Zonsondergang

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Zonsondergang

Eens kijken wie het effect van de twee zonnen kan verklaren
sunset1_small.jpg
sunset1_small.jpg (46.31 KiB) 767 keer bekeken
Foto heb ik overigens vandaag aan de kust bij Egmond aan Zee gemaakt.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Zonsondergang

Spoiler: [+]
ik zal het nog niet verklappen


Schitterend plaatje trouwens
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Zonsondergang

Doet me denken aan een fatamorgana in de woestijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Zonsondergang

Heeft daar ook veel mee te maken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Zonsondergang

En als je nog iets langer gewacht had (en je had extreeem veel geluk gehad), dan had je dit kunnen zien:

Afbeelding

Kijken of iemand die groene bol boven de zon kan verklaren.... ;)
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Zonsondergang

Ik ken het effect en had het ook heel graag willen zien, maar helaas verscheen het niet. Waarschijnlijk waren de weerscondities toch niet optimaal hiervoor.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 4.502

Re: Zonsondergang

Bij de eerste foto denk ik aan een reflectie op de waterhorizon van de zee en bij de tweede aan de verschillende wolkenbanken aan de horizon met verschillende lichtbrekingen! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Zonsondergang

De eerste foto is geen reflectie op het water, de 'tweede' zon zit boven de horizon.

Het heeft er mee te maken dat dichtbij het water de lucht koud is, de zon maakt het water niet warm en dus koelt het snel af dichtbij het water.

Berichten: 8.614

Re: Zonsondergang

Die groene bol is volgens mij een zogenaamde "Mock Mirage green flash", waarover ik toevallig onlangs nog iets gelezen heb op Wikipedia.

Het verschijnsel heeft inderdaad met lichtbreking te maken. Het zonlicht beweegt namelijk trager door de lagere luchtlagen dan door de hogere en wordt dus gekromd. Licht met een hoge frequentie (waaronder groen licht) wordt meer gekromd dan licht met een lage frequentie, dus de groene lichtstralen blijven zichtbaar nadat de andere lichtstralen (met een lagere frequentie) aan het oog onttrokken worden door de kromming van de aarde.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Zonsondergang

Het heeft er mee te maken dat dichtbij het water de lucht koud is,
Eerder andersom. Dit soort foto's zijn in het voorjaar niet te maken.........
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: Zonsondergang

Dus "Purperen Wolf"moet op zonnecursus! :D

Reageer