Weerstand bij oneindig aantal paden

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 37

Weerstand bij oneindig aantal paden

Ik lees wel eens een erg leuk online stripje, xkcd. (voorbeeldje en nog eentje)

Nu las ik het stripje van vandaag:

Afbeelding

En vroeg me af wat het antwoord zou zijn.

Zelf dacht ik aan: nul.

Mijn redenering is als volgt:
\(\frac{1}{R_{vervanging}} = \frac{1}{R_{pad_1}} + \frac{1}{R_{pad_2}} + \frac{1}{R_{pad_3}}+ ... + \frac{1}{R_{pad_n}}\)
Aangezien het een oneindig rooster is:
\(n = \infty\)
Elk pad heeft een bepaalde weerstand, oplopend van 3 tot oneindig.

Hieruit volgt:
\(\frac{1}{R_{vervanging}} = \sum^{\infty}_{k=3} N_{paden-R=k} * \frac{1}{k} = \infty\)
\(R_{vervanging} = \frac{1}{\infty} = 0\)


Maar ik vind het toch een beetje rare uitkomst, wat denken jullie erover? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Weerstand bij oneindig aantal paden

:D .

Ik geloof niet dat je formule correct is, deze geldt slechts wanneer we werken met n paden van parallelle schakeling. Het is een beetje een lastige keuze van knopen: je kan bijvoorbeeld niet veel doen met symmetrie.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Weerstand bij oneindig aantal paden

Als er een oneindigaantal verschillende wegen zijn tussen punt 1 en 2, zal de weerstand nul benaderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Weerstand bij oneindig aantal paden

tegenvoorbeeld (met de open klemmen de knopen waartussen we de equivalente weerstand berekenen):
Bijlagen
oneindig_R.PNG
oneindig_R.PNG (3.29 KiB) 415 keer bekeken

Berichten: 224

Re: Weerstand bij oneindig aantal paden

In de ladder-situatie van David kun je de vervangingsweerstand berekenen door te eisen dat een extra trede links, de vervangingsweerstand niet zal veranderen:
\( R_v=1+ \frac{1}{\frac{1}{1}+\frac{1}{R_v}} +1 \)
(Hier komt idd niet nul uit)

Het 2-dimensionale-rooster geval is me te moeilijk, maar een antwoord (4/pi-1/2) is hier te vinden:

http://atkinson.fmns.rug.nl/public_html/resist.pdf

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Weerstand bij oneindig aantal paden

Puur theoretisch gezien kan elk transport van een bepaald punt naar een bepaald ander punt via oneindig veel paden, de een is alleen veel waarschijnlijker dan de ander. Zo kan in theorie een elektron i.p.v. door een koperdraad van A naar B gaan ook de koperdraad in punt A verlaten en door de lucht verdergaan en de koperdraad weer ingaan in punt B. De weerstand van de koperdraad is echter niet 0.

Reageer