Open office of wordpad

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Open office of wordpad

In een elektronische leeromgeving laat ik ijn leerlingen sinds kort ook thuis opdrachten uitvoeren en digitaal inleveren.

In dit geval was dat een natuurkunde-opdracht rondom de Mediaplayer, een beetje gelardeerd met wat computervaardigheden zoals gericht zoeken met google, screenshots maken en bewerken in Paint etc. Nou loop ik er tegenaan dat enkelen van hen geen Word op hun computer hebben. Die lopen dan eigenlijk buiten hun schuld in de problemen. Vanmiddag ben ik online twee uur met een leerling bezig geweest een probleem op te lossen tot ik erachter kwam dat zij onder "Word" Wordpad verstond.

Bij mijn leerlingen gaat het in alle probleemgevallen om windows-computers (diegenen met linux oid thuis vinden altijd zelf wel een of andere oplossing, want voor zo'n systeem is bewust gekozen door computervaardige ouders)

Maar het zijn juist die minder computervaardige leerlingen met minder computervaardige ouders die van deze lesmethoden NIET het slachtoffer mogen worden. Dat voelen ze zich toch al een beetje omdat dit soort opdrachten hun al wat minder vlot afgaan. Overigens reden te meer om ze er intensiever mee te confronteren. Alleen dat gevoel mag niet sterker worden dan het is.

Nou zou ik ze bijvoorbeeld Open Office kunnen aanbevelen.

Huiver: ik heb er zélf totaal geen ervaring mee. Niet met het downloadadres

http://nl.openoffice.org/

en niet met de software zelf. Ik weet niet eens in hoeverre het op Word lijkt.

A) is open office betrouwbaar, of zorgt het wel eens voor crashes/vastlopen of andere ellende

B) werkt dat een beetje, ook op oudere (en dus mogelijk minder stabiele) computers

C) kan een 15 jarig blondje er zonder grote problemen een word-bestand met vragen in laden, daarin wat antwoorden intypen, eens een plaatje invoegen, verder overigens eenvoudige handelingen verrichten (basis-tekstverwerkervaardigheden) en dat bestand dan weer in voor mij (office 2003) pijnloos leesbare vorm digitaal afleveren. Op school werken ze trouwens regelmatig met Word 2003.

D) kan iemand zich veel dingen aanwennen in het één die gegarandeerd fout lopen in het ander?

E) welke potentiële ellende zie ik mogelijk over het hoofd?

HAMVRAAG: Durf ik tegen zo'n kind te zeggen: "Joh, ga daar-en daar naartoe, download Open Office en dan kun jij dat in't vervolg ook" zonder dat ik het risico loop op een of andere wijze spijt van dat advies te krijgen

heeft iemand eventueel nog andere suggesties?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Open office of wordpad

Open Office is zeker de moeite waard, en een waardig equivalent van word zelf.

Ik zou zelfs durven zeggen dat het alles kan wat word ook kan. Qua gebruiksgemak moet het zeker niet onderdoen.

EDIT: enkel het opslaan in .doc loopt slecht
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.546

Re: Open office of wordpad

Wij gebruiken Open Office ook op de opleiding Bio-Informatica, en het werkt bijna identiek aan Microsoft Word. Het ziet er een beetje anders uit, wat zachter en vriendelijker, maar qua werking zie ik in ieder geval in het tekstverwerkergedeelte qua functies amper verschil. Er is wel 1 flink verschil, die voor de computer "noob" niet zo 1 2 3 opvallen, en dat is dat Open Office in .odt opslaat en niet in .doc. Open Office kan .doc zelf wel laden en je kan het in het Save As schermpje wel selecteren dat hij in .doc opslaat, maar uit zichzelf zal hij .odt kiezen. Qua kwaliteit heb ik geen verschil kunnen ontdekken.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Open office of wordpad

EDIT: enkel het opslaan in .doc loopt slecht
kijk, zoiets bedoel ik, het hoeft niet snel te gaan, en ook geen millimeterperfect resultaat te leveren, als zo'n kind er maar niet zenuwachtig van wordt en ik het nog maar kan lezen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.007

Re: Open office of wordpad

Ik heb zelf geen ervaring met Openoffice maar voor zover ik het heb begrepen is het wel een waardig alternatief en bovendien gratis. Waarom probeer je het niet even zelf? Volgens mij is dat zo gebeurd. Het downloaden duurt waarschijnlijk nog het langst.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Open office of wordpad

(deze post is waar als ik mij niet vergis)

Je moet weten dat het .doc formaat niet is vrijgegeven dus hebben ze moeit om het formaat te lezen en te schrijven. Lezen gaat over het algemeen beter als schrijven.

Overigens kan Office 2007 odt documenten inlezen.

Voor de echte noobs is openoffice beter uiteraard. Office ondersteund bv enkel vba, terwijl OpenOffice hun eigen basic hebben, en ook python en java ondersteunen om macro's te maken.
kijk, zoiets bedoel ik, het hoeft niet snel te gaan, en ook geen millimeterperfect resultaat te leveren, als zo'n kind er maar niet zenuwachtig van wordt en ik het nog maar kan lezen
Je kan het ook als pdf laten doorsturen (pdf export zit tevens ingebouwd, bij de laatste office kwam deze optie ook dacht ik), of zelf de odt lezen uiteraard.

Overigens wil ik http://www.abisource.com/ nog vermelden als een alternatief
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.546

Re: Open office of wordpad

Hmm, ik heb Open Office hier en er is geen probleem met het opslaan in .doc. Alleen dat dit format niet automatisch gekozen wordt, maar dit valt simpel te veranderen.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Open office of wordpad

@Assassinator: bij grote documenten, met inhoudstafel, veel foto's objecten loopt er altijd iets mis

A) is open office betrouwbaar, of zorgt het wel eens voor crashes/vastlopen of andere ellende

Ja

B) werkt dat een beetje, ook op oudere (en dus mogelijk minder stabiele) computers

Toch een redelijke pc voor nodig, maar tegenwoordig nergens ene probleem. Vroeger had ik 256Ram en 1,8 GHz en ging het wat trager (vooral opstarten dan)

C) kan een 15 jarig blondje er zonder grote problemen een word-bestand met vragen in laden, daarin wat antwoorden intypen, eens een plaatje invoegen, verder overigens eenvoudige handelingen verrichten (basis-tekstverwerkervaardigheden) en dat bestand dan weer in voor mij (office 2003) pijnloos leesbare vorm digitaal afleveren. Op school werken ze trouwens regelmatig met Word 2003.

Lijkt mij geen probleem

D) kan iemand zich veel dingen aanwennen in het één die gegarandeerd fout lopen in het ander?

Niet dat ik echt weet maar het zal zeker aanpassen zijn

E) welke potentiële ellende zie ik mogelijk over het hoofd?

Voorlopig zie ik er geen
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Open office of wordpad

Waarom probeer je het niet even zelf? Volgens mij is dat zo gebeurd.
Als iemand me kan verzekeren dat het naast Word werkt en niet ergens gevechten oplevert, goed idee. Maar ik heb bijvoorbeeld een hekel aan programmatuur die zich allerlei rechten toeeigent (bijv dat openoffice automatisch zou gaan openen als ik een doc-bestand aanklik). Dan ben ik weer uren aan het uitvogelen hoe ik dat soort auto-instellingen weer ongedaan moet maken. Ik hou er niet van om in het inwendige van software te moeten gaan wroeten, ik ben er te onbekend mee, en voor vlot werk té afhankelijk van een pijnloos draaiende computer.
jhnbk schreef:Je moet weten dat het .doc formaat niet is vrijgegeven dus hebben ze moeit om het formaat te lezen en te schrijven. Lezen gaat over het algemeen beter als schrijven.

Je kan het ook als pdf laten doorsturen
Da's voor mij weer heel lastig, zou enkel voor noodgevallen een optie zijn. Mijn elektronische leeromgeving staat toe dat ik zo'n document open, er opmerkingen invoeg (of markeerstiftwerk e.d.) en dat als tweede versie opsla bij het ingeleverde bestand. Zo kunnen leerlingen makkelijk hun foutjes terugvinden (net als de rode pen op het proefwerkpapier). Maar met PDF kan ik dan weer geen weg, en bij kopiëren naar Word uit een pdf gaat bijna alle opmaak verloren. Lijkt misschien een beetje zeurderig, maar ik krijg na zo'n opdracht wél 80 van die antwoordbladen ingestuurd. (dan weet je waar docenten mee bezig gaan als ze om 15.00 's middags naar huis gaan)

Ik zou het zelf niet erg vinden (ook) met open office te gaan werken, maar:

dan moet het op mijn computer dus niet lullig gaan doen naast Word

dan moet ik een wordbestand kunnen maken en dat in OO inclusief opmaak als plaatjes, tabellen en zo meer kunnen laten omzetten naar .odt zonder dat ik een uur per document bezig ben om de opmaak weer recht te zetten

Nog zoiets (vanuit 3-vmbo oogpunt):

zijn de knopjes ook nederlandstalig of alleen engels?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.546

Re: Open office of wordpad

Als iemand me kan verzekeren dat het naast Word werkt en niet ergens gevechten oplevert, goed idee.
Ja, bij mij werkt het prima naast elkaar. Zelfs als ik een random .doc document open gebeurd dat automatisch in Word en niet in Open Office. Open Office laad .doc documenten wel gemakkelijk, in dezelfde lay-out, lettertype etc.
zijn de knopjes ook nederlandstalig of alleen engels?
Engels, maar de pictogrammen zijn zo ongeveer hetzelfde als in Word. Ik weet niet of je het in het Nederlands kan installeren, of of er een optie is die dat kan.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Open office of wordpad

Ik heb zelf beiden (Open Office en Word 2003) naast elkaar draaien, zonder enkel probleem. Ook geen gedonder met rechten/openen etc.

OpenOffice kan prima Word bestanden lezen, en ook Opslaan als werkt bij mij zonder probleem. Sterker nog: ik reken altijd op conversiefouten, zeker qua lay-out. Het resultaat van iets maken in Open Office, dan Opslaan als en openen in Word vond ik boven verwachting.

Inderdaad wel de kanttekening die Assassinator al maakt: dat moet je wel actief zelf kiezen.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Open office of wordpad

OpenOffice is in het Nederlands te krijgen op http://nl.openoffice.org/

Zoals al gezegd ga je voor kleine documenten probleemloos kunnen switchen (op af en toe een detail na)

Indien het toch misloopt met automatisch openen.

Vb. .doc opent met OOo

klik rechts op bestand, openen met ... andere kiezen. Klik word aan & vink de optie altijd met deze software openen of iets dergelijk aan

EDIT: je kan je default filetype kiezen met OOo.

Ga naar Tools -> Options -> Load/Save -> General

Overigens is (mijn mening toch) de formule editor van OOo beter, je kan formules intypen zoals met latex en als je dan een sneltoets instelt direct converteren naar een formule object
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 1.007

Re: Open office of wordpad

Engels, maar de pictogrammen zijn zo ongeveer hetzelfde als in Word. Ik weet niet of je het in het Nederlands kan installeren, of of er een optie is die dat kan.
Er is ook een Nederlandstalige versie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Open office of wordpad

Zover bedankt allen.

Ik ga de komende "vakantie" dit installeren en er nog eens rustig naar kijken en mee spelen. Deze week bol ik nog even uit. (allejee, wat een werk om ze in zo'n ELO aan de gang te krijgen. Je loopt zelf nog in het duister tastend rond in zo'n omgeving, waar vind ik logische plaatsen om CRUCIALE mededelingen te doen, hoe maak en hou ik het interessant, hoe voorkom ik dat ze ervan gaan balen omdat er van alles niet lukt van de eerste keer, ik ben al het hele weekend standby voor vastlopers)

Wie in de tussentijd nog tips heeft voor vmbo'ers (en hun docenten) en OO, graag :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 99

Re: Open office of wordpad

onder "Word" Wordpad verstond.
Maar Wordpad zou toch ook voldoende moeten zijn, bijvoorbeeld:

Een plaatje gevonden en gedownload naar het bureaublad.

Plaatje met paint openen, manipuleren en opslaan, paint sluiten.

Rechterklik op je plaatje en kies: knippen of kopiëren.

Wordpad, dus niet notepad, openen. Wordpad kan opslaan als .rtf (Rich Text Format) bestand.

Ga naar de cursor in Wordpad, rechterklik en kies: plakken.

Een goed begrip van knippen, kopiëren en plakken samen met zoeken op internet, is imho het meest belangrijk.

Daarnaast heb ik er een gewoonte van gemaakt om de, over het algemeen, rechtermuisknop te gebruiken.

Deze geeft je een context gevoelig snelmenu zodat je eenvoudig kunt zien welke mogelijkheden je eventueel hebt.

En dan heb je nog de sneltoetsen...

Reageer