Springen naar inhoud

Karel de Grote

• Log in om te kunnen reageren

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 maart 2005 - 22:12

Keizer Karel de Grote (742-814) was een legendarisch Europees-rooms keizer, die stammen en gebieden samenbracht, wellicht is hij de grondlegger van het latere Duitsland-Europa. Vreedzaam was hij niet, met ijzeren hand veroverde hij met veel bloedvergieten. Karel de Grote had rooms bloed in zijn verre voorgeslacht. Zo was Giaus Piso die in 37 na chr. werd geboren tot zijn voorouders behoren.

Was Karel de Grote wel zo groot zoals hij wordt voorgesteld?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

OneStepForward

OneStepForward

• >250 berichten
  • 656 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 maart 2005 - 22:17

Waarschijnelijk is de man best geromantiseerd.
Ik denk dat het wel met koning Arthur vergeleken kan worden qua mythe vorming dan.

Keizer Karel heeft wel veel betekend, dat wel. (Bijv. de Karolingische renaissance). Maar zijn leven is natuurlijk sterk geromantiseerd.

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 maart 2005 - 22:40

Waarschijnelijk is de man best geromantiseerd.
Ik denk dat het wel met koning Arthur vergeleken kan worden qua mythe vorming dan.

Keizer Karel heeft wel veel betekend, dat wel. (Bijv. de Karolingische renaissance). Maar zijn leven is natuurlijk sterk geromantiseerd.

Dat denk ik ook. Karel de Grote was ook wel selectief. Zo bedacht Karel de Grote onderwijs. Er kwamen de eerste scholen. Alleen kinderen die later in de kerk wilden werken, kregen in die scholen les. De macht van de kerk dankte aan de macht van Karel de Grote.

loempejan

loempejan

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 maart 2005 - 23:33

Beste Alexander,

Omtrent die verwantschap met Giaus Piso in het jaar 37, dat zou ik toch maar met een korreltje zout nemen. Ikzelf ben ook een rechtstreekse nazaat van Karel De Grote. Net zoals u wellicht. En tegelijk stammen we wellicht ook af van de bedelaar en de stalknecht van Karel De Grote...

Wanneer we ervan uitgaan dat een generatie zich elke 25 jaar vernieuwt, dan hebben we op 25 jaar twee ouders, op 50 jaar 4 grootouders, op 75 jaar 8 overgrootouders. Op 800 jaar geeft dat dus 32 generaties, ofwel zo'n 4 miljard (4,294,967,296) voorouders. Zoveel mensen waren er niet eens in het jaar 37 na Christus. Weliswaar hou ik hier geen rekening met 'kwartierverlies' (voorouders die familie zijn van elkaar).

Karel de Grote was ongetwijfeld een groot man, anders zouden we er nu niet meer over spreken. Spijtig genoeg zijn 'grote mensen' vaak ook mediageil en op macht belust. In die zin heb ik meer bewondering voor de onbekende weldoeners van vroeger en vandaag.

Maar ja, die hebben nooit een stempel gedrukt op de geschiedenis. En Karel de Grote wel...

Beste groeten,

Jan
hele loempejan

OneStepForward

OneStepForward

• >250 berichten
  • 656 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 maart 2005 - 23:42

75% kans hebben wij Nederlanders en Belgen dat we van Karel de Grote ergens afstammen.
Maar dat terzijde. :shock:

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 maart 2005 - 23:57

[quote="loempejan"]Beste Alexander,

Omtrent die verwantschap met Giaus Piso in het jaar 37, dat zou ik toch maar met een korreltje zout nemen. Ikzelf ben ook een rechtstreekse nazaat van Karel De Grote. Net zoals u wellicht. En tegelijk stammen we wellicht ook af van de bedelaar en de stalknecht van Karel De Grote...

Wanneer we ervan uitgaan dat een generatie zich elke 25 jaar vernieuwt, dan hebben we op 25 jaar twee ouders, op 50 jaar 4 grootouders, op 75 jaar 8 overgrootouders. Op 800 jaar geeft dat dus 32 generaties, ofwel zo'n 4 miljard (4,294,967,296) voorouders. Zoveel mensen waren er niet eens in het jaar 37 na Christus. Weliswaar hou ik hier geen rekening met 'kwartierverlies' (voorouders die familie zijn van elkaar).

Karel de Grote was ongetwijfeld een groot man, anders zouden we er nu niet meer over spreken. Spijtig genoeg zijn 'grote mensen' vaak ook mediageil en op macht belust. In die zin heb ik meer bewondering voor de onbekende weldoeners van vroeger en vandaag.

Maar ja, die hebben nooit een stempel gedrukt op de geschiedenis. En Karel de Grote wel...

Beste groeten,

Jan [/qoute]

Zelf ben ik ook een afstammeling van Karel de Grote, en ja ik neem het met een korrel zout. Karel zou zelfs een afstammeling zijn van Cleopatra VII u kent haar wel. Maar eigen onderzoek bleek dit een broodje-aap verhaal. Vele Europeanen stammen van hem af, alleen ontbreken vaak de bewijzen. Mijn afstammelingslijn in Brabants, namen zoals Eland, Quant, van Bergen (= Bergen op Zoom) van der Leck-Grymhuyzen (Breda, Oud-gastel) zijn belangrijke schakels. Ik heb hier zes boeken aan gewijd.

Karel een groot man ja, voor zijn tijd, maar dat was ook Julius Caesar, Adolf Hitler, Ramses de Grote, allemaal tijdsgebonden personen. Maar Karel heeft Volkeren en hun gebieden samengebracht. Dat er ruimerlijk bloed heeft gevloeid is buiten kijf. Het gaat hier ook niet om om Karel nog groter te maken dan hij al was, maar het gaat erom lezers meer bewust te maken van een historisch persoon.

Knownothing

Knownothing

• >250 berichten
  • 742 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 maart 2005 - 00:49

Ik zou niet zeggen dat Adolf Hitler een groot man was, in zijn tijd of een andere.

Over het leven van Karel de Grote is er in feite maar één onafhankelijke bron en die is zeer tendentieus. Hou dat in je achterhoofd als je over hem gaat lezen.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

OneStepForward

OneStepForward

• >250 berichten
  • 656 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 maart 2005 - 00:52

Ik zou niet zeggen dat Adolf Hitler een groot man was, in zijn tijd of een andere.

Hangt er puur vanaf hoe je het bekijkt.
In het spreken en de mensenmassa bespelen was hij idd een groot man.

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 maart 2005 - 16:43

Hangt er puur vanaf hoe je het bekijkt.
In het spreken en de mensenmassa bespelen was hij idd een groot man.

Zeker in de tijd van Karel de Grote en Adolf Hitler is een groot verschil: tijd en mensen massa. In de tijd van Karel was het inwonergetal heel stuk lager, ten tijde van Adolf was dat anders. Een man sprak, ruim 60 miljoen armen ging de lucht in. In de ogen van Adolfs volgelingen was hij een groot man. Goebels was een agressieve spreker, kijk en luister eens naar de toespraken van Hitler, de opbouw en de explosie van agressief spreken. Van Karel is veel minder bekend, behalve de opgetekende overleveringen van de geestelijken van Saint- Dennis.

Knownothing

Knownothing

• >250 berichten
  • 742 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 maart 2005 - 22:50

Je kan hem een groot spreker, een groot demagoog of een groot manipulator noemen maar als je spreekt van "een groot man" dan doel je toch een totaalbeeld?
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 maart 2005 - 23:08

Je kan hem een groot spreker, een groot demagoog of een groot manipulator noemen maar als je spreekt van "een groot man" dan doel je toch een totaalbeeld?

Yes, ohh, dat betekent ja :shock: geintje.

• Gast

Geplaatst op 18 juli 2005 - 15:12

Karel was best groot:

- Hij was de eerste keizer sinds de Romeinen..

-Heeft een aantal belangrijke vernieuwingen doorgevoerd:

1 Poging om een staatskerk in te voeren.
2 Hij heeft de basis gelegd voor de moderne 'letter'
3 Invoerder drieslagstelsel (agrarische methode)
4 Hij heeft een hoop scholen opgericht

-Culturele opleving; Karolingische rennassaince

-Hij was een tijd lang praktisch onnoverwinnelijk op het slagveld

-Hij had IN THEORIE een zeer krachtig bestuur over zijn feodale rijk.

-Het frankenrijk is pas gevallen na zijn tijd onder zijn incompetente opvolger Lodewijk de Vrome

- Hij word beschouwd als de stichter van de Europese eeneheidsstaat

Hetgeen wat minder was voor Karel, is dat zijn rijk in de praktijk erg lastig te besturen was. Niet alle leenmannen en vazallen waren echt loyaal waardoor de nadruk toch teveel op het regionale aspect bleef. Om alles in goede banen te leiden was hij constant door zijn rijk heen aan het reizen, vandaar ook de bijnaam Carolus Vagabondus. Dit was dus allemaal te danken aan een fragiele economische en infrastructuriele onderbouw voor zijn bestuur..

Dorus

Dorus

• >250 berichten
  • 299 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 18 juli 2005 - 15:30

De bronnen vermelden ook dat hij die staatsgodsdienst op erg agressieve manier wou invoeren. Hij gebruikte er zelfs zijn dochters als een soort christelijke hoeren voor.
Verder moet men eens nagaan hoe hij met zijn kinderen te werk is gegaan. Uit diverse geschriften valt af te leiden dat hij aan het eind van zijn leven een groot aantal van zijn bastaarden heeft laten vermoorden om tenslotte de half idiote Lodewijk over te houden als enige opvolger.
Er is geen bewijs voor, maar er zijn toch sterke vermoedens. Zo zou ook zijn broer op zijn bevel zijn vermoord, hoewel daar zeer christelijke bronnen een ander verhaal vertellen.
Wij weten hoe betrouwbaar die bronnen zijn.

Het ligt in de familielijn.
Pepijn van Landen was een landverrader tout court.
Pepijn van Herstal had nog al wat bastaarden.
Karel Martel, de bastaard, heeft de hele wereld opgezadeld met het verhaal over de slag van Poitiers, waar hij Europa zou bevrijd hebben van de islamitische terreur. Niets is minder waar. Er was in Poitiers hoogstens een kleine voorhoede van het Abd al Rahman en zelfs dat is twijfelachtig. Kwestie van een excuus te hebben om heel Gallië te plunderen.
Pepijn de Korte was met zekerheid een grof, onbeschaafd type, die meer bloed van zijn zwaard heeft geveegd dan een heel leger in zijn aderen vloeien heeft. Hij heeft zijn zielezaligheid dan ook moeten kopen door aan de paus domeinen te schenken.
Raar stelletje die Karolingers!
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."

- L. Feuerbach

• Gast

Geplaatst op 19 juli 2005 - 13:16

Wat je zegt! Die "grootheid" ligt hem net als bij hitler ook niet echt in zijn zachte persoonlijkheid en zijn goede daden. Maar wel in de stempel die hij op onze geschiedenis drukte... Ik wilde ook juist dat stukje van die staatskerk absoluut niet benadrukken als een goede, "grootse" daad hoor:D maar wel als een invloedrijke daad...

yugh890

yugh890

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 augustus 2006 - 21:23

[quote="loempejan"]Beste Alexander,

Veel Europeanen claimen van K. de G. af te stammen, dit moet volgens mij met moderne DNA technieken aan te tonen zijn, al zijn mannelijke nakomelingen zouden zijn unieke DNA profiel moeten hebben (of van zijn broer)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures