frisdrank in de vriezer

Moderators: jkien, Xilvo

frisdrank in de vriezer

hallo :shock:

als ik een flesje met coca cola tot de rand toe gevuld heb met cola, en ik zet dit in de vriezer. wat gebeurt er dan?

mij lijkt logisch dat het eerst probeert te bevriezen en het zet uit, maar daat is geen ruimte voor en de druk stijgt het smeltpunt komt lager te liggen en het ontdooit weer.

klopt dit of is dit boeren logica? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: frisdrank in de vriezer

Waarom kies je voor cola?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: frisdrank in de vriezer

omdat er koolzuur in zit en ik dacht als je bevroren cola smelt zit er geen koolzuur in dus volgens mij word de druk dan nog hoger. of is dit fout?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: frisdrank in de vriezer

Hm.. :shock:

Koolzuur is niet zo stabiel en valt uit elkaar tot water en koolzuurgas = CO2. Dat is volgens mij de oorsprong van de bubbels in je cola (en misschien ook waarom cola waterig smaakt als de prik er uit is).

Wat er met dit verhaal gebeurt als je het geheel zou bevriezen weet ik niet.

Leuke vraag.

Wat je zegt over het stijgen van de druk waardoor het weer smelt gaat volgens mij niet op met vloeistoffen. De omgevingsdruk heeft geen invloed op het stolpunt (waar de vloeistof overgaat in vast).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: frisdrank in de vriezer

Oh dan zal ik het dus moeten testen :shock:

met het kookpunt is het iig wel zo hoe groter de druk hoe hoger het kookpunt dus mee leek logisch dat het omgekeerde ook zou gelden(net zoals endotherme en exotherme reacties)

Berichten: 109

Re: frisdrank in de vriezer

als ik een flesje met coca cola tot de rand toe gevuld heb met cola, en ik zet dit in de vriezer. wat gebeurt er dan?

mij lijkt logisch dat het eerst probeert te bevriezen en het zet uit, maar daat is geen ruimte voor en de druk stijgt het smeltpunt komt lager te liggen en het ontdooit weer.

klopt dit of is dit boeren logica?
De omgevingsdruk heeft geen invloed op het stolpunt (waar de vloeistof overgaat in vast).
De druk heeft wel invloed. Als de druk verhoogd wordt daalt het smeltpunt…dit gaat door tot ca 2500 bar waarbij het smelpunt van ongeveer –22 C is. Je ziet dat ook in het fase diagram, de bovenste lijn aan de linkerkant die vanaf 0 C naar de III loopt beschrijft dit proces. Tijdens het vriezen loopt het proces via deze lijn.

Echter moet de fles wel voldoende druk aankunnen. Een standaard PET fles kan 15-20 bar verdragen…dat is dus relatief weinig en zal het smeltpunt amper lager komen te liggen (misschien 0,1-0,2 C).

Wat het koolzuur betreft. Op de druk zal het weinig invloed hebben denk ik. Als je het smelt denk ik dat het ontsnapt uit het water/cola…dus eigenlijk hetzelfde effect als je de fles hard schudt. Deze druk zal niet superhoog worden omdat er een evenwichtssituatie zal ontstaan van CO2 dat oplost in het water en CO2 dat vrijkomt uit het water.

Afbeelding

Re: frisdrank in de vriezer

Mooi uitgelegd Roel, ik hoop trouwens niet dat mijn PET flesje knalt in de vriezer of zal dit wel meevallen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: frisdrank in de vriezer

Donders!

Goed.. weer wat wijzer :shock:

Bij afkoelen van de cola zal de vloeistof trouwens minder CO2 kunnen oplossen. Een met CO2 verzadigde vloeistof zal gas gaan afscheiden tijdens het afkoelen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: frisdrank in de vriezer

De test heb ik inmiddels gedaan en de cola was gewoon bevroren. Toen ik eindelijk met veel geweld de dop er had afgekregen liet ik het smelten en na een tijdje hoorde ik iets pruttelen, dus ik ging ff kijke, al het koolzuur perste zich tussen het cola-ijs en de rand van het flesje naar boven en erstond een smerig uitziende vloeistof. Nu het ijs volledig is gesmolten heb ik waargenomen dat er cola is verdwenen :shock: ik had het flesje tot de wand gevuld en nu zit er wat minder in, ra ra hoe kan dat ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: frisdrank in de vriezer

Was dat een flesje met een schroefdop? Ik heb eens een flesje cola uit de diepvriezer met een kroonkurk opengemaakt en toen vloog de cola tot tegen het plafond.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Re: frisdrank in de vriezer

Schroef dop ja

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: frisdrank in de vriezer

De cola die je had bestond voor een deel uit koolzuurgas. dat heb je laten weglopen, met als resultaat minder cola zonder koolzuurgas...

Re: frisdrank in de vriezer

Ja dat dacht ik al, ik wist niet dat er zo veel koolzuur in zat :shock: weer wat geleerd ;)

Re: frisdrank in de vriezer

Wij hadden van de winter op het dakterras een fles cassis staan en die was daar was door de kou de bodem van geknalt. Geeft hele rare rood/paarsige vlekken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: frisdrank in de vriezer

Ja dat dacht ik al, ik wist niet dat er zo veel koolzuur in zat ;)  weer wat geleerd :shock:
Er zit denk ik meer in dat je denkt.. van zowel suiker als zuur :?:

Volgens mij is cola walgelijk zuur. En er zit heel erg veel suiker in (om dat te verbergen misschien?).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer