Springen naar inhoud

Fietser


  • Log in om te kunnen reageren

#1

raintjah

    raintjah


  • >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2007 - 14:45

Hallo,

in de bijlage zit de tekening en de opgave waar deze vraag over gaat.
In het roos: gewicht van fietser en fiets
In het oranje: normaalkrachten op de wielen
In het blauw: glijdende wrijvingskrachten op de wielen
In het rood: rolwrijvingskrachten op de wielen tgv vervorming van banden en ondergrond
In het groen: krachtmoment van de ketting op het achterwiel

Daarmee zijn a en b opgelost.

Nu dan vraag c:
LaTeX

Met
W1,1: rolwrijving op het achterwiel
W2,1: glijdende wrijving op het achterwiel
W1,2: rolwrijving op het voorwiel
W2,2: glijdende wrijving op het achterwiel

Vraag d:
LaTeX
met
MK het krachtmoment van de ketting op het achterwiel
MW het krachtmoment van de wrijvingskrachten

Nu, over de bovenstaande oplossing ben ik behoorlijk onzeker, vandaar dat ik liever nog niet begin aan de volgende vraag, want als hier al fouten in zitten zou dat puur tijdsverlies zijn.


Alvast bedankt voor jullie tijd!

Veranderd door raintjah, 15 december 2007 - 14:46

Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

TD

    TD


  • >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 december 2007 - 16:24

Je loopt hier toch al lang genoeg rond om te weten dat dit soort opgaven in het huiswerkforum horen...

Verplaatst.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

#3

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2007 - 16:44

Vraag d:
LaTeX


met
MK het krachtmoment van de ketting op het achterwiel
MW het krachtmoment van de wrijvingskrachten

Dat momentevenwicht zou ik aanpassen naar:

LaTeX
Wanneer je een punt kiest waar het moment wil rond berekenen en een richting (bijvoorbeeld tegen de klok draaien is positief) dan moet dat normaal lukken.

Dat minteken in jouw vergelijking kan wel eens voor problemen zorgen.
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

#4

Lucas N

    Lucas N


  • >100 berichten
  • 222 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2007 - 17:21

Volgens mij moet je niet gaan kijken naar krachten van de ketting.
Van belang : zwaartekracht, normaalkracht achter, normaalkracht voor,
kracht achterwiel op weg = kracht weg op achterwiel= f * normaalkracht achter, idem voor

verder LaTeX geeft
f*normaalkracht (voor) + f*normaalkracht (achter)= totale wrijving (tussen wielen en weg) = spierkracht - luchtwrijving

(De wrijving tussen wielen en weg speelt de rol van voortstuwende kracht)

Ontbind de krachten in componenten loodrecht en evenwijdig aan weg:
LaTeX
LaTeX

met LaTeX kun je de normaalkrachten voor en achter berekenen:

Voor normaalkracht(voor): kies achterwiel als draaipunt:
LaTeX

idem voor achter.

(bij de armen LaTeX en LaTeX moet eigenlijk nog een faktor cos(10) zitten, maar die valt weg)

Nu kun je F (wiel op weg, achter)=f* F(normaal, achter) berekenen, etc...

#5

raintjah

    raintjah


  • >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2007 - 17:57

LaTeX

geeft
f*normaalkracht (voor) + f*normaalkracht (achter)= totale wrijving (tussen wielen en weg) = spierkracht - luchtwrijving


Hier neem je toch enkel de rode pijlen in rekening, en niet de blauwe?
Luchtwrijving is te verwaarlozen trouwens.

Veranderd door raintjah, 15 december 2007 - 17:57

Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

#6

raintjah

    raintjah


  • >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2007 - 18:14

Ik begrijp trouwens de vraag van het rotatieevenwicht niet eigenlijk... Voor translatie is dat makkelijk: er is geen versnelling, dus de som der krachten is nul. Maar hoe zit dat bij de rotatie?
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

#7

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2007 - 18:21

Ik begrijp trouwens de vraag van het rotatieevenwicht niet eigenlijk... Voor translatie is dat makkelijk: er is geen versnelling, dus de som der krachten is nul. Maar hoe zit dat bij de rotatie?

Rotatieevenwicht wil zeggen dat de som van alle momenten die inwerken op het lichaam gelijk zijn aan 0 Nm
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

#8

raintjah

    raintjah


  • >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2007 - 19:58

Okť, de volgende. Prentje + opgave zie bijlage.

De krachten heb ik getekend.
We weten daarover het volgende:

- G = N1 + N2 waarin 1 staat voor het achterwiel en 2 voor het voorwiel, en N natuurlijk voor de normaalkracht.

- Blauwe pijl bij het achterwiel: f*N1 = N1 = W1
- Blauwe pijl bij voorwiel is dus in grote gelijk aan N2 = W2

Dat geeft ons het volgende voor de translatie
LaTeX
We weten dat
G = N1 + N2 <=> N1=G-N2

Invullen in het vorige geeft:
LaTeX

Dus a = -9,81

Hier kan ik de remafstand al mee berekenen, maar hoe zit dat dan met die remarbeid?

Veranderd door raintjah, 15 december 2007 - 20:00

Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

#9

karoke

    karoke


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2007 - 08:20

Okť, de volgende. Prentje + opgave zie bijlage.

De krachten heb ik getekend.
We weten daarover het volgende:

- G = N1 + N2 waarin 1 staat voor het achterwiel en 2 voor het voorwiel, en N natuurlijk voor de normaalkracht.

- Blauwe pijl bij het achterwiel: f*N1 = N1 = W1
- Blauwe pijl bij voorwiel is dus in grote gelijk aan N2 = W2

Dat geeft ons het volgende voor de translatie
LaTeX


We weten dat
G = N1 + N2 <=> N1=G-N2

Invullen in het vorige geeft:
LaTeX

Dus a = -9,81

Hier kan ik de remafstand al mee berekenen, maar hoe zit dat dan met die remarbeid?


ik vraag me af bij de a. of je de fiets en fietser niet als 1 geheel moet zien en dan de krachten aanduiden...

#10

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 december 2007 - 09:35

De 90,7 kg totale massa heeft een bepaalde snelheid in het begin en daarmee een bepaalde bewegingsenergie.

Maar het gaat niet alleen over translatie.

Je hebt ook nog twee wielen van 1 kg elk die niet alleen vooruitgaan maar bovendien draaien. Die "draaiingsenergie" moet je ook nog kwijt. Die kun je berekenen met dat gegeven traagheidsmoment I.

Beide energieŽn tel je bij elkaar op, die totale energie wordt gelijk aan de remarbeid.

De maximale remkracht ken je, Fw = Ķ∑Fn

de remarbeid is dan W= Fw∑s , waaruit dus je remafstand s volgt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures