Hoe heet dit?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 416

Hoe heet dit?

Stel, kwadrateren is metzichzelf vermenigvuldigen, bijv. 5^2=25. En omgekeerd, dus terug rekenen heet worteltrekken. Bijv. X^2=25, wat is X, X=wortel25=5.

Goed nu dit, een funtie f(X)=X^X, betekent met zichzelf verheffen, dus met z'n eigen verheffen, bijv. 3^3=27 of 4^4=64, met zichzelf verheffen. Maar hoe heet de omgekeerde vorm ervan, bijv als X^X=27, dan is X=3, maar hoe heet die functie? En hoe schrijf je dat in wiskundige notatie?

Berichten: 2

Re: Hoe heet dit?

Xe machtswortel volgens mij: x√27 => x=3

Of: 27^1/x

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Hoe heet dit?

Goed nu dit, een funtie f(X)=X^X, betekent met zichzelf verheffen, dus met z'n eigen verheffen, bijv. 3^3=27 of 4^4=64, met zichzelf verheffen. Maar hoe heet de omgekeerde vorm ervan?
Dat "met zichzelf verheffen" heb jij ook maar verzonnen. Een officiële benaming is er niet voor, dus logischerwijs is een inverse ervan ook niet officieel benaamd.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 232

Re: Hoe heet dit?

Maar bestaat de inverse functie van x^x? En zoja, wat is die dan?
voorheen bekend als "fysicusje in spe"

Berichten: 21

Re: Hoe heet dit?

Dat heeft baoubnab je al verteld....
Ten minutes to Wapner



OK, so what's the speed of dark? -Steven Wright

Re: Hoe heet dit?

Vooral niet ingewikkeld doen!

xx=ex*ln(x) voor x>0

Dit betekent dat dit een samengestelde functie van x is.

De inverse functie is niet te definiëren in bekende functies.

Kijk nog eens naar de grafiek deze heeft een minimum voor x=1/e en vergelijk dit eens met de standaard dalparabool. Dan zie je dat voor bepaalde functiewaarden er twee x-waarden gevonden worden.

Daar zal je bij het numeriek(!) oplossen rekening mee moeten houden.

Berichten: 866

Re: Hoe heet dit?

4^4=16^2=256 en niet =64

Dat doet me denken aaan het vraagje van m'n opa : Moet men zeggen vijf en zeven zijn elf , of vijf en zeven is elf ?

Wel eigenlijk is vijf en zeven twaalf

Berichten: 416

Re: Hoe heet dit?

Stephaan schreef:4^4=16^2=256 en niet =64  

Dat doet me denken aaan het vraagje van m'n opa : Moet men zeggen vijf en zeven zijn elf , of vijf en zeven is elf ?

Wel eigenlijk is vijf en zeven twaalf
Inderdaad, 4^4 is inderdaad 256, want 4x4x4x4=16x16 =256. In de gauwigheid had ik daar niet bij stil gestaan. Ik dacht aan 4^3.

Re: Hoe heet dit?

Een vraag aan Bats!

Gaat het alleen om pos gehele getallen 1,2,3,...

Berichten: 416

Re: Hoe heet dit?

Safe schreef:Een vraag aan Bats!

Gaat het alleen om pos gehele getallen 1,2,3,...


Nee het gaat niet alleen om pos. gehele getallen. Probeer X^X=10 maar eens op te lossen... als antwoord krijg je bij (benadering!) 2,50618414.... dat is dus geen geheel getal, maar ik vond het zelf wat gemakkelijker om met gehele getallen te werken. En volgens mij kan het ook met negative getallen wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Hoe heet dit?

Nee het gaat niet alleen om pos. gehele getallen. Probeer X^X=10 maar eens op te lossen... als antwoord krijg je bij (benadering!) 2,50618414.... dat is dus geen geheel getal, maar ik vond het zelf wat gemakkelijker om met gehele getallen te werken. En volgens mij kan het ook met negative getallen wel.


Met gehele negatieve getallen zal het wel gaan, maar dit is maar een beperkt aantal discrete punten. Daarbuiten krijg je complexe oplossingen...

Reageer