Wateren noordpool al rond 2013 ijsvrij

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Wateren noordpool al rond 2013 ijsvrij

SAN FRANCISCO - Amerikaanse wetenschappers hebben een nieuw computermodel gepresenteerd over de gevolgen van de klimaatverandering voor de wateren rond de Noordpool. Die zullen gedurende zomers niet pas rond 2030 of 2040 ijsvrij zijn, maar al vanaf ongeveer 2013.


Lees meer... NU

Lees meer... NRC
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Wateren noordpool al rond 2013 ijsvrij

Ik kan het hier zo gauw niet terugvinden, maar van de week hoorde ik op de televisie ook dit bericht. Daar zeiden ze (volgens mij) dat het gebaseerd was "op metingen van de afgelopen decennia waarbij vooral de laatste jaren een schrikbarende teruggang van het ijs waarneembaar was" (vooral NASA was een grote bron). Dat vind ik erg kort om zo'n uitspraak te doen. Als je alleen al afgelopen jaar bekijkt, toen hadden we een heel warm jaar. Maar we zitten ook al bijna tien jaar in een zonnepiek. Die gaat nu afnemen, wat direct invloed uitoefend op onze temperatuur.


Ik vind dit soort berichten daarom erg twijfelachtig. Men zou onderhand toch wel moeten weten dat je klimaatmodellen niet kunt baseren op decennia, maar op meerdere eeuwen en liefst op millennia.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer