Super coeling pc

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 7

Super coeling pc

oke dan heb ik hier idee 3

ik het op de tv gezien dat nasa onder zon spaceshuttle hittetegels heeft

ik heb ook gezien dat ze zon hittetegel in een oven zette

en dan de hittetegel er uithaalde met een tang

en 2 sec later kon je de hittetegel gelijk weer vastpakken met je blote handen

omdat het dus zo goed warmte afstoot



oke maar dan denk ik weer van als je een hittetegel(zeg maar eerder een klein blokje)

op je cpu van je computer doet

dan kun je dus

de cpu veeeeeeeeeeel meer overclokken

geen fan geluid meer

en de cpu blijft koeler (wat resulteert in een langere levensduur van de cpu)

Berichten: 8.614

Re: Super coeling pc

Neem deze pagina over hitteschilden eens door. Ik ben geen expert op dit gebied, maar ik vrees dat het voorzien van een CPU van een vergelijkbaar systeem:
  • veel te duur is;
  • veel te veel plaats inneemt.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Super coeling pc

Helemaal niet, zo'n hitteschild is de dood voor een cpu, omdat het isoleert.

Het is een materiaal met een heel lage warmtegeleidingcoefficient. Het blok wat dus net uit de oven komt is dus gewoon echt 2000 graden nog steeds. Behalve een dunne laag aan de buitenkant dat afgekoeld is.

Als je het dus op je cpu plakt, isoleert het de processor, die dan te warm word.

Dit hoort trouwens niet in theorieontwikkeling

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Super coeling pc

Het is een materiaal met een heel lage warmtegeleidingcoefficient. Het blok wat dus net uit de oven komt is dus gewoon echt 2000 graden nog steeds. Behalve een dunne laag aan de buitenkant dat afgekoeld is.


Euhm? Is het niet net dat zo'n hittetegel geen warmte opneemt waardoor het ook helemaal niet warm aanvoelt? Anders smelt de onderkant van je spaceshuttle toch gewoon weg als die hittetegel de warmte wel opneemt?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Super coeling pc

Als je heel heel lang wacht, neemt alles hitte op.

Wat ze aan willen tonen met de oven, en dan vastpakken is dat je iets van 2000 graden kunt vastpakken als het erg hoog thermisch isolerend is.

Wat ze niet zeggen is dat die tegel al een uur of 5 in de oven licht voordat het is opgewarmt. Dingen die lang duren op te warmen duren ook lang om af te koelen.

De tegels gaan van 10K (of wat dan ook) naar 3000K in een rappe tijd, ze zullen echter nooit zelf ook 3000K worden omdat dat te lang duurt.

Reageer