Springen naar inhoud

Ontwikkeld vermogen


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Snelle Herhaling

    Snelle Herhaling


  • >100 berichten
  • 147 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2007 - 13:18

Hallo,

Ik zit al enkele dagen met dit verdomd probleem. Zou iemand me kunnen helpen?

Dit is de opgave:
Een auto versnelt gedurende 5 seconden tot 10m/s.
De auto rijdt dan tegen 10m/s tot het einde van het traject.
Het traject is 300 meter lang, geen bochten.
Hoe kan ik de arbeid of het ontwikkelde vermogen berekenen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6612 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 15 december 2007 - 13:56

Is er iets bekend over eventuele wrijvingen?
En de massa van de auto, zou die er nog iets toe doen?

#3

Bert F

    Bert F


  • >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2007 - 14:05

arbeid= kracht x afstand
vermogen =arbeid/tijdsduur.

Stel je nu een wagen voor met daarachter nog een aanhangwagen dus in totaal een grootte massa. en een situatie waarin die aanhangwagen er niet is.

In welk van de twee gevallen zal je de grootste kracht moeten leveren? en dus het meeste arbeid en dus het grootste vermogen?

Kortom de massa van de wagen speelt een rol bij de oplossing van dit probleem en die ken je niet. Dus een volledige oplossing zit er niet in. Groeten.

#4

Snelle Herhaling

    Snelle Herhaling


  • >100 berichten
  • 147 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2007 - 14:16

"Alles wat niet gegeven is, mag gekozen worden"
Dat is wat de Prof mij vertelde.
En de wrijvingen, geen idee maar ik veronderstel dat de luchtwrijving een rol speelt.

#5

Phys

    Phys


  • >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 december 2007 - 14:19

Verplaatst naar Mechanica.

In een wrijvingsloze situatie zou het antwoord zijn: LaTeX (arbeid-energie-theorema).

Dus dan bereken je de arbeid die verricht meot worden om de auto met massa m van 0 m/s tot 10 m/s te versnellen. Zonder wrijving blijft je snelheid 10 m/s gedurende de rest van het traject; er is immers geen vertragende kracht in het spel. Maar omdat gegeven is dat het traject 300 meter lang is, is het te verwachten dat je wel degelijk wrijving moet meerekenen. Maar ja, dan moet wel gegeven zijn wat die kracht is.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

#6

Snelle Herhaling

    Snelle Herhaling


  • >100 berichten
  • 147 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2007 - 14:47

De luchtwrijving misschien?
Want die is te bepalen aan de hand van lengte, hoogte enzo van de auto.
Fwind = 1/2 x A x Cw x ρ x (Vf + Vw)≤

Stel dat ik die zou kunnen bepalen, hoe moet ik dan verder?

#7

Sjakko

    Sjakko


  • >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2007 - 15:39

Je zou dat met een integraal de arbeid kunnen berekenen. De luchtwrijvingsarbeid bestaat uit twee delen:

1. de luchtwrijvingsarbeid tijdens het rijden met constante snelheid. Deze is gelijk aan LaTeX met F de luchtwrijving en s de verplaatsing gedurende het stuk met constante snelheid. De verplaatsing s is hier gelijk aan 300-Ĺat≤ met a die 2m/s≤ en t=5s.

2. de luchtwrijvingsarbeid tijdens het versnellen. Je kunt dan gebruiken: LaTeX
P is het luchtwrijvingsvermogen waarvoor geldt:
LaTeX ofwel
LaTeX
Voor v geldt weer: LaTeX als we uitgaan van constante versnelling (met a hier dus 2m/s≤). Hieruit volgt dus:
LaTeX
LaTeX
LaTeX

Veranderd door Sjakko, 15 december 2007 - 15:47


#8

Snelle Herhaling

    Snelle Herhaling


  • >100 berichten
  • 147 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2007 - 15:54

Het lijkt zo simpel, maar ik was er niet opgekomen :D
Enorm bedankt voor de uitleg en hulp.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures