Waterstofpercentage meten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

Waterstofpercentage meten

Voor school zijn we bezig met een project waarbij we het waterstofpercentage in een zuurstof / waterstofgas moeten meten. Dit mengsel is gemaakt d.m.v. een Hoffman-toestel.

Wat we graag willen is het waterstofpercentage meten.

Waterstofpercentage-meters zijn erg duur en dus geen oplossing.

We hebben diverse oplossingen onderzocht, maar zijn nog niet op iets concreets gestuit.

Wat is hiervoor een alternatieve oplossing?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Waterstofpercentage meten

Vreemd. Het Toestel van Hoffman wordt inderdaad gebruikt om water te splitsen. Echter, op scholen worden de afzonderlijke gassen niet bij elkaar gebracht (knalgas), maar zal de leraar meestal de waterstof tot ontbranding brengen door bij de reageerbuis een lucifer of gloeiend cocktailprikkertje te houden, en daarna een gloeiend cocktailprikkertje in de zuurstof te houden zodat het prikkertje echt gaat branden. Het lijkt me vreemd dat je van de leraar een mengsel van zuur- en waterstof hebt gekregen, met het oog op ontploffing. Ook als dit een vrij kleine hoeveelheid is, is dit niet zonder risico.

On topic:

Om waterstof te bepalen in een gasvormig mengsel kun je een GC gebruiken, in combinatie met een molzeef kolom (gepakt danwel PLOT). Het is de vraag of je de beschikking hebt over een GC, en of dit al bij je op school behandeld is, aangezien dit vaker pas in de hogere klassen wordt behandeld, terwijl het toestel van Hoffman al in het eerste halfjaar voorbij komt.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Waterstofpercentage meten

Waterstof met een GC? Hoe wil je dat doen?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Waterstofpercentage meten

Met, zoals ik al zei, een molzeefkolom. In combinatie met stikstof als carrier en een TCD kun je waterstof analyseren met een GC. Een voorbeeldje wordt hieronder gegeven:

http://aoti.net/GasesTechArticle.pdf
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Waterstofpercentage meten

Grappig! Ik wist niet dat dat kon; het lijkt me niet iets wat op een doorsnee middelbare school kan, gezien de benodigde kolom en omdat ze meestal alleen over een FID beschikken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer