Een echte oplossing van het fileprobleem.

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 139

Een echte oplossing van het fileprobleem.

Ik heb een bevredigende oplossing ontwikkeld voor het fileprobleem. De strekking kan ik op dit moment niet weergeven omdat ik eerst het idee wil beschermen. Hier stuit ik echter op een probleem. Hoe bescherm je een idee?

Octrooi kan niet worden verleend, omdat het in dit geen nieuwe technische vinding betreft. Het ministerie, de ANWB en de meeste politieke partijen reageren niet, waarschijnlijk omdat ze denken dat een oplossing door een man uitgedacht niet mogelijk is.

In mijn oplossing wordt niemand uit zijn auto gejaagd, niet door prijsverhogingen, noch door tijdzonemaatregelen en wat dies meer zij. Iedereen zal blij zijn met de toepassing van mijn idee, behalve wellicht de oliemaatschappijen en misschien de autobranche. Er hoeft ook niet geinvesteerd te worden in dure aanpassingen aan het wegennet. De oplossing is wereldwijd toepasbaar. Ik wil het idee bespreken met het ministerie, indien mijn recht op een vergoeding, slechts bij gebruikmaking en gebleken effectiviteit van mijn idee, vooraf wordt gegarandeerd. Hoe pak ik dit dan aan?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Een echte oplossing van het fileprobleem.

ad1956, ik zou je willen vragen om in het vervolg nauwkeurig na te denken over het subforum waarin je je onderwerp post. Je wilt het niet (inhoudelijk) hebben over jouw oplossing van het fileprobleem, maar over jouw rechten. Het forum "Rechtswetenschappen en Economie" lijkt me dus meer geschikt. Met Duurzaamheid en Klimaat heeft dit weinig te maken, behalve dat je idee "toevallig" hierover gaat.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 12.262

Re: Een echte oplossing van het fileprobleem.

Waarschijnlijk kun je daar weinig mee aanvangen. Als het idee geen zaken bevat die op enige wijze beschermbaar zijn, dan denk ik niet dat er enige mogelijkheid resteert om het ten gelde te maken. Uiteraard zou je het onder NDA kunnen bespreken, maar dat is nogal lastig te organiseren omdat je niet zo 123 iemand (laat staan een overheid) een NDA laat tekenen als je niet kunt prijsgeven wat je eigenlijk komt brengen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Een echte oplossing van het fileprobleem.

Verplaatst en de ondertitel duidelijker gemaakt.

Aangezien je ontzettend vaag bent over wat je precies bedacht hebt, kan ik je niet verder helpen dan met [wiki=nl]Intellectueel eigendom[/wiki] en [google]Intellectueel eigendom[/google].
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Een echte oplossing van het fileprobleem.

Iemand heeft een oplossing voor een probleem dat wereldwijd speelt. En het enige waar hij zich echt druk over maakt is: hoe bescherm ik mijn eigen rechten. Dat is een houding waar ik eerlijk gezegd weinig waardering voor kan opbrengen.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Een echte oplossing van het fileprobleem.

Iemand heeft een oplossing voor een probleem dat wereldwijd speelt. En het enige waar hij zich echt druk over maakt is: hoe bescherm ik mijn eigen rechten. Dat is een houding waar ik eerlijk gezegd weinig waardering voor kan opbrengen.
Gaat dat niet op voor vrijwel alle patenten?

Er zijn duizenden patenten in de medische wetenschap, zonder die patenten zouden veel meer zieke mensen sneller, beter en goedkoper genezen kunnen worden. En toch is het bijna standaard dat je een goed idee laat patenteren.

Je kan ook iedere maand de helft van je geld over laten maken naar een goed doel, maar dat doen de meeste mensen ook niet.

Als iemand echt een goed idee heeft vind ik het terecht dat hij of zij er aan probeerd te verdienen.

Zo gaat dat met alles.

De computer is een revolutie op alle fronten, duizenden problemen in alle vakgebeiden worden daarmee opgelost.

Mogen mensen daarom niet aan een computer verdienen? Is dat egoistisch?

Van mij mag iemand die een brilliante oplossing hiervoor heeft, die echt werkt, daar zwaar voor beloond worden.

Er worden dan biljoenen bespaard/verdiend wereldwijd dus een miljardje lijkt me terecht.

Daarbij moet ik eerlijk zeggen dat ik mijn twijfels heb over de oplossing van het file probleem.

Is er echt zo'n simpele oplossing? Zie je niet iets iets kleins over het hoofd?

Ik zou meer zoeken in een hele hoop kleine oplossingen: Voorrang op een huurhuis in de buurt van je werk.

Subsidie voor het aanemen van mensen in de buurt, Beter OV enzo.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Een echte oplossing van het fileprobleem.

Gaat dat niet op voor vrijwel alle patenten?
Inderdaad, daarom ben ik ook geen warm voorstander van patenten. Er worden teveel patenten verleend met als doel de uitvinder rijk te maken, terwijl maar de vraag is wat de mensheid als geheel er mee opschiet.

Ik heb er niks op tegen dat de bedenker van een briljant idee daar financiëel flink mee vooruit gaat. Maar het staat mij tegen dat iemand alleen maar aan zijn eigen portemonnee denkt terwijl hij een idee heeft dat de mensheid van een groot probleem kan afhelpen.

Overigens geloof ik er geen bal van dat de topicstarter echt het gouden idee heeft. Laat eerst maar eens wat zien, zou ik zeggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Een echte oplossing van het fileprobleem.

ad1956 schreef:Ik heb een bevredigende oplossing ontwikkeld voor het fileprobleem. De strekking kan ik op dit moment niet weergeven omdat ik eerst het idee wil beschermen.

...

Het ministerie, de ANWB en de meeste politieke partijen reageren niet, waarschijnlijk omdat ze denken dat een oplossing door een man uitgedacht niet mogelijk is.
Hoeveel mensen weten inmiddels van jouw idee af? Als je er patent op wil aanvragen, mag je wel oppassen dat niet iemand van het ministerie/ANWB/politieke partijen er met jouw idee vandoor gaat. Of heb je jouw verhaal ook bij hen vaag gehouden? Maarja, hoe vager je jouw verhaal houdt, hoe moeilijker het voor een ANWB/whatever wordt om daar serieus op in te gaan. Je zal toch concreet moeten worden, dus logisch dat de ANWB/whatever nog niet gereageerd hebben.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Een echte oplossing van het fileprobleem.

Wat je kunt doen is je idee laten optekenen door een notaris en het dateren. Vervolgens ook een contract laten opstellen en daarmee in de hand naar de betreffende instantie gaan en hun laten ondertekenen dat het om jouw intellectueel eigendom gaat.

Enne, risico's loop je altijd, zelfs met 20 octrooien en 30 patenten.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: Een echte oplossing van het fileprobleem.

er is niet echt een intellectueel eigedomsrecht dat hier op van toepassing is... je kunt toch echt het beste contact opnemen met de ministerie, blijven proberen gewoon...

Berichten: 20

Re: Een echte oplossing van het fileprobleem.

Of kijken of je eventueel er indirect geld mee kan verdienen. Dit kan bijvoorbeeld een "gadget" zijn dat misschien niet essentieel is voor de oplossing, maar waarna er wel veel vraag naar zal zijn zodra de oplossing is ingevoerd. Of denk aan een (top-)baan-garantie na de introductie van het idee.

Ik denk dat als je inderdaad geld probeert te maken door primair je idee te licenseren, je wel een redelijk startkapitaal moet hebben om je te verdedigen in rechtszaken tegen je. Ik denk dat er best veel mensen op zo'n moment gaan claimen dat ze dat idee zelf al eerder hadden bedacht en gepubliceerd. En als een daarvan dan ook gelijk krijgt, dan ben je denk ik snel bankroet.

Gebruikersavatar
Berichten: 139

Re: Een echte oplossing van het fileprobleem.

Dank voor jullie reacties. Excuses aan diegenen die de topic in de verkeerde groep geplaatst vinden. Ik kan van een kant wel sympathiseren met mensen die vinden dat ik mijn financiele belang te primair stel. Maar mijn idee lost een miljardenprobleem definitief op, bovendien naar tevredenheid van alle partijen welke geen belang hebben in het juist handhaven van het fileprobleem. En ja, inderdaad dan kun je alles wel gratis weggeven. Dus Dalton bedankt voor je solidariteit in deze! Ik vind de aanwijzingen van Wilhelm van een bijzondere frisheid getuigen. Bedankt!

Hoewel er meerdere partijen zijn welke hun voordeel met mijn oplossing zullen doen, wil ik het liefst mijn idee bespreken met het ministerie met de schriftelijke garantie vooraf, dat bij gebruikmaking en gebleken effectiviteit van mijn idee er een Nader te bepalen vergoeding tegenover staat. No cure, no pay. Zo zeker ben ik ervan dat dit DE enige echte oplossing is. Iedereen zal zich erover verbazen waarom niemand eerder op dit idee is gekomen. Toch heb ik ook tijd geinvesteerd om alle bijkomende- en eventueel bijkomende bezwaren te voorzien en 100% bevredigend op te lossen. Het is dus een hapklaar uitgewerkt idee. Maar hoe bereik je de mensen ermee die er daadwerkelijk iets mee kunnen doen?

Waarom reageert de minister niet? Waarschijnlijk is hij, samen met de ANWB, te druk met de invoering van het rekening rijden. Ik voorspel dat het rekeningrijden misschien wel net zo'n grote flop wordt als de Betuwelijn. De files zullen er niet door verminderen, omdat duurder rijden nog nooit de verkeersdruk heeft doen afnemen.

Wanneer ik het idee niet in Nederland kan bespreken, ga ik waarschijnlijk het idee aanbieden aan een buitenlandse overheid.

Berichten: 991

Re: Een echte oplossing van het fileprobleem.

ik ben alleszins benieuwd. Het is tenslotte iets anders dan:

rekeningrijden

poolen

dichter bij je werk gaan wonen

uitbouw openbaar vervoer

thuiswerk aanmoedigen

fexibele/glijdende uren

vrachtwagens bannen tijdens spitsuren

je kunt spelen met maximumsnelheden

je kunt spelen met extrarijbanen (spitsuurflexibel)

andere extra belastingen invoeren

chauffeurs sneller en beter informeren (radio/borden) zodat ze sneller alternatieve routes kunnen nemen (gps).

Je kunt nog werken met subsidies (bvb wie kort bij werk gaat wonen)

btw:

Als je echt een oplossing hebt zul je zeker waardering krijgen. niet zwijgen en deze mens is je dankbaar :D

Gebruikersavatar
Berichten: 139

Re: Een echte oplossing van het fileprobleem.

Beste 1207, het is inderdaad niet een van de oplossingen die jij opnoemt. Wel kunnen de door jou opgenoemde manieren meehelpen de filedruk te verminderen. Maar het zijn druppeltjes op een gloeiende plaat vergeleken bij wat ik gevonden heb. De oplossing is er. Ik hoop dat het ministerie met mij in gesprek wil, maar het lijkt er niet erg op, tot nu toe. Men kan het zich maar niet voorstellen dat er een echte oplossing mogelijk is. Ik wacht nog even af.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Een echte oplossing van het fileprobleem.

Ik ben heel benieuwd, moet toegeven dat ik toch echt mijn twijfels heb.

Al zou het niet de eerste keer zijn dat iemand met iets simpels een groot probleem oplost.

Jammer dat je je oplossing niet kan delen zodat iets wat je mogelijk over het hoofd heb gezien aan het licht komt.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Gesloten