Tijdsverschil

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Tijdsverschil

ik hoop dat ik het hier in het juiste forum heb gezet:)

ik zat eerst te chatten met een chatvriendje uit canada.. daar was het 9 uur op een zaterdag.. hier was het toen 1 uur snachts maar op een zondag.. tot zo ver snap ik hetr..

maar nu: de dag verandert om precies 0:00:)

en de "lijn" die bepaald wanneer het een andere dag word, zit precies aan de andere kant van de aarde dan waar de zon op schijnt.. maar dan noet er als het hier zondag word aan de andere kant van de wereld (12:00 uur smiddags) toch ook eigelijk een dagverandering plaats vinden??

ik heb denk wat op de basisschool gemist maar dit snap ik echt niet:P

bvd:)

Berichten: 10

Re: Tijdsverschil

Als je op de 0 lijn staat (GMT - Greenwich Mean Time in Engeland) kun 12 tijdzones (uren) naar het oosten en twaalf tijdzones (uren) naar het westen bij elkaar dus 24 uur, aan de andere kant van de aardbol heb je dan inderdaad een datumgrens. Vanaf GMT wordt het naar het oosten toe steeds later, en naar het westen steeds vroeger. Bij de datumgrens heb je dus precies 1 dag verschil. Ik hoop dat je het nu beter snapt. Er schijnt ook een eilanden groep te zijn met tijdzone GMT +13 hoe dat precies zit weet ik ook niet

Re: Tijdsverschil

ik snap het nog steeds niet..

stel ik ga 11:59 uur naar het oosten toe, en iemand anders 11:59 uur naar het westen dan staan we dus vlak bij elkaar..

maar ik ben, om het dan zo te zeggen de zondag in gelopen en die andere is de zaterdag in gelopen(ff er van uitgaan dat de tijd stil staat)..

en als we elkaar dan tegenkomen ken het geen 2 dagen te gelijk zijn..

ik snap er echt helemaal nix van:(

Berichten: 10

Re: Tijdsverschil

Aan de ene kant van de datumgrens is het dus zaterdag 12:00 en aan de andere kant dan de datumgrens is het dus zondag 12:00 precies 1 dag verschil dus. Stel je staat aan de ene kant van de datumgrens en het is 1 januari 0:00uur (een nieuw jaar begint dus) en je springt naar de andere kant van de grens is het dus 31 december 0:00 (begin van oudjaars dag)

Dit is inderdaad een beetje vreemd, maar je hebt nu eenmaal ergens een grens tussen twee dagen. Gelukkig hebben ze de grens zo getrokken dat hij door de grote oceaan loopt netjes om alle eilanden groepen heen (niet kaarsrecht dus) zodat er in eigenlijk niemand last van heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Tijdsverschil

Er schijnt ook een eilanden groep te zijn met tijdzone GMT +13 hoe dat precies zit weet ik ook niet


Volgens mij hadden ze dat gedaan omdat hun eiland dan de eerste zou zijn waar het nieuwe millenium begon. Rijke Amerikaanse toeristen zouden dan de milleniumwisseling twee keer kunnen meemaken. :shock:

Re: Tijdsverschil

Arnold schreef:Aan de ene kant van de datumgrens is het dus zaterdag 12:00 en aan de andere kant dan de datumgrens is het dus zondag 12:00 precies 1 dag verschil dus. Stel je staat aan de ene kant van de datumgrens en het is 1 januari 0:00uur (een nieuw jaar begint dus) en je springt naar de andere kant van de grens is het dus 31 december 0:00 (begin van oudjaars dag)

Dit is inderdaad een beetje vreemd, maar je hebt nu eenmaal ergens een grens tussen twee dagen. Gelukkig hebben ze de grens zo getrokken dat hij door de grote oceaan loopt netjes om alle eilanden groepen heen (niet kaarsrecht dus) zodat er in eigenlijk niemand last van heeft.
oke, ik neem het voorbeeld van je aan van die lijn, links van me is het dan 1 januari, en rechts is het dan 31 december..

stel nu: ik sta een meter naar links van de tijdlijn, dus bv op 31 december, en ik loop alleen maar van die lijn weg.. net zolang tot dat ik een rondje om de wereld heb gelopen en gezwommen, dan kom ik aan de andere kant van die lijn uit zonder dat ik er overheen ben gelopen, welke dag zou het dan zijn? 31 dec of 1 jan?

Gebruikersavatar
Berichten: 115

Re: Tijdsverschil

In hoeverre is die vraag zinvol? Het is immers niet erg aannemelijk om binnen 1 dag de wereld rond te vliegen: Stel de straal vd aarde op 6,378*10^6 m (binas) de omtrek is dan pi*r^2 = 1,28*10^14 m. Binnen 24 uur zou je dan aan de andere kant moeten zijn om nog van dat effect gebruik te kunnen maken. Dit komt neer op een minimale snelheid van 1,28*10^14 / 24 = 5,33*10^10 km/u. Dit is wel een erg grote snelheid.

We zullen dus maar met het tijdsverschijnsel moeten leren leven.
aha!

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Tijdsverschil

Ruimteschepen hebben daar wel last van, maar goed dat ze daar een klok hebben. :wink:

Re: Tijdsverschil

Jort schreef:In hoeverre is die vraag zinvol? Het is immers niet erg aannemelijk om binnen 1 dag de wereld rond te vliegen: Stel de straal vd aarde op 6,378*10^6 m (binas) de omtrek is dan pi*r^2 = 1,28*10^14 m. Binnen 24 uur zou je dan aan de andere kant moeten zijn om nog van dat effect gebruik te kunnen maken. Dit komt neer op een minimale snelheid van 1,28*10^14 / 24 = 5,33*10^10 km/u. Dit is wel een erg grote snelheid.

We zullen dus maar met het tijdsverschijnsel moeten leren leven.
maar als je nou de tijd stil zou zetten?

het is gewoon een theoretische vraag:)

Gebruikersavatar
Berichten: 115

Re: Tijdsverschil

Als je de tijd stil zou zetten en je gaat om de aarde heen naar de andere kant van de grens, lijkt mij het meest waarschijnlijke geval dat je gewoon over de datumgrens heen bent gegaan. De tijd daar is immers een plaatselijke tijd, behorende bij die zone. Teruggaan is in principe dan een overgang van de ene lokale situatie naar de andere, waarbij dat datumverschil hoort. Dat je daarbij een hoop andere zones doorreist maakt volgens mij dan niet uit.
aha!

Gebruikersavatar
Berichten: 99

Re: Tijdsverschil

tijd is relatief

en dus voor iedereen anders

Als iemand naar het westen vliegt gaat de tijd voor hem sneller dan wanneer ie naar het oosten zou vliegen.

Dus daar komt een heeel klein verschil uit.

en er is verschil tussen de tijdsTELLING en de tijd die je meemaakt. Telling is gewoon makkelijk om te weten hoe laat het ergens is, tijd die je meemaakt kan hiervan verschillen zeg maar. Tijdstelling is plaats afhankelijk. Tijd zelf niet.
may the force be with you

Gebruikersavatar
Berichten: 115

Re: Tijdsverschil

met de lokale tijd bedoelde ik dus de tijdstelling :shock:
aha!

Re: Tijdsverschil

Jort schreef:In hoeverre is die vraag zinvol? Het is immers niet erg aannemelijk om binnen 1 dag de wereld rond te vliegen: Stel de straal vd aarde op 6,378*10^6 m (binas) de omtrek is dan pi*r^2 = 1,28*10^14 m. Binnen 24 uur zou je dan aan de andere kant moeten zijn om nog van dat effect gebruik te kunnen maken. Dit komt neer op een minimale snelheid van 1,28*10^14 / 24 = 5,33*10^10 km/u. Dit is wel een erg grote snelheid.

We zullen dus maar met het tijdsverschijnsel moeten leren leven.


Ik wil er eve op wijzen dat de omtrek van een cirkel berekent wordt met de formule 2*pi*r e niet zoals jij zegt met pi*r^2. Dit levert een omtrek van de aarde op van ongeveer 40000 km. 40000/24 levert op dat je moet reizen met een snelheid van 1666,6666km per uur, en volgens mij is dat best een snelheid die vliegtuigen kunnen bereiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Tijdsverschil

Als je op de 0 lijn staat (GMT - Greenwich Mean Time in Engeland)  kun 12 tijdzones (uren) naar het oosten en twaalf tijdzones (uren) naar het westen bij elkaar dus 24 uur, aan de andere kant van de aardbol heb je dan inderdaad een datumgrens. Vanaf GMT wordt het naar het oosten toe steeds later, en naar het westen steeds vroeger. Bij de datumgrens heb je dus precies 1 dag verschil. Ik hoop dat je het nu beter snapt. Er schijnt ook een eilanden groep te zijn met tijdzone GMT +13 hoe dat precies zit weet ik ook niet


check eens http://www.infos-du-net.com/forum/topic-24...depuis-kan-ca-p voor degene die goed frans kunnen is dit misschien wel interessant. hier hebben ze het volgens mij (ik weet het niet zeker, mijn Frans laat te wensen over) ook over GMT +13
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 115

Re: Tijdsverschil

Ik wil er eve op wijzen dat de omtrek van een cirkel berekent wordt met de formule 2*pi*r e niet zoals jij zegt met pi*r^2. Dit levert een omtrek van de aarde op van ongeveer 40000 km. 40000/24 levert op dat je moet reizen met een snelheid van 1666,6666km per uur, en volgens mij is dat best een snelheid die vliegtuigen kunnen bereiken.


Sorry van die 2*pi*r^2, in mijn haast een vergissinkje gemaakt. Scheelt wel een paar nullen...
aha!

Reageer