Verbrandingswarmte:

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 17

Verbrandingswarmte:

Hoe bereken je de verbrandingswarmte van een Pinda??

Wie wil mij helpen: :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Verbrandingswarmte:

Wil je die verbrandingswaarde berekenen of moet je deze bepalen met behulp van een proef.

Voor een berekening kan je misschien best enkele gegevens hier posten, normaal moet je wel iets gegeven hebben als je deze opdracht gekregen hebt.

Berichten: 17

Re: Verbrandingswarmte:

Ruben01 schreef:Wil je die verbrandingswaarde berekenen of moet je deze bepalen met behulp van een proef.

Voor een berekening kan je misschien best enkele gegevens hier posten, normaal moet je wel iets gegeven hebben als je deze opdracht gekregen hebt.
Ja ik moet met behulp van een proef de verbrandingswaarde berekenen.

1e rij:Pinda Massa(Gram): 2e rij:Water 3e rij: Begin.Temp 4e rij:Eind.Temp 5e rij:Temp.verschil 6e rij:caloriën 7e rij:Joules



0.21 10 22 35 13 130 546

0.22 10 22 40 18 180 756

0.24 10 22 45 23 230 966

0.25 10 22 50 28 280 1176

0.27 10 22 55 33 330 1386

0.37 10 22 59 37 370 1554

0.39 10 22 63 41 410 1722

Dit zijn mijn gegevens... Ik weet alleen niet hoe ik de verbrandingswaarde moet berekenen..

Moet ik misschien de gemiddelde hiervan nemen??

Berichten: 202

Re: Verbrandingswarmte:

Nou ik denk dat je hierbij de formule q= c * m * dT waarbij q de verbrandingswarmte is, m de massa en dT het temperatuursverschil. Ik denk dat in jou geval c de verbrandingswaarde is. Bij water is dit 4,18 (de eenheid weet ik zo niet uit mijn hoofd, iets van joule/kg/K)

Berichten: 8.614

Re: Verbrandingswarmte:

Die formule is m.i. inderdaad correct. De eenheid van verbrandingswarmte is joule per kubieke meter (bij vloeistoffen en gassen), die van soortelijke warmtecapaciteit joule per kelvin maal kilogram. Die van water bedraagt 4186 J/kg*K.

PS t.a.v. VWO4: Als je een tabel wil maken kan je dat beter in een codeblok doen. Lees hier hoe dat in zijn werk gaat.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 17

Re: Verbrandingswarmte:

Klintersaas schreef:Die formule is m.i. inderdaad correct. De eenheid van verbrandingswarmte is joule per kubieke meter (bij vloeistoffen en gassen), die van soortelijke warmtecapaciteit joule per kelvin maal kilogram. Die van water bedraagt 4186 J/kg*K.

PS t.a.v. VWO4: Als je een tabel wil maken kan je dat beter in een codeblok doen. Lees hier hoe dat in zijn werk gaat.
Dank je wel, ik ben hier nieuw en wist eerlijk gezegd niet hoe ik die tabel moest plaatsen.

Berichten: 17

Re: Verbrandingswarmte:

Nou ik denk dat je hierbij de formule q= c * m * dT waarbij q de verbrandingswarmte is, m de massa en dT het temperatuursverschil. Ik denk dat in jou geval c de verbrandingswaarde is. Bij water is dit 4,18 (de eenheid weet ik zo niet uit mijn hoofd, iets van joule/kg/K)


heel erg bedankt.

ik snap het nu een beetje maar ik moet de verbrandingsWARMTE berekenen, en als ik jou formule toepas hoe kom ik aan die verbrandingswaarde dan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.268

Re: Verbrandingswarmte:

de verbrandingswaarde is hetzelfde als de stookwaarde of de verbrandingswarmte. Het is het de energie die vrijkomt bij de verbranding van 1 kg van je materiaal.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Verbrandingswarmte:

Maar het is wel heel tricky om te meten... je moet bijv de soortelijke warmtes van alle restanten en verbrandingsproducten kennen om terug te kunnen rekenen vanuit het temperatuurverschil in een caloriemeter.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.562

Re: Verbrandingswarmte:

Maar in dit geval is het volgens mij rechttoe-rechtaan. De opwarming van het water is bekend; de bijbehorende energie (in calorie en in joule) is ook uitgerekend, dus het enige wat nog nodig is, is die hoeveelheid energie relateren aan de massa van de pinda.

Oftewel: Je maakt een grafiek waarin je de vrijgekomen warmte (laatste kolom) uitzet tegen de massa van de pinda (eerste kolom). Door de punten trek je een rechte lijn; de richtingscoëfficiënt van die lijn is de verbrandingswaarde van een doorsnee pinda, in J/g. Op verpakkingen staat vaak een waarde in kJ per 100 g, maar dat is een kwestie van omrekenen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 17

Re: Verbrandingswarmte:

Marko schreef:Maar in dit geval is het volgens mij rechttoe-rechtaan. De opwarming van het water is bekend; de bijbehorende energie (in calorie en in joule) is ook uitgerekend, dus het enige wat nog nodig is, is die hoeveelheid energie relateren aan de massa van de pinda.

Oftewel: Je maakt een grafiek waarin je de vrijgekomen warmte (laatste kolom) uitzet tegen de massa van de pinda (eerste kolom). Door de punten trek je een rechte lijn; de richtingscoëfficiënt van die lijn is de verbrandingswaarde van een doorsnee pinda, in J/g. Op verpakkingen staat vaak een waarde in kJ per 100 g, maar dat is een kwestie van omrekenen.
En hoe moet ik het omrekenen, kunt u mij een voorbeeld geven?

Ik moet ook in de literatuur kijken om de verbrandingswarmte van pinda's op te zoeken.

En dan mijn gevonden verbrandingswarmte vergelijken met die in de literatuur.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Verbrandingswarmte:

Bedoel je omrekenen van J/g naar kJ/100g ? Dat is simpel: 1 J/g = 100 J/100g = 0,1 kJ/100g

Er zit nogal een groot verschil in de verbrandingswarmte van die pindas van jou:

het varieert van 2600 (1e pinda) tot 5133 J/g (5e pinda)

Het lijkt me veel te laag. Wellicht omdat je rekent met de opwarming van (10 gram) water maar niet met de opwarming van datgene waar het water in zat, of andere vormen van energieverlies.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.268

Re: Verbrandingswarmte:

Om te beginnen: heb je toevallig deze proef moeten doen?

http://www.c3.nl/c3/nl/page600.asp

de presentatiewijze van je gegevens wijst sterk in deze richting.

Of anders deze?

http://www.bioplek.org/2klas/2klaspracticu...vertering9.html

die geven er ook nog tips bij voor de verwerking van je gegevens, is dát misschien wat je zoekt? :

http://www.bioplek.org/2klas/2klaspracticu...ertering9a.html

De conclusies uit je afzonderlijke meetwaarden lopen uiteen van 2 MJ/kg tot ruim 5 MJ/kg. De meeste metingen geven ergens tussen 4 en 5 MJ/kg. In een foutenbeschouwing zou ik opmerken dat de kleinste pinda's afwijkende waarden geven. Een mogelijke oorzaak hiervoor zou kunnen zijn dat die gegroeid zijn aan minder gezonde planten. Die zou je om die reden buiten beschouwing kunnen laten. Hou je dus een gemiddelde over van ca 4,5 MJ/kg. Verder zou ik ook nog opmerken dat het bijzonder onwaarschijnlijk is dat je met deze methode ALLE verbrandingswarmte in je water hebt gestopt. Het zou me niets verwonderen als meer dan de helft van de ontstane warmte ontsnapt is. Maar dat is niet erg, zolang je dat maar opmerkt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 17

Re: Verbrandingswarmte:

Nou ik denk dat je hierbij de formule q= c * m * dT waarbij q de verbrandingswarmte is, m de massa en dT het temperatuursverschil. Ik denk dat in jou geval c de verbrandingswaarde is. Bij water is dit 4,18 (de eenheid weet ik zo niet uit mijn hoofd, iets van joule/kg/K)
Ik heb die formule toegepast en kwam op het volgende: -bij m van massa heb ik de gemiddelde genomen van mijn tabel: al mijn massa's opgeteld en gedeeld door het aantal en kwam uit op: 0.28 afgerond

-bij dT van temperatuurverschil heb ik ook alles opgeteld en gedeeld door het aantal: kwam uit op 28 afgerond

-bij c (wist ik eerlijk gezegd niet wat ik daarvoor moest nemen, maar volgens mijn lerares moest het de joules zijn die ik in mijn tabel verkregen heb) alle joules bij elkaar opgeteld gedeeld door het aantal kreeg ik: 3185

Nu heb ik jou formule toegepast met: c*m*dT=Q dus 3185*0.28*28=24970.4 J (dat is als het goed is 24.9704 KJ) de verbrandingswarmte.

Ik moest daarna in de literatuur kijken oftwel mijn binas en de verbrandingdwarmte van een pinda daaruit halen.

En in mijn binas stond: Verbrandingswarmte van een pinda: 2609 kj per 100 gram.

Als ik mijn proef goed had gedaan dan zou ik als het goed is ong. op dat getal uit moeten komen.

Maar dat is bij mij niet het geval, is opzich niet erg. Ik kan in woorden beschrijven wat er mis ging en mijn proef want daar gaat het om.

Mijn vraag hierbij is: Kunnen jullie een fout uit mijn berekening halen? Misschien dat ik verkeerd heb gerekend en tog uit kan komen op de bovenstaande getal.

A

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.268

Re: Verbrandingswarmte:

c*m*dT=Q dus 3185*0.28*28=24970.4 J (dat is als het goed is 24.9704 KJ)
Dit is geen kwestie van rekenfouten, dit pak je helemaal verkeerd aan.

De "c" doet er hier helemaal niet meer toe, en die deltaT is een gepasseerd station, die gebruikte je om "je joules uit te rekenen".

je haalt blijkbaar gemiddeld 1158 J (zoals jij werkt, als je joules gedeeld door 7) uit de verbranding van blijkbaar gemiddeld 0,28 g pinda (al je pindamassa's gedeeld door 7), en dat is dus een verbrandingswarmte van 1158/0,28 =4135 J/g = 413500 J/100g = 413 kJ/100g
En in mijn binas stond: Verbrandingswarmte van een pinda: 2609 kj per 100 gram.
en dat is dus ruim 6 x zoveel :D .

Ergens ben je in je proefopstelling veel warmte kwijtgeraakt:
Het zou me niets verwonderen als meer dan de helft van de ontstane warmte ontsnapt is. Maar dat is niet erg, zolang je dat maar opmerkt
Het lijkt me veel te laag. Wellicht omdat je rekent met de opwarming van (10 gram) water maar niet met de opwarming van datgene waar het water in zat, of andere vormen van energieverlies.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer