Goed en slecht

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 94

Goed en slecht

Stel ik haal op school een voldoende en een onvoldoende. Ik wil dit tegen mijn ouders vertellen, kan je dan beter eerst vertellen dat je een onvoldoende hebt behaald en hierna de voldoende vertellen? Of precies andersom. Er van uitgaande dat beide cijfers even belangrijk zijn. Op welke manier komt het, het meest positief over?
Het leven is een korte periode tussen twee eeuwigheden

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Goed en slecht

Ik denk dat het hier weinig verschil zal maken. Je hebt hier maar twee cues, en zoveel kan een mens wel tegelijk onthouden. Als je ze meteen na mekaar aanbiedt, zal het er dus louter van afhangen of het een zware onvoldoende is en hoe zwaar je ouders eraan tillen.

Berichten: 94

Re: Goed en slecht

En stel dat je bijvoorbeeld de volgende punten behaald hebt: 3, 4, 5, 6, 7 en een 8. Zou je dan beter je cijfers van laag naar hoog kunnen vertellen, of andersom? Er van uitgaande dat alle punten even belangijk zijn.
Het leven is een korte periode tussen twee eeuwigheden

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: Goed en slecht

Ik doe meestal heel gelukkig over dat ene prachtige cijfer... Dan kunnen ze mij moeilijker kwetsen, maar ja...

dat werkt niet bij iedereen.
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Goed en slecht

En stel dat je bijvoorbeeld de volgende punten behaald hebt: 3, 4, 5, 6, 7 en een 8. Zou je dan beter je cijfers van laag naar hoog kunnen vertellen, of andersom? Er van uitgaande dat alle punten even belangijk zijn.
Die reeks is misschien nog niet lang genoeg, maar even puur theoretisch: uit een lange reeks zullen waarschijnlijk de eerste en laatste cues het best onthouden worden. Helaas ben je daar in dit geval weinig mee, want waarschijnlijk zullen je ouders gewoon de onvoldoendes uit de reeks gemakkelijker onthouden, een soort van "pop-out"-effect (een effect dat nog versterkt wordt als je ze op een rapportblad ziet). Het probleem is waarschijnlijk dat, hoewel de onvoldoendes en voldoendes even belangrijk kunnen zijn (en ik neem hier even aan dat de uiteindelijke balans ook positief is), je ouders de aandacht zullen richten op de onvoldoendes (omdat dit de "relevante stimuli" zijn in de reeks). Dan maakt de plaats in een reeks weinig uit.

Berichten: 94

Re: Goed en slecht

Oke, een volgend voorbeeld. Stel we hebben een groep van 100 testpersonen. Deze personen worden een voor een benaderd. Aan 50 personen wordt verteld dat ze 100 euro hebben gewonnen, en aan de andere 50 wordt verteld dat ze om wat voor reden dan ook 100 euro moeten betalen.

Voordat het onderzoek begon hebben ze een cijfer over hun gevoelens moeten geven. (1 = zeer slecht .... 10 zeer goed). Na het onderzoek wordt gevraagd of ze hun gevoelens nog eens willen beschrijven. Je kan nu verwachten dat de mensen die nog 100 moeten betalen een lager cijfer geven dan voor het onderzoek. En de mensen die geld hebben gewonnen een hoger cijfer geven dan voor het onderzoek.

Puur theoretisch zou je verwachten dat het gemiddelde cijfer van alle testpersonen voor het onderzoek hetzelfde is als het gemiddelde cijfer na het onderzoek.

Mijn vraag nu; mag ik dit aannemen? Of moet je er van uit gaan dat de meeste mensen niet rationeel denken en verlies harder aankomt dan winst? En is hier ook onderzoek naar gedaan?
Het leven is een korte periode tussen twee eeuwigheden

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Goed en slecht

Mijn vraag nu; mag ik dit aannemen? Of moet je er van uit gaan dat de meeste mensen niet rationeel denken en verlies harder aankomt dan winst? En is hier ook onderzoek naar gedaan?
Yes (video)
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Goed en slecht

Ik kende een deel van de experimenten, maar dit is zeer bevattelijk uitgelegd. Leuk filmpje, qrnlk :D

Reageer