu ook toevoert, als de temperatuur constant op 3 wordt gehouden, dan blijft het dauwpunt dat ook.
Hier ben ik het nog niet helemaal mee eens dus. Ik denk dat dit uitdraait op een definitiekwestie.
Ik volg de definitie van dauwpunt zoals deze wordt gebruikt in de meteorologie. Het kan zijn dat die verschilt van de natuurkundige definitie, dat weet ik niet.

Meteorologische diensten in Nederland bepalen naast de temperatuur ook continu het dauwpunt. Bij het ontstaan van mist zie je het dauwpunt keurig oplopen tot de actuele temperatuur, om dan gelijk te blijven tot het moment dat de mist weer oplost.

Berichten: 4

Re: Wat gebeurt er met wolken...

Gaat het dan regenen als de vochtigheid in de lucht wordt opgedreven? Of wat gebeurt er is het algemeen als het buiten vochtiger wordt?

Als de wolken heel hoog zouden stijgen, gaat het dan ook regenen??

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.282

Re: Wat gebeurt er met wolken...

Meteorologische diensten in Nederland bepalen naast de temperatuur ook continu het dauwpunt. Bij het ontstaan van mist zie je het dauwpunt keurig oplopen tot de actuele temperatuur, om dan gelijk te blijven tot het moment dat de mist weer oplost.
Moet ik hieruit lezen: de actuele temperatuur kan onder het dauwpunt dalen (mist) het dauwpunt blijft echter gelijk? Dat betekent dat vochtdruppeltjes wel degelijk meegeteld worden, want in dat geval zijn die vochtdruppeltjes gevormd uit de oorspronkelijke lucht. Ze verdwijnen dus niet uit de dauwpuntsbepaling. Dan zounamelijk in de bepaliong het aantal g vocht per kg lucht verminderen, en daarmee ook het dauwpunt lager komen te liggen.

Dus, tel je vocht dat in druppeltjes aanwezig is mee, en voeg je in de tussentijd vocht toe, in wat voor vorm ook, dan komt dat dauwpunt daarmee onherroepelijk hoger te liggen.
Gaat het dan regenen als de vochtigheid in de lucht wordt opgedreven?
In principe wel. Lucht van een bepaalde temperatuur kan maar zóveel waterdamp bevatten. Al wat je daarna nog toevoegt zal uitcondenseren. Als de druppeltjes voldoende zwaar vorden vallen ze naar beneden: regen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Wat gebeurt er met wolken...

[Moet ik hieruit lezen: de actuele temperatuur kan onder het dauwpunt dalen (mist)
Nee, de temperatuur kan NOOIT onder het dauwpunt zelf dalen. Zowel bij krap aan verzadigde lucht, als ruim oververzadigde lucht is het dauwpunt gelijk aan de temperatuur.

Immers de definitie van dauwpunt is: de temperatuur tot welke je lucht moet afkoelen om deze volledig verzadigd te doen geraken. Als de lucht reeds verzadigd is hoef je hem met 0 graden af te koelen om aan verzadiging te gaan voldoen.

Wat ik bedoelde het volgende:

Op een morgen is het 5 graden en goed zicht, dauwpunt is bijvoorbeeld 1 graden (we zeggen het is 5om1). Nu wordt het mistig, het dauwpunt stijgt tot aan de temperatuur het (wordt dus 5om5). Het zonnetje komt op maar het blijft mistig (6om6, 7om7). Nu breekt de zon echt door en de mist lost op (8om7, 9om6, 10om6).

Op dit moment is het zicht op vliegveld Leeuwarden 900 meter met een negatieve trend, de temperatuur is 2, het dauwpunt is ook 2. Op Schiphol is het zicht uitstekend, met 4 om 3.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.282

Re: Wat gebeurt er met wolken...

Nee, de temperatuur kan NOOIT onder het dauwpunt zelf dalen. Zowel bij krap aan verzadigde lucht, als ruim oververzadigde lucht is het dauwpunt gelijk aan de temperatuur.
m.a.w. je zegt hier, ga ik nog warmte onttrekken aan verzadigde lucht, dan blijft de temperatuur constant, de onttrokken energie wordt geleverd door de condensatiewarmte?

(analoog aan het vriespunt van water, zolang er nog vloeibaar water is zal alle onttrokken warmte worden geleverd door het stollingsproces)...
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Wat gebeurt er met wolken...

bedankt voor de informatie heb het toch min of meer kunnen snappen nu!

Reageer