verband tussen hoeksnelheid en toerental

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

verband tussen hoeksnelheid en toerental

;) ;) :shock: wie weet het verband tussen hoeksnelheid en toerental????????? ;)

Berichten: 226

Re: verband tussen hoeksnelheid en toerental

1 rad/s = 60/(2*pi) omw/min = 9,55 omw/min

Re: verband tussen hoeksnelheid en toerental

Ik bedoel meer een uitleg als antwoord

Gebruikersavatar
Berichten: 115

Re: verband tussen hoeksnelheid en toerental

Het toerental geeft het aantal omwentelingen per tijdseenheid dat een bepaald lichaam maakt. Bijvoorbeeld 2500 omwentelingen per minuut = (2500/60) omwentelingen per seconde.

Je weet dat een cirkel een 'hoek' van 360 graden maakt, waarbij begin en einde van de hoek dus op het zelfde punt uitkomen. Een andere maat om een hoek uit te drukken is de radiaal, afgekort rad.

360 graden is gelijk aan 2*Pi radialen (met Pi ongeveer 3.14)

Wanneer je dus x omwentelingen per seconden maak, leg je per seconde x keer een volledige cirkelbaan af, ofwel x keer een 'hoek' van 2*Pi radialen.

Nu volgt logischerwijs dat de hoeksnelheid gelijk is aan x*2*Pi radialen per seconde

in formulevorm:

w = T*2*Pi/60

waarin w de hoeksnelheid is in rad/s en T het toerental in toeren per minuut
aha!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: verband tussen hoeksnelheid en toerental

Ik zal proberen het eenvoudiger uit te leggen..

Het begrip 'radialen' is vaak niet gemakkelijk voor iemand die er nooit van heeft gehoord. Misschien omdat het nogal abstract is. Dus kiepen we die even overboord..

Neem van me aan dat 2*Pi radialen (zeg maar 2*3.14 = 6.28 radialen) gelijk staat aan 360 graden (volle cirkel). Het is alleen een andere benadering. Je kunt een cirkel dus als een taart opdelen in 2*Pi stukken (ongeveer 6.28 stukken = radialen).

Als er dus 3.14 radialen (1*Pi radialen) langskomen, heb je het over 180 graden. Een halve cirkel. Een kwart cirkel = 0,5*Pi (radialen).

Als je nu een wiel laat draaien en je ziet dat er in een seconde 180 graden 'langs komt'. Is de hoeksnelheid 180 graden per seconde of Pi radialen per seconde

Hoe sneller het wiel draait, hoe meer ervan in een seconde langs komt. Dat is het verband tussen hoeksnelheid en toerental.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: verband tussen hoeksnelheid en toerental

Aanvulling over wat een radiaal is:

Een hoek in radialen is eigenlijk een dimensieloos iets. Het is een lengte gedeeld door een lengte. Speciaal geval hierbij is uiteraard precies 1Rad. Dan zijn er dus blijkbaar 2 lengtes met een gelijke lengte.

Om welke lengtes gaat het nu precies?

Afbeelding

Een hoek in radialen is dus booglengte gedeeld door de straal van die cirkel.

Je ziet dus dat er ook een booglengte bij is betrokken en dat maakt de radialen zo speciaal t.o.v. de graden en veel meer gebruikt bij bijvoorbeeld sterrenkunde.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 232

Re: verband tussen hoeksnelheid en toerental

w = T*2*Pi/60 waarin w de hoeksnelheid is in rad/s en T het toerental in toeren per minuut
Hoeksnelheid is de griekse letter omega, dat lijkt wel op een w maar is het niet!

Moet het toerental niet ook in seconden staan?En T=periode=tijd van 1 omwenteling, het aantal omwentelingen per tijdseenheid=frequentie f.
voorheen bekend als "fysicusje in spe"

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: verband tussen hoeksnelheid en toerental

w = T*2*Pi/60 waarin w de hoeksnelheid is in rad/s en T het toerental in toeren per minuut
Hoeksnelheid is de griekse letter omega, dat lijkt wel op een w maar is het niet!
Deze zeg maar (stond ook in mijn figuur al getekend): theta.gif

Opmerking: Dit is geen omega, maar een theta. Ik denk dat de verwarring ontstaat dat jij radialen/sec bedoelt. Zie ook:Wikipedia

Dat is nl. de frequentie die hiermee aangegeven wordt.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 232

Re: verband tussen hoeksnelheid en toerental

Afbeelding Bekijk dit maar eens goed, de theta wordt meestal gebruikt voor een hoek en de (kleine) omega, die op een w lijkt, voor de hoeksnelheid.
voorheen bekend als "fysicusje in spe"

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: verband tussen hoeksnelheid en toerental

Precies wat ik zeg. Bedankt voor de aanvulling, fysicusje in spe. Afbeelding
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Re: verband tussen hoeksnelheid en toerental

;)   ;)   :shock: wie weet het verband tussen hoeksnelheid en toerental????????? ;)


Bedankt mensen ik weet genoeg zo ;) ;) :?: :?: :?: :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 115

Re: verband tussen hoeksnelheid en toerental

w = T*2*Pi/60 waarin w de hoeksnelheid is in rad/s en T het toerental in toeren per minuut
Hoeksnelheid is de griekse letter omega, dat lijkt wel op een w maar is het niet!

Moet het toerental niet ook in seconden staan?En T=periode=tijd van 1 omwenteling, het aantal omwentelingen per tijdseenheid=frequentie f.


Toerental in seconden: Had gekund, maar aangezien men vaak toeren per minuut tegenkomt, leek het me voor de uitleg wel zo hanig om dat aan te houden. Daarom deel ik ook nog door 60

Weet ik: ik koos w ipv omega omdat w nu eenmaal dichterbij op het toetsenbord zit...

Dat T de periode is, daar had ik bij het typen even niet aan gedacht. Het is idd verwarrend, had beter gewoon f kunnen nemen...
aha!

Reageer