Springen naar inhoud

Ester

• Log in om te kunnen reageren

brandonnxx

brandonnxx

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 december 2007 - 22:22

is een verestering simpel gezegd zoiets als dit:

azijnzuur + azijnzuur ---> azijnzuuranhydride + H2O (in zuur milieu)

En treedt het zuur dan op als een katalysator ?? Als je nu denkt wat voor onzin staat hier zou je me dan graag willen aanvullen, verbeteren of gelijk geven. En mocht ik gelijk hebben hoezo is het dan zo dat deze reactie op treedt? Het scheikunde boek dat ik heb gaat er niet echt goed op in en ik ben wel erg benieuwd.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 december 2007 - 13:22

De reactie die je beschrijft ken ik niet, het is geen gebruikelijke methode om azijnzuuranhydride te bereiden, al zal het ongetwijfeld mogelijk zijn met een sterk water aantrekkende stof.

Bij verestering heb je het over een reactie tussen een zuur en een alcohol.

Zie bijvoorbeeld de Wikipedia.
β-Damascenon en maneschijn

brandonnxx

brandonnxx

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2007 - 11:37

Waarom kun je dan bij een reactie van twee azijnzuurmoleculen tot azijnzuuranhydride ook spreken van een verestering??

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 december 2007 - 11:26

Waarom kun je dan bij een reactie van twee azijnzuurmoleculen tot azijnzuuranhydride ook spreken van een verestering??

Dat is geen verestering.
β-Damascenon en maneschijn

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 december 2007 - 12:05

Er is inderdaad geen sprake van verestering bij het ontstaan van azijnzuuranhydride. Is het mogelijk dat je in de war bent met het veresteringsproces waarbij een ester wordt gemaakt d.m.v. een reactie tussen een alcohol en een anhydride (waarbij ook een zuur ontstaat)?

Azijnzuuranhydride wordt namelijk zeer vaak gebruikt als anhydride bij dergelijke processen, bijvoorbeeld bij het maken van acetylsalicylzuur (= aspirine).

Veranderd door Klintersaas, 20 december 2007 - 12:06

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures