Heeft Atlantis bestaan?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 300

Heeft Atlantis bestaan?

Heeft Atlantis bestaan en zo ja, waar op de aardbol heeft het gelegen, en hoe is het ten onder gegaan.

Of heeft plato een goed science fiction boek geschreven?
The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries,

is not "Eureka!" (I've found it!),

but "That's funny..."



Isaac Asimov

Berichten: 1.286

Re: Heeft Atlantis bestaan?

Er zijn genoeg boeken overgeschreven. Op het net valt daar genoeg over terug te vinden. In mijn archief heb ik een aantal artikelen, die ik binnenkort zal plaatsen. Ik denk dat Atlantis niet heeft bestaan. Sommige fantasten denken dat Atlantis de eertse beschaving was die ver voor hun tijd was. Allerlei speculaties omtrend de ligplaats van die stad, heeft nooit werkelijk aangetoond dat Atlantis heeft bestaan.

Berichten: 656

Re: Heeft Atlantis bestaan?

Er zal vast wel iets hebben bestaan wat we nu Atlantis noemen.

Maar het zal niet letterlijk de mythe zijn maar meer "iets" waar die mythe vaag vandaan zal komen. Iets wat lang niet zo bijzonder is als de mythe.

Ik geloof dat atlantis de beschaving was die voor de "zond" vloed van zo'n 11.000 jaar geleden was. Die wel echt bestaan heeft. (waar genesis en gilgamesj hun oorsprong trouwens weer vandaan hebben).

Maar goed, dit is natuurlijk allemaal speculatie. Er is zowel historisch als archeologisch gezien totaal geen bewijs voor het bestaan. Of iig niet meer dan dat de aarde volgens genesis1 in 7 dagen geschapen is.

Berichten: 1.286

Re: Heeft Atlantis bestaan?

Hier een aantal verwijzingen.

Atlantis the lost continent finally found: http://www.atlan.org/

Atlantis; mythe of werkelijkheid

http://users.telenet.be/wouter.wylin/atlan...atlantisite.htm

Atlantis- fact, fiction or exaggeration

http://www.activemind.com/Mysterious/Topics/Atlantis/

Berichten: 300

Re: Heeft Atlantis bestaan?

@Alexander,

Bedankt voor de links, die ga ik eens op mijn gemake bekijken.

@OneStepForward,

Voor mij zijn alle bijbelverhalen ook mythen en sagen dus niet relevant als antwoord.

En mijn vraag ging ook niet over of genesis en/of de zondvloedverhalen wel of niet waar zijn.

Discussieren over geloof doen we andere rubrieken.

Als het al heeft bestaan dan denk ik dat het iets met de grieken van doen heeft en derhalve ook in die omgeving gelegen moet hebben.

Lijkt me dat ze dan ondertussen wel sporen hadden gevonden.

Dus ik ben zelf ook nog altijd zeer sceptisch.
The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries,

is not "Eureka!" (I've found it!),

but "That's funny..."



Isaac Asimov

Berichten: 656

Re: Heeft Atlantis bestaan?

Erik schreef:@OneStepForward,

Voor mij zijn alle bijbelverhalen ook mythen en sagen dus niet relevant als antwoord.

En mijn vraag ging ook niet over of genesis en/of de zondvloedverhalen wel of niet waar zijn.
Dat was nou dus net mijn punt.

Historisch gezien kun je Atlantis op één hoop gooien met genesis en andere zondvloedverhalen.

Btw, er staat zat in de bijbel wat ik gewoon als historische bron kan aanhalen.
Discussieren over geloof doen we andere rubrieken.
Wat heeft wat ik schreef met geloof te maken?

Of wil je van mij een lijst van bewijs zien dat er een vloed geweest is? Is toch heust bewezen. Vloed nam Turkije, Irak, Israël een stuk Egypte en nog wat dingen in beslag. De oorzaak staat in verband met de ijstijd. Sporen zijn te vinden in de aardlagen. Voor meer info staat er geloof ik op National Geographic nog wel een leuk artikeltje. Boeken heb ik niet bij de hand omdat dit geen historie maar meer geografie is.

Atlantis is een mythe, net zoals de zondvloed uit genesis en gilgamesj epos ook een mythe is. Als je dat in geloof wilt moet je dit topic daar ook plaatsen.

Als je de bestaande elementen wilt hebben is mijn vergelijking lijkt me toch best juist.

Jij haalt twee dingen door elkaar. Historische kijk en een theologische kijk. Dat zijn totaal verschillende dingen.

Berichten: 300

Re: Heeft Atlantis bestaan?

Wat heeft wat ik schreef met geloof te maken?
Sorry dan heb ik je antwoord verkeerd begrepen.

Ik begreep dat je genesis en de zondvloed wel voor waar aannam.

Excuus!

Alleen sommige mythen hebben vaak een kern van waarheid die door het doorvertellen steeds verder op de achtergrond raakt.

Dat zou hier toch ook het geval kunnen zijn.

Begrijp met niet verkeerd maar ik denk zelf ook dat het niet waar is, maar sommige onderdelen van de mythe kunnen een kern van waarheid bevatten toch?
The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries,

is not "Eureka!" (I've found it!),

but "That's funny..."



Isaac Asimov

Gebruikersavatar
Berichten: 145

Re: Heeft Atlantis bestaan?

Ik geloof dat er al veel aanwijzingen zijn waaruit zou blijken dat Atlantis eigenlijk het Griekse eilandje Thera is, boven Kreta.

Een Griek is er recent opgravingen gaan doen en stuitte op gigantisch veel archeologische resten die het bestaan van een vroegere beschaving bevestigen.

Het misverstand dat Atlantis een gigantisch groot eiland zou zijn in de atlantische oceaan zou te wijten zijn aan de bronnen van Plato, die er voor het eerst over schreef. Hij had de verhalen van een vriend die naar Egypte reizde en daar een historisch document te pakken kreeg dat pratte over atlantis. de omvang van Thera is vele keren kleiner dan die van Atlantis (10 keer of 100 keer, ik weet het niet precies) Dit zou te wijten zijn aan een foute vertaling van het egyptisch. een tien wordt er door een bepaald symbool voorgesteld en door een foute interpretatie zou Plato bij zijn grote getallen komen. Verbazend is wel dat als je het corrigeert, de afmetingen verbazingwekkend goed overeenkomen met die van Thera. Er stond ook iets over een berg op Atlantis, en die is ook aanwezig op Thera. Eeen vulkaan meerbepaald, wat trouwens de ondergang werd van Thera...

Nu de ligging. Letterlijk staat er 'voorbij de zuilen van Heracles'

Veronderstelt werd dat hiermee de straat van gibraltar bedoeld werd. Maar wat betekend voorbij? in welke richting? Je ziet, Thera komt wel verbazingwekkend goed overeen!

Ook wat de kringen van water betreft die op atlantis zouden voorkomen: In thera zijn oude fresco's opgegraven die zulke cirkels van water afbeelden!!! Als dit toeval is is het toch wel echt straffen toebak!

Atlantis = Thera ?

Dit laat ik aan jullie over
Jan Vonk

Berichten: 656

Re: Heeft Atlantis bestaan?

Wat heeft wat ik schreef met geloof te maken?


Begrijp met niet verkeerd maar ik denk zelf ook dat het niet waar is, maar sommige onderdelen van de mythe kunnen een kern van waarheid bevatten toch?


Zeker. Zo bedoelde ik het ook.

De rest wat niet bewezen is rest dan idd in het geloof topic.

Re: Heeft Atlantis bestaan?

De "thera-theorie" is inderdaad een van de meest voor de hand liggenden, wees trouwens wel voorzichtig met hetgeen dat Plato op papier zette.. Tot zover ik weet schreef hij over een BESTAAND eiland, maar de samenleving die hij meende daar aan te treffen was zijn eigen utopie, de werken van Plato die betrekking hebben op atlantis worden meer beschouwd als filosfische geschriften en niet als een beschrijving van een "echte" samenleving.

-$tijn

Re: Heeft Atlantis bestaan?

http://www.flem-ath.com/aa1.htm

Probeer deze site eens, staat een leuek theorie op.

Gebruikersavatar
Berichten: 104

Re: Heeft Atlantis bestaan?

Atlantis heeft waarschijnlijk niet bestaan maar als je probeert om de ijstijden op te lossen, kun je er niet omheen.

Atlantis is een fictieve stad, die wordt beschreven in twee dialogen van Plato, de Critias en de Timaeus. Inmiddels zijn er bibliotheken gevuld met overtuigende betogen voor zo'n beetje elk plekje op Aarde waar Atlantis heeft gelegen, inclusief Antarctica, waar mijn bovenbuurman het over heeft. Er is zelfs een Fries Atlantis. het Oera Linda bok. Zeer vermakelijk.

De zaken worden toch wat serieus wanneer blijkt dat Atlantis vergaan zou moeten zijn 9000 jaar voor Solon's bezoek aan Egypte rond 530 v Chr oftewel zo'n 11.500 jaar geleden. Laat nu de wereld bijna vergaan zijn rond 11.530 jaar geleden; duidelijk te zien in de ijskernen van Groenland en in nog wel een paar meer sediment-archieven. Dat zet je toch wel even op het verkeerde been.

Het is dan wat ongenuanceerd om te roepen dat Atlantis van Plato nooit heeft bestaan. Toch is dat zo. Waarom?

De orginele werken van Plato zijn rond de elfde eeuw verdwenen. Er bestond een zeer oude eerste vertaling van een fragment van de Timaeus van grieks naar latijn. Dit maakt een vergelijking mogelijk met de huidige vertalingen. Het blijkt dat veel zaken grof zijn overdreven. Een zeestraat wordt een oceaan, een eilandgroep een continent (een woord dat de oude Grieken niet eens kenden) en beter dan wordt groter dan enz enz. kunst, dan kan ik het ook. Toch zou je met de meer orginelere versies de zaak kunnen recontrueren, je komt dan bij de straat van Gibraltar uit.

9000 jaar verdwijnt dan ook. Een bittere strijd is gaande of dit dan 900 jaar moet worden of 9000 stamleden/burgers en daarmee eveneens de verwijzing naar het einde van de ijstijden van het Pleistoceen. Waardoor je blijft zitten met de kater van het ongelofelijke toeval van die akelig nauwkeurige zinspeling op 11.500 jaar geleden. De les is: 'toeval bestaat'.

Maar goed, blijft toch de vraag wat de diepere intentie was van Plato want die had hij altijd. Een internet vriend (Amateur linguist) heeft daarvoor een briljante oplossing gevonden. Grieks is een dode taal en niemand is daarin een kei. Wie zou dan ook de homoniemen hebben gevonden in de namen van de 14 koningen die allemaal een tweede betekenis hebben. Het verhaal wijst dan automatisch naar de sages van de zeevolken rond 1000 v Chr en de heldendaden van de Egyptische faraos:

http://www.touregypt.net/featurestories/seapeople.htm

Re: Heeft Atlantis bestaan?

daarentegen is de explosieve uitbarsting van thera weer prachtig waargenomen tijdens de joodse exodus:

een kolom van rook en s'nachts van vuur

zet trekken achter de kolom aan en komen bij de zee

de zee trekt zich terug, maar komt dan met een grote vloed en overspoeld farao's leger

tsunami!

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: Heeft Atlantis bestaan?

Hoi,

De verhalen die Plato heeft geschreven zijn er 2, als ik het correct heb.

1.Timaeus

Het gaat over de schepping van de wereld.

2.Critias

Dit gaat over Atlantis zelf. Wat allemaal bestaat uit zeer vage omschrijvingen. 80 procent moeten we dan ook symbolisch beschouwen wat er staat. Maar ik denk dat er wel een kern van waarheid in zit, Als er wordt geschreven over het verbouwen van voedsel, beroepen van mensen zoals houtbewerkers of Godsdienst dat erg hoog in het vaandel stond.

Als je het op deze manier bekijkt, heb je denk ik een beter beeld er van hoe mensen toen leefde op Atlantis. En wordt de mythe omgezet naar een realistisch beeld.

De Thera-theorie is inderdaad iets waar ik me goed heb in kunnen vinden.

Ook al wordt het eiland groter omschreven, met grote bossen, rivieren en meren. Ik denk dat deze onderdelen kunnen in de categorie: Gouden tempels en oliefanten handel, kortom fictie.

Zelf had ik nu 1 vraag:

Wat is nu het oorspronkelijke verhaal achter de watercirkels? Er zijn meerdere theorien over. Misschien weet iemand hier een antwoord op?

Groeten Oscar :shock:
I'VE GOT TO KNOW!!!

Berichten: 187

Re: Heeft Atlantis bestaan?

ik denk van wel..

waarschijnlijk zou het gelegen moeten hebben waar nu de Canarische Eilanden zijn.

Reageer