Springen naar inhoud

2007 heetste jaar tot dusver in europa


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Hans Erren

    Hans Erren


  • >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 december 2007 - 19:20

Geplaatste afbeelding
De Bilt, Ukkel en Basel/Zurich gecorrigeerd voor "stadsverwarming"
Meteorologisch jaargemiddelde temperatuur Relatief tov 1901-1930
Don't just talk, show your work.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 december 2007 - 19:40

Wat is de grootheid van de y-as??

#3

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 december 2007 - 19:59

Het zijn wel allemaal stedelijke gebieden. Dat maakt de interpretatie van de data er niet makkelijker op.

Shimmy, op de y-as staat de gemiddelde temperatuur afwijking (op jaarbasis?) relatief ten opzichte van een referentiejaar.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#4

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 december 2007 - 20:02

Sorry, niet goed gelezen...

#5

Hans Erren

    Hans Erren


  • >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 december 2007 - 22:41

Het zijn wel allemaal stedelijke gebieden. Dat maakt de interpretatie van de data er niet makkelijker op.

Shimmy, op de y-as staat de gemiddelde temperatuur afwijking (op jaarbasis?) relatief ten opzichte van een referentiejaar.


Hohenpeissenberg is de meest "onstedelijke" plek die je in Europa kunt hebben met een lange betrouwbare reeks. Ukkel en De Bilt zijn ten opzichte van elkaar gecorrigeerd en getest op Fichtelberg. Wenen is al grootstedelijk sinds 1780, de omgeving van de sterrenwacht Hohe Warte is in 300 jaar niet veranderd. Deze vier tijdreeksen correleren behoorlijk met elkaar, dus ik heb wel vertrouwen dat dit de echte waargenomen klimaatverandering in Europa is. Basel correleert weer mooi met de ander vier.
Is het erg? Nee het is voornamelijk milde winter wat je in je grafiek ziet. Ik moet er niet aan denken om elk jaar een elfstedenwinter te hebben. :D

Veranderd door Hans Erren, 14 december 2007 - 22:42

Don't just talk, show your work.

#6

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 december 2007 - 11:55

De titel van dit onderwerp is trouwens incorrect. Met uitzondering van Wenen was de temperatuur in 1994 hoger volgens deze grafiek. En ik ben ook wel benieuwd naar auto en cross correlatie waarden. Ik heb het idee dat Uccle en Wenen niet echt dezelfde patroon hebben. 'Corrigeren' voor stadstemperaturen lijkt me trouwens niet zo eenvoudig als het klinkt en gezien Wenen gemiddeld boven de rest uitsteekt heb ik daar dan ook wel mijn twijfels bij. Wat is trouwens de fout in de metingen?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#7

Helly1975

    Helly1975


  • >250 berichten
  • 767 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2007 - 22:25

Ukkel en De Bilt zijn ten opzichte van elkaar gecorrigeerd en getest op Fichtelberg.

Waarom moeten Ukkel en De Bilt t.o.v. elkaar worden gecorrigeerd en waarop en hoe doet men dat dan?. En deze uitkomst dan worden getest worden op Fichtelberg?.
  • De Bilt heeft een inwonerstal van 41.997 en een bevolkingsdichtheid 633 inw/km≤
  • Ukkel heeft een inwonerstal van 76.576 en een bevolkingsdichtheid 3.342 inw/km≤
  • Fichtelberg heeft een inwonerstal van 2.051 en een bevolkingsdichtheid 397 inw/km≤
Op basis van stadsverwarming (naar inwonertal?) kan ik de redenatie van op elkaar corrigeren en testen op een volstrekt afwijkende plaats, niet vatten.
Afgezien van dat je zegt dat het meetstation Hohe Warte niet veranderd is lijkt me dat Wenen al grootstedelijk is sinds 1780, dit niet vergelijkbaar met de hedendaagse stadsverwarming.

Waar ik eigenlijk naar benieuwd ben. Zijn alle meetstations uitgerust met dezelfde meetinstrumenten (vergelijkbare afwijking?). En wordt ook onder dezelfde condities gemeten?. Gebruikt men eigenlijk een standaard voor temperatuurmetingen wereldwijd?. Vergelijkbare frequentie van ijken (jaarlijks?) etc.

Bovenstaande neemt niet weg dat als je op: http://data.giss.nas...p/station_data/
kijkt je een duidelijke stijging ziet van de verschillende stations. En als men vanaf eind 90 jaren niet een ander manier van meten heeft toegepast dan daarvoor. Is het duidelijk dat de gemiddelde temperatuur, vanaf om en na bij 1999 hoger is dan de jaren ervoor. Maar dat dit patroon ook zichtbaar is in eerdere jaren met de jaren daarvoor. Sterker sinds de laatste ijstijd is zowel de zeespiegel als de wereldtemperatuur natuurlijk gestegen.

Ik heb het idee dat Uccle en Wenen niet echt dezelfde patroon hebben.

Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding

#8

Hans Erren

    Hans Erren


  • >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 december 2007 - 17:26

Waarom moeten Ukkel en De Bilt t.o.v. elkaar worden gecorrigeerd en waarop en hoe doet men dat dan?. En deze uitkomst dan worden getest worden op Fichtelberg?.

  • De Bilt heeft een inwonerstal van 41.997 en een bevolkingsdichtheid 633 inw/km≤
  • Ukkel heeft een inwonerstal van 76.576 en een bevolkingsdichtheid 3.342 inw/km≤
  • Fichtelberg heeft een inwonerstal van 2.051 en een bevolkingsdichtheid 397 inw/km≤
Op basis van stadsverwarming (naar inwonertal?) kan ik de redenatie van op elkaar corrigeren en testen op een volstrekt afwijkende plaats, niet vatten.
Afgezien van dat je zegt dat het meetstation Hohe Warte niet veranderd is lijkt me dat Wenen al grootstedelijk is sinds 1780, dit niet vergelijkbaar met de hedendaagse stadsverwarming.

Waar ik eigenlijk naar benieuwd ben. Zijn alle meetstations uitgerust met dezelfde meetinstrumenten (vergelijkbare afwijking?). En wordt ook onder dezelfde condities gemeten?. Gebruikt men eigenlijk een standaard voor temperatuurmetingen wereldwijd?. Vergelijkbare frequentie van ijken (jaarlijks?) etc.


hier is mijn analyse van ukkel tov de bilt
http://home.casema.n...co2/homogen.htm
Op basis van bevolkingsgroei is er goed te corrigeren
Let op dat Giss er met de bilt er een potje van maakt.
Don't just talk, show your work.

#9

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 december 2007 - 22:13

Waarom is in de zwanenburg-Utrecht-De Bilt grafiek tot 1850 de temperatuur naar boven, in het begin van de 20ste eeuw naar beneden en in de tweede helft van de 20ste helemaal niet gecorrigeerd?

En hoe kun je aan de hand van populaties nauwkeurig corrigeren. We praten namelijk hier over tienden van graden. Persoonlijk (en ik heb redelijk wat ervaring met data analyse) vind ik dit spelen met data totdat de gewenste resultaten eruit komen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#10

Hans Erren

    Hans Erren


  • >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 december 2007 - 15:16

Waarom is in de zwanenburg-Utrecht-De Bilt grafiek tot 1850 de temperatuur naar boven, in het begin van de 20ste eeuw naar beneden en in de tweede helft van de 20ste helemaal niet gecorrigeerd?

En hoe kun je aan de hand van populaties nauwkeurig corrigeren. We praten namelijk hier over tienden van graden. Persoonlijk (en ik heb redelijk wat ervaring met data analyse) vind ik dit spelen met data totdat de gewenste resultaten eruit komen.


vwb De Bilt: het is de correctie die uitgevoerd is op de giss data, die overigens volstrekt geen rekening houdt met stationsverplaatsingen (1850, 1901, 1950), giss heeft de oude data ook maar uit zijn website verwijdert. De gecorrigeerde data van het KNMI komen goed overeen met Hohenpeissenberg en Hohe Warte (Wenen) die geen stationsverplaatsingen hebben gehad. De correcties van GISS zijn ad hoc, de mijne zijn tenminste nog onderbouwd met bevolkingsgroei en verplaatsingen, en komen zoals gezegd na onafhankelijk onderzoek goed overeen met niet-stedeljk Hohenpeissenberg, wat voor mij een bewijs is dat mijn correcties nauwkeurig genoeg zijn. :D
Don't just talk, show your work.

#11

Helly1975

    Helly1975


  • >250 berichten
  • 767 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 december 2007 - 21:30

De gecorrigeerde data van het KNMI komen goed overeen met Hohenpeissenberg en Hohe Warte (Wenen) die geen stationsverplaatsingen hebben gehad


Hoe komen ze dan overeen?. Dat ze ongeveer hetzelfde beeld laten zien. Dus op dezelfde momenten in de tijd, dalingen of stijgingen laten zien?.

Ik blijf het vreemd vinden, dat komt waarschijnlijk omdat ik het niet begrijp.

Wat ik er nu van begrijp is het volgende, correct me if am wrong:

Je hebt een station A, op een locatie op aarde. Deze locatie meet de temperatuur, en heeft een bepaalde bevolkingsgrootte die in de loop de jaren is veranderd.
De gegevens van station A worden vergelijken met een ander station B op een afwijkende plek op aarde. Afgezien dat, het een andere locatie op aarde is. Is de voorwaarde dat de bevolking rondom het station B niet of nauwelijks is veranderd.
Nu wordt, zoals ik het nu begrijp, een relatie gezocht tussen de temperatuur gemeten op station B en de temperaturen van station A minus de delta of factor van beide bevolkingsgrootten?. De delta uit de dan onstaande temperatuur verlopen is dan het verschil in locatie?. Is het een voorwaarde om correcties te doen, dat locaties qua manier van meten identiek zijn?.

Hoe zit het met verschil in bevolkingsdichtheid, wordt dit meegenomen (lijkt mij essentieel)?. Zo ja, hoe?. Wordt ook de soort van bebouwing (hoogbouw etc.) meegenomen.

Het KNMI hanteert altijd een normaal temperatuur als vergelijking. Dit is een langjarig gemiddelde. Hoeveel jaar is dat?. Zit hier ook de correctie op?.

Hoe wordt de wereldtemperatuur grafiek samengesteld, welke stations worden hiervoor gebruikt, en belangrijker welke worden uitgesloten?.

Is er ook samengestelde temperatuurgrafiek van alleen rural areas op de aarde?.

Veranderd door Helly1975, 20 december 2007 - 21:33


#12

Hans Erren

    Hans Erren


  • >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 december 2007 - 00:15

Hoe komen ze dan overeen?. Dat ze ongeveer hetzelfde beeld laten zien. Dus op dezelfde momenten in de tijd, dalingen of stijgingen laten zien?.

Ik blijf het vreemd vinden, dat komt waarschijnlijk omdat ik het niet begrijp.

Wat ik er nu van begrijp is het volgende, correct me if am wrong:

Je hebt een station A, op een locatie op aarde. Deze locatie meet de temperatuur, en heeft een bepaalde bevolkingsgrootte die in de loop de jaren is veranderd.
De gegevens van station A worden vergelijken met een ander station B op een afwijkende plek op aarde. Afgezien dat, het een andere locatie op aarde is. Is de voorwaarde dat de bevolking rondom het station B niet of nauwelijks is veranderd.
Nu wordt, zoals ik het nu begrijp, een relatie gezocht tussen de temperatuur gemeten op station B en de temperaturen van station A minus de delta of factor van beide bevolkingsgrootten?. De delta uit de dan onstaande temperatuur verlopen is dan het verschil in locatie?. Is het een voorwaarde om correcties te doen, dat locaties qua manier van meten identiek zijn?.

Hoe zit het met verschil in bevolkingsdichtheid, wordt dit meegenomen (lijkt mij essentieel)?. Zo ja, hoe?. Wordt ook de soort van bebouwing (hoogbouw etc.) meegenomen.



Mijn basisaanname is dat twee weerstations, op enkele 100 km van elkaar in dezelfde klimaatzone, dezelfde trend moeten hebben, en dat afwijkingen van die trend worden veroorzaakt door lokale veranderingen. De meest ingrijpende verandering is bebouwing, maar daar zijn moeilijk statistieken voor te vinden, dus de op-een-na-beste gemakkelijk verkrijgbare statistiek is bevolkingsgroei. Als geofysicus heb ik veel gewerkt met zwaartekrachtmetingen en daar is het ook van belang dat je voor lokale effecten corrigeert. Door nu de tijdreeksen van twee dicht bij elkaar liggende stations van elkaar af te trekken krijg je een beeld van de lokale effecten. Hier zijn drie meetseries in Berlijn, relatief ten opzichte van elkaar:
Geplaatste afbeelding
Je ziet het zijn voornamelijk sprongen die binnen de Grootstad Berlijn effect hebben, er is geen verschil in trend.
Hier is het verschil tussen Potsdam en Fichtelberg in het begin van de 20e eeuw, je ziet er is een stadsverwarmingstrend zichtbaar van ongeveer een graad per eeuw.
Geplaatste afbeelding
Hier is het temperatuursverschil tussen Ukkel en De Bilt, vergeleken met het verschil in bevolking:
Geplaatste afbeelding
dit is de trendanalyse
Geplaatste afbeelding

Het is deze lineaire analyse die tot de correcties leidt. Voor Ukkel en De Bilt is het nog van belang te weten dat er in 1950 een stationsverplaatsing plaatsvond die in de GISS data onvoldoende was gecorrigeerd:
Geplaatste afbeelding

In de tijdreeksen van Van Engelen & Nellestijn (vE&N) en Brandsma, voor de De Bilt en Sneyers voor Ukkel is dat al wel gebeurt.
vE&N (1) hebben niet gecorrigeerd voor "stadsverwarming", de correctie van Brandsma (2) is in mijn opinie te klein.
(1) http://www.knmi.nl/k.../labrijn_ea.zip
(2) http://www.knmi.nl/k..._hom_mnd260.txt
http://www.knmi.nl/k...andsma_2006.pdf


Het KNMI hanteert altijd een normaal temperatuur als vergelijking. Dit is een langjarig gemiddelde. Hoeveel jaar is dat?. Zit hier ook de correctie op?.


Een andere keuze van een langjarig gemmiddelde heeft alleen effect dat de grafiek anders positioneerd op de y-as, voor de trend heeft het geen invloed. Ik zelf geef de voorkeur aan 1901-1930 omdat dan stadsverwarmingsverschillen tussen stations goed zichtbaar worden.

Hoe wordt de wereldtemperatuur grafiek samengesteld, welke stations worden hiervoor gebruikt, en belangrijker welke worden uitgesloten?.

goede vraag. :D

Is er ook samengestelde temperatuurgrafiek van alleen rural areas op de aarde?.

De satellietwaarnemingen van de lage atmosfeer zouden daar goed voor kunnen dienen omdat die de hele aarde bemonsteren en niet alleen de weerstations die toch voornamelijk in de buurt van bewoonbare gebieden zijn gelocaliseerd. Hier is de vergelijking tussen Jones en Spencer&Christy

Geplaatste afbeelding

Veranderd door Hans Erren, 22 december 2007 - 00:17

Don't just talk, show your work.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures