Berekening doorbuigen met triltest

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Berekening doorbuigen met triltest

Hallo Allemaal,

Ik probeer de doorbuiging te berekenen van een constructie, maar kom er niet helemaal uit.

Aangezien het om een ontwerpopdracht gaat, probeer ik een geschikt materiaal met juiste doorsnede te vinden. Ik denk aan een metaalsoort, met een I-profiel.

De maximale doorbuiging aan het uiteinden mag 0.4mm zijn. Ik kom op een oplossing over de uitwijking met het vergeetmenietje: doorbuiging = (F*L^3)/(3EI).

Als ik staal kies (210.000 N/mm2) kom ik op: traagheidsmoment: I=1016mm^4.

Hierover 2 vraagjes:

1) hoe neem ik ook het gewicht van de balk mee in de doorbuiging? ander vergeetmenietje gebruiken?

2) Ik wil met een trilling van 2G (10 - 1000 Hz, aangebracht op de inklemming) ook nog voldoen aan de eis van 0,4mm. Om te vereenvoudigen, wil ik beginnen met het uitrekenen van de verticale uitwijking, als we de 2G alleen vertikaal aanbrengen op de inklemming.

Ik weet niet zogoed hoe ik hiermee moet beginnen. Moet ik simpelweg uitgaan gaan van een dubbele belasting om de uitwijking te berekenen?

Een belangrijk puntje hierbij is de resonantie van de balk. De eigen frequentie kan ik uitrekenen met veerkonstante:

K = 3EI/(L^3) en vervolgens de eigen frequentie bepalen met 1/2pi wortel (k/m).

Hierbij weet ik ik dus ook niet goed waarmee verder te gaan.

Suggesties?!!
Bijlagen
uitleg_situatie1.JPG
uitleg_situatie1.JPG (3.32 KiB) 363 keer bekeken

Reageer