Springen naar inhoud

Iemand met verstand van statistiek en het liefst van spss?

• Log in om te kunnen reageren

sonjatjuh

sonjatjuh

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 december 2007 - 21:56

ik heb namelijk het volgende probleem:

Van een groep bazaarkooplui verhuist de helft wel naar de nieuwgebouwde Bazaar en de andere helft blijft in de oude wijk van de stad. De overheid dacht dat het te maken had met de kosten van een standje in de nieuwe bazaar en wilde dat testen a.d.h.v. de inkomens.

Nu blijkt; de inkomens zijn niet normaal verdeeld (significante waarde voor Kolmogorov-Smirnov test). In SPSS heb ik dus de non-parametrische 2-independent sample test gebruikt. Prima. Er bleek geen significant verscil tussen de inkomens groepen dus inkomen was niet per definitie de reden voor 'stay or go'

TOEN DACHT IK KLAAR TE ZIJN, MAAR NEEEEEEEEEEE!!!!

nu komt de vraag: Wat zou je anders nog kunnen proberen om de data toch te analyseren mbv een betrouwbaarheidsinterval op grond van een t-verdeling? (Dus toch normaal verdeelde gegevens te krijgen?)

Veranderd door sonjatjuh, 13 december 2007 - 22:03

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 december 2007 - 22:57

De twee gemiddelden van beide groepen zijn bij benadering wel normaal verdeeld (centrale limietstelling). Meer dan de twee gemiddelden en de variantie van beide groepen heb je voor een tweevoudige t-toets niet nodig.

In SPSS moet je de waarden van beide groepen onder één variabele zettenn en de index (bijv. een rij nullen en enen voor wel/niet verhuisd) onder een andere variabele, die fungeert dan als grouping variabele bij de independent samples T-test.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 december 2007 - 23:24

Verplaatst naar statistiek.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

sonjatjuh

sonjatjuh

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 december 2007 - 22:44

@Rogier Thanx!! ;) :D

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures