Convergentie oneigenlijke integraal.

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2.589

Convergentie oneigenlijke integraal.

Afbeelding

Waarom mag men daar als ondergrens nul nemen? uit 6.1 volgt toch convergentie vanaf een bepaalde index? Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Convergentie oneigenlijke integraal.

De rood onderlijnde integraal voldoet ook niet aan 6.1, ik bedoel: die is niet naar boven af te schatten door epsilon. Die integraal is een functie van n en is als u(n) te beschouwen als een rij. Wat je uit 6.1 weet, is dat de termen uit die rij willekeurig dicht bij elkaar komen te liggen, als je T en S voldoende ver neemt. Dat is precies de definitie van een Cauchyrij (zoek die evt terug op).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.589

Re: Convergentie oneigenlijke integraal.

Je maakt dus een nieuwe reeks, waarbij die n staat voor de n-de term. De nieuwe reeks is zo gekozen dat je als ondergrens nul kan nemen. Maw het start punt van die reeks ligt ver genoeg. Klopt dat? Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Convergentie oneigenlijke integraal.

Je maakt een nieuwe rij (dat is niet hetzelfde als een reeks!), u(n) waarbij n die bovengrens is. Het verschil tussen twee opeenvolgende termen van die rij, is:
\(\int_0^{n + 1} {f\left( {t,x} \right) \,\mbox{d}t} - \int_0^n {f\left( {t,x} \right)\,\mbox{d}t} = \int_n^{n + 1} {f\left( {t,x} \right)\,\mbox{d}t} \)
En het is precies dit verschil, dat willekeurig klein gemaakt kan worden door n voldoende groot te nemen, want dan speelt n de rol van S en n+1 de rol van T. Gegeven is dat je dit verschil kleiner kan maken dan een zekere epsilon, hetgeen je precies nodig hebt om te besluiten dat u(n) een Cauchyrij is.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.589

Re: Convergentie oneigenlijke integraal.

Wat is het verschil tussen een reeks en een rij?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Convergentie oneigenlijke integraal.

Bert! Dat zou je na Analyse I en II toch mogen weten :D

De rij u(n) = n is 1, 2, 3, 4, ...

De overeenstemmende reeks is:
\(\sum\limits_{i = 1}^{ + \infty } {u\left( i \right)} = \sum\limits_{i = 1}^{ + \infty } i = 1 + 2 + 3 + 4 + \cdots \)
In dit geval natuurlijk een divergente reeks.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.589

Re: Convergentie oneigenlijke integraal.

Ja natuurlijk. Maar ja zo'n reeks is voor mij opnieuw een rij der partiële sommen.

Bedankt ik begrijp het.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Convergentie oneigenlijke integraal.

De reeks is gedefinieerd als limiet van de rij der partiële sommen, dat is nog iets anders dan zelf een rij.

Je hebt het volgens mij dus wel begrepen, maar let goed op met je terminilogie, het is "subtiel"... :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.589

Re: Convergentie oneigenlijke integraal.

maar let goed op met je terminilogie, het is "subtiel"...


Tja mee leren leven zeker.

Reageer