Elastische botsing in 2d
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
-
- Berichten: 281
Elastische botsing in 2d
Zit met een vervelende vraag van fysica.
Opgave : een bal met beginsnelheid u1 = 2m/s botst met een tweede bal van gelijke massa met beginsnelheid u2 = 0. De eindsnelheid van bal 1 is 3 m/s. Bij welke hoeken tov da originele richting gaan ze uit elkaar?
In mijn boek vond ik deze formule en ik vulde die in met de gegevens van mijn opgave:
Impuls van x-component (ik laat de massas weg in de vgl, omdat ze toch wegvallen want ze zijn gelijk) :
U1 = V1 cos teta1 + V2 cos teta2
Impuls van y component (in mijn handboek staat dat je mag doen alsof ze botsing in x-as, in y richting dus geen snelheid):
0 = V1 sin teta1 V2 sin teta2
Kinetische energie:
U1² = v1² + v2²
Hier uit vind ik dat v2 wortel5 is.
Ik vul in voor vgl 1:
3 = 2cos teta1 + wortel5 cos teta2
3 = 2 sin (90 teta1) + wortel5 sin (90-teta2)
vgl 2:
2 sin teta1 = wortel5 sin teta2
2 sin (90 teta1) = wortel5 sin (90 teta2)
deze vul ik in, in vgl 1:
3 = 2 sin (90 teta1) + 2 sin (90 teta1)
Ik los op naar teta 1 en ik vind 48,59°
In mijn handboek staat 48,1 als oplossing.
Je zult denken: kleine fout. Ok, maar ze is er wel. En ik vind ze niet!
Opgave : een bal met beginsnelheid u1 = 2m/s botst met een tweede bal van gelijke massa met beginsnelheid u2 = 0. De eindsnelheid van bal 1 is 3 m/s. Bij welke hoeken tov da originele richting gaan ze uit elkaar?
In mijn boek vond ik deze formule en ik vulde die in met de gegevens van mijn opgave:
Impuls van x-component (ik laat de massas weg in de vgl, omdat ze toch wegvallen want ze zijn gelijk) :
U1 = V1 cos teta1 + V2 cos teta2
Impuls van y component (in mijn handboek staat dat je mag doen alsof ze botsing in x-as, in y richting dus geen snelheid):
0 = V1 sin teta1 V2 sin teta2
Kinetische energie:
U1² = v1² + v2²
Hier uit vind ik dat v2 wortel5 is.
Ik vul in voor vgl 1:
3 = 2cos teta1 + wortel5 cos teta2
3 = 2 sin (90 teta1) + wortel5 sin (90-teta2)
vgl 2:
2 sin teta1 = wortel5 sin teta2
2 sin (90 teta1) = wortel5 sin (90 teta2)
deze vul ik in, in vgl 1:
3 = 2 sin (90 teta1) + 2 sin (90 teta1)
Ik los op naar teta 1 en ik vind 48,59°
In mijn handboek staat 48,1 als oplossing.
Je zult denken: kleine fout. Ok, maar ze is er wel. En ik vind ze niet!
- Berichten: 271
Re: Elastische botsing in 2d
Hoi Liekeu,
Ik denk dat er een soort fout in de opgave zit. Zo kan hij in ieder geval niet. Als u1=2, u2=0. Dan kan v1 geen 3 zijn. probeer met 4 = 9 + v2^2 maar v2 ote vinden. Dat is niet mogelijk.
Verder maak je bij vgl 2 een foutje. je vervangt sin(theta1) door sin(90-theta1). Dat is niet goed.
Groet. Oscar
Ik denk dat er een soort fout in de opgave zit. Zo kan hij in ieder geval niet. Als u1=2, u2=0. Dan kan v1 geen 3 zijn. probeer met 4 = 9 + v2^2 maar v2 ote vinden. Dat is niet mogelijk.
Verder maak je bij vgl 2 een foutje. je vervangt sin(theta1) door sin(90-theta1). Dat is niet goed.
Groet. Oscar
-
- Berichten: 281
Re: Elastische botsing in 2d
Sorry beginsnelheid was 3 en eindsnelheid 2 m/s! Foutje
En ik denk ook dat ik daar vastzit.. maar ik doe dat om die cos (teta 1) in vgl 1 te kunnen invullen.. kzie niet anders hoe ik de vergelijking moet oplossen.
2 sin (90 - teta 1) = 2cos (teta 1)
zo redeneerde ik..
Maar kdeed iets wat ik zomaar niet mocht doen waarschijnlijk dus.
En ik denk ook dat ik daar vastzit.. maar ik doe dat om die cos (teta 1) in vgl 1 te kunnen invullen.. kzie niet anders hoe ik de vergelijking moet oplossen.
2 sin (90 - teta 1) = 2cos (teta 1)
zo redeneerde ik..
Maar kdeed iets wat ik zomaar niet mocht doen waarschijnlijk dus.