[fysica]

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 190

[fysica]

Hallo iedereen

Ik zit met een vraag omtrent volgende oefening: (vraag omtrent horizontale worp)

'Een geldstuk vliegt met een horizontale snelheid van 4.0m/s over de rand van een tafel. Het komt op de rond na 0.40 s.

Welke van de volgende uitspraak is dan juist?'

A de hoogte van de tafel is 0.78 m.

B de afstand van het punt waar het geldstuk de grond raakt tot de rand van de tafel is 1.6m.

C als het geldstuk de grond raakt bedraagt de snelheid 4.0 m/s.

D het geldstuk heeft in de x-richting dezelfde versnelling als in de y-richting.

Ik twijfel tussen A en B: volgens de formule x=v*t kom je 1.6m dus B

maar door de formule y=gt²/2 kom je 0.78m uit. Ik heb eerder de voorkeur voor A door de 'horizontale snelheid'

maar ik er niet echt zeker van...

Iemand die het zeker weet?

Alvast bedankt :D

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica]

B de afstand van het punt waar het geldstuk de grond raakt tot de rand van de tafel is 1.6m.
Bevindt de rand van de tafel zich op dezelfde hoogte als de grond?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica]

Als ik B goed lees is die fout:
B de afstand van het punt waar het geldstuk de grond raakt
da's duidelijk
tot de rand van de tafel
dat lijkt me het tafelblad, en hier gaat B volgens mij de fout in, want dat is ongeveer 1,78 m
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 190

Re: [fysica]

Bevindt de rand van de tafel zich op dezelfde hoogte als de grond?
Nee ik veronderstel van niet aangezien het gaat om een horizontale worp waarbij zowel de ERB als de vrije val bij de berekeningen horen...

Wat is dan volgens jullie het juiste?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica]

Maar in je berekening met de formule x = vt, bepaal je enkel de horizontale afstand tot de tafel.

Als je goed leest, zie je dat ze het in B hebben over de afstand tot aan de rand van de tafel... :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 190

Re: [fysica]

Aah nu je het zegt :D

Dus dan is het B...?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica]

Denk eens na. Wat vragen ze in B? Welke afstand heb jij berekend?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 190

Re: [fysica]

Sorry typfoutje ik bedoelde dus wel degelijk A...

Maar nu ik nareken kan het misschien ook C zijn? want bij de horizontale x=v*t is v = v0 = 4.0 m/s

en door afleiden van y=gt²/2 krijg je gt = 4 m/s

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica]

Je redeneert verkeerd. Bij het neerkomen is de horizontale component van de diagonaal gerichte snelheid al 4,0 m/s. Voor de verticale snelheidscomponent zou er dan 0 m/s overblijven.
tafel.gif
tafel.gif (8.74 KiB) 659 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 190

Re: [fysica]

Ok bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica]

Je hebt zelf je topic de subtitel "TWEEdimensionale bewegingen" gegeven. Maar ik vraag me af, gezien je antwoorden tussendoor, of je wel goed begrijpt wat dat betekent.....

Inmiddels wél?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 190

Re: [fysica]

Ja, ik was gewoon even verstrooid, te veel oefeningen gemaakt en dan slaag je op dit uur van de avond (ik toch) soms dingen door elkaar...

Reageer