transmissie rontgenbundel.

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 30

transmissie rontgenbundel.

Wat betekent dat nou? Ze zeggen geregeld: de transmissie van een 250 kv rontgen bundel door een 30 cm dikke betonnen muur is......

Mijn vraag is of transmissie hetzelfde is als Halveringsdikte en mocht iemand de kennis hebben, hoe men de transmissie van een rontgen bundel kan bepalen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: transmissie rontgenbundel.

Volgens mij is de transmissiedikte gedefinieerd als de dikte waarna nog 1/e van de oorspronkelijke intensiteit over is.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 30

Re: transmissie rontgenbundel.

Volgens mij is de transmissiedikte gedefinieerd als de dikte waarna nog 1/e van de oorspronkelijke intensiteit over is.
Ja na een beetje speurwerk heb ik de volgende formule gevonden.

transmissie= intensiteit(t)/ Intensiteit( 0) * e^(lineare verzwakkingscoefficient* dikte)

Maar ik snap nogsteeds niet hoe ik de transmissie van een 250kv rontgen door een 30 cm betonnen muur kan berekenen.

Re: transmissie rontgenbundel.

Transmissie > Id = Io * e^-μ*d

Id = intensiteit straling

Transmissie is de hoeveelheid doorgelaten straling. Een transmissie van 10 % bijvoorbeeld wil zeggen dat er 10 % van de opvallende straling wordt doorgelaten.

Re: transmissie rontgenbundel.

transmissie... was niet dat ID/IO??

Doorgelaten intensiteit / oorspronkelijke intensiteit?

Re: transmissie rontgenbundel.

kiwi schreef:Transmissie > Id = Io * e^-μ*d

Id = intensiteit straling

Transmissie is de hoeveelheid doorgelaten straling. Een transmissie van 10 % bijvoorbeeld wil zeggen dat er 10 % van de opvallende straling wordt doorgelaten.
klopt... of een andere manier: ID=IO*2^(-HVD/d)

Reageer