Elastische botsing in 2d

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 281

Elastische botsing in 2d

Zit met een vervelende vraag van fysica.

Opgave : een bal met beginsnelheid u1 = 2m/s botst met een tweede bal van gelijke massa met beginsnelheid u2 = 0. De eindsnelheid van bal 1 is 3 m/s. Bij welke hoeken tov da originele richting gaan ze uit elkaar?

In mijn boek vond ik deze formule en ik vulde die in met de gegevens van mijn opgave:

Impuls van x-component (ik laat de massa’s weg in de vgl, omdat ze toch wegvallen want ze zijn gelijk) :

U1 = V1 cos teta1 + V2 cos teta2

Impuls van y component (in mijn handboek staat dat je mag doen alsof ze botsing in x-as, in y richting dus geen snelheid):

0 = V1 sin teta1 – V2 sin teta2

Kinetische energie:

U1² = v1² + v2²

Hier uit vind ik dat v2 wortel5 is.

Ik vul in voor vgl 1:

3 = 2cos teta1 + wortel5 cos teta2

3 = 2 sin (90 – teta1) + wortel5 sin (90-teta2)

vgl 2:

2 sin teta1 = wortel5 sin teta2

2 sin (90 – teta1) = wortel5 sin (90 – teta2)

deze vul ik in, in vgl 1:

3 = 2 sin (90 – teta1) + 2 sin (90 – teta1)

Ik los op naar teta 1 en ik vind 48,59°

In mijn handboek staat 48,1 als oplossing.

Je zult denken: kleine fout. Ok, maar ze is er wel. En ik vind ze niet! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: Elastische botsing in 2d

Hoi Liekeu,

Ik denk dat er een soort fout in de opgave zit. Zo kan hij in ieder geval niet. Als u1=2, u2=0. Dan kan v1 geen 3 zijn. probeer met 4 = 9 + v2^2 maar v2 ote vinden. Dat is niet mogelijk.

Verder maak je bij vgl 2 een foutje. je vervangt sin(theta1) door sin(90-theta1). Dat is niet goed.

Groet. Oscar

Berichten: 281

Re: Elastische botsing in 2d

Sorry beginsnelheid was 3 en eindsnelheid 2 m/s! Foutje :D

En ik denk ook dat ik daar vastzit.. maar ik doe dat om die cos (teta 1) in vgl 1 te kunnen invullen.. kzie niet anders hoe ik de vergelijking moet oplossen. :D

2 sin (90 - teta 1) = 2cos (teta 1)

zo redeneerde ik..

Maar kdeed iets wat ik zomaar niet mocht doen waarschijnlijk dus.

Reageer